پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۵۸۷۸
تاریخ انتشار : ۰۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۴
رئیس موزه ارتباطات در همایش صدسال موزه در ایران، موزه ارتباطات را پیشگام در زمینه فناوری‌های نوین دانست و گفت: یکی از دلایلی که مردم نمی‌توانند ارتباط خوبی با موزه‌ها برقرار کنند این است که موزه داران و دست اندرکاران آن از فضای دیجیتالی سازی بسیار هراس دارند و از آن فاصله می‌گیرند.
شعار سال: "حسن عمیدی" رئیس موزه ارتباطات عصر شنبه در همایش «صد سال موزه در ایران» در سالن همایش‌های موزه ملی ایران افزود: امروز سازمان‌هایی موفق هستند که قادرند روند‌ها و فعالیت‌های خود را با تغییر انطباق دهند. نوآوری و خلاقیت در استفاده از فناوری و رقابت پذیری باعث می‌شود موزه‌ها جذابیت بیشتری پیدا کرده و در حالی که از منابع خود نیز به طور موثرتری استفاده می­‌کنند، عملکرد‌های خود را بهتر انجام دهند.

رئیس موزه ارتباطات با اشاره به لزوم دیجیتالی‌سازی فضا و محتوای موزه‌ها، گفت: یکی از دلایلی که مردم نمی‌توانند ارتباط خوبی با موزه‌ها برقرار کنند این است که موزه داران و دست اندرکاران آن از فضای دیجیتالی سازی بسیار هراس دارند و از آن فاصله می‌گیرند و مساله دیگر این است که شرایط برای انتقال مفاهیم برای تمام سنین مانند بچه‌ها، جوانان و نوجوانان نداریم.

وی ادامه داد: از آنجا که وظیفه موزه‌ها ثبت و نگهداری میراث فرهنگی است، هر چیزی که به سازماندهی و مدیریت آن کمک می‌کند می‌تواند مفید باشد و باید در این راستا از ظرفیت‌های نوین در حوزه فناوری و اپلیکیشن‌ها و نرم افزار‌های مختلف بهره برداری کرد.

رئیس موزه ارتباطات با بیان اینکه فزونی حجم اطلاعات در موزه‌ها برای مخاطبان، نیازمند خلاصه‌سازی و ساده‌سازی است، افزود:باید با طبقه‌بندی اطلاعات و انتقال آن‌ها از طریق فناوری‌های نو، رابطه اشیاء موزه و مخاطبان آن ارتقاء یابد.

وی با تاکید بر اینکه امروز دیجیتالی سازی موزه‌ها گامی مهم برای معرفی اشیای موزه و استقبال مخاطبان است، گفت: موزه‌داران باید با آگاهی از این نوع تکنولوژی‌ها، تکنیک‌های جدیدی را برای ایجاد ارتباط با آثار موزه و مخاطبین برنامه ریزی کنند.

مدیرکل دفتر ارتباطات شرکت ملی پست در ادامه به نقش موزه ارتباطات در دیجیتالی‌سازی فرایند‌ها پرداخت و گفت: موزه ارتباطات طی دو سال گذشته به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا در کشور و اهمیت خروج حداقلی مردم از خانه و تعطیلی موزه‌ها و اماکن تاریخی، در این دوران ابتکار عمل را در دست گرفت و با فراهم کردن مجموعه‌ای از شرایط، امکان بازدید غیرحضوری علاقه‌مندان و دوست‌داران فرهنگ و تاریخ کشور را فراهم آورد.

عمیدی با تاکید بر رویکرد مثبت موزه ملی ارتباطات در کمک به تقویت و زنده نگه‌داشتن موزه‌ها به عنوان نهادی فرهنگ‌ساز و نقش‌آفرین در معرفی تاریخ و فرهنگ کشور، ادامه داد: در روز‌های کرونایی موزه ارتباطات با پشتیبانی کمیته ملی موزه‌های ایران (ایکوم) با ارائه اینترنت رایگان به سایر موزه‌ها، علاوه بر اینکه امکان ایجاد تور‌های بازدید مجازی و انتشار آن در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی فراهم شد، خود در این زمینه پیشتاز بود.

وی همچنین به همکاری در برگزاری تور‌های مجازی۱۳ موزه ایران در نوروز ۹۹ اشاره کرد و گفت: این اقدام الگویی شد تا سایر موزه‌ها در صفحات اختصاصی خود در بستر شبکه‌های اجتماعی، برای ایجاد تور‌های مجازی اقدام کنند.

رئیس موزه ارتباطات با اشاره به احیای هویت پست و نمادسازی از نوستالژی‌های پست با بازسازی اماکن تاریخی پست، راه‌اندازی اولین مرکز پست-موزه-مدرسه دنیا در رشت، اولین پست موزه یزد و اولین خانه موزه تمبر ایران را در تبریز را از اقدام‌های یک سال گذشته برشمرد.

برگزاری جشنواره‌های مختلف از جمله کارت پستال، کاریکاتور پست و کرونا، سوخته نگاری و همکاری با کمیسیون ملی یونسکو در برگزاری جشن جهانی نوروز و برگزاری نمایشگاه تمبر‌های مشترک با کشور‌ها از جمله دیگر اقدام‌های موزه ارتباطات بود که وی از آن‌ها نام برد.

رئیس موزه ارتباطات ادامه داد: همه این اقدام‌ها و تلاش این موزه موجب شد تا طی دو سال متوالی موزه ارتباطات به عنوان موزه برتر کشور بر اساس رای هیئت داوران کمیته ملی موزه‌های ایران انتخاب شود.

وی با اشاره به واکنش جمعی از اساتید ارتباطات به اقدام‌های این موزه، خاطرنشان کرد: رویداد‌ها و فعالیت‌های موزه ارتباطات طی یکسال و نیم اخیر همواره مورد توجه مجامع بین‌المللی از جمله شورای راهبری موزه‌ها و اتحادیه جهانی پست قرارگرفته است.


شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از ایرنا، تاریخ انتشار: ۲۹ آبان۱۴۰۰، کد خبر: www.irna.ir، ۸۴۵۴۹۱۶۶
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین