پایگاه خبری تحلیلی شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۶۰۰۹
تاریخ انتشار : ۰۳ آذر ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۵
اتفاقات روز سقوط هواپیما با ابهامات بسیاری همراه می‌شود که هیچگاه هم ابهام زدایی نمی‌شود. بعد از سقوط هواپیمای فرماندهان ارتش و سپاه در مهر ۶٠ قرار بود هیچ پروازی با حضور پر تعداد فرماندهان انجام نشود، اما باز نقض شد و دلیل آن هم مشخص نشد.

شعار سال: سیدمهدی دزفولی، پژوهشگر و مستندساز در صفحه‌ی توییتر خود نوشت: ‏
 
سال ٩٣ تا ٩۶ درگیر تولید مستند ‎معمای c۱۳۰ بودم و حرف‌های زیادی از سقوط مشکوک هواپیما‌های نظامی بعد از انقلاب شنیدم. سال ٩۶ که مستند تمام شد و منتشر شد چند نفر به من پیشنهاد ساخت مستند شهید ستاری و شهید کاظمی را هم دادند و گفتند سقوط آن دو هواپیما را هم پیگیری کن. قبول نکردم.
 
‏دلایل خاصی هم برایش داشتم. اما اصل ماجرای سقوط این دو هواپیما چه بود؟ دی ماه ۱۳۷۳، هواپیمای حامل فرماندهان نیرو هوایی ارتش در نزدیکی فرودگاه اصفهان ناگهان سقوط می‌کند. در این پرواز تیمسار ستاری فرمانده نیرو هوایی، سرتیپ اردستانی معاون عملیات نیروی هوایی ‏خلبان یاسینی معاون هماهنگ‌کننده و رئیس ستاد نیروی هوایی ارتش و چندین نفر دیگر از اعضای نیرو هوایی شهید می‌شوند. هواپیمای آن‌ها بلافاصله پس از بلند شدن از فرودگاه اصفهان با بروز مشکل نامشخص مواجه میشود و در آخرین تماس با برج مراقبت اعلام میکنند که در حال بازگشت به سمت فرودگاه‌اند. ‏ناگهان تماس آن‌ها قطع می‌شود و در فاصله ۶۴ کیلومتری فرودگاه در جاده نایین-یزد سقوط می‌کنند و تمام سرنشینان آن شهید می‌شوند. برخی منابع و شایعات خبر از لغو شدن ماموریت پروازی آن‌ها در آخرین لحظات قبل از پرواز به تهران می‌دهند که هرگز این خبر به آن‌ها نمی‌رسد؟!

‏اتفاقات روز سقوط هواپیما با ابهامات بسیاری همراه می‌شود که هیچگاه هم ابهام زدایی نمی‌شود. بعد از سقوط هواپیمای فرماندهان ارتش و سپاه در مهر ۶٠ قرار بود هیچ پروازی با حضور پر تعداد فرماندهان انجام نشود، اما باز نقض شد و دلیل آن هم مشخص نشد.
 
‏بعد‌ها شنیدم به دلیل اینکه فرزند شهید ستاری به برخی از مسئولین کشور در این سقوط مشکوک بوده است از رهبری می‌خواهد تا ماجرا درست بازخوانی شود و رهبری هم اجازه می‌دهند آقای ستاری در جریان رمزگشایی از جعبه سیاه هواپیما قرار بگیرد و حتی به همراه تیم بررسی سانحه، سفری به روسیه داشته باشد. ‏صحت و سقم این ماجرا با ایشان و من نظری ندارم. اما یازده سال بعد در سال ٨۴ باز همین ماجرا تکرار می‌شود و این بار شهید احمد کاظمی فرمانده نیروی زمینی ‎سپاه و جمعی دیگر از فرماندهان سپاه در سفر به شمالغرب کشور دچار سانحه می‌شوند و بدون دلیل مشخص هواپیمای آن‌ها هم سقوط می‌کند.
 
‏از همان زمان شایعاتی مبنی بر نقش داشتن گروه‌های ضد انقلاب کرد در این سقوط مطرح می‌شود، اما هیچ وقت تایید نمی‌شود. دلیل سقوط هم هیچگاه اعلام نشد. مثل سقوط ٧ مهر ۶٠ یا دی ٧٣! این‌ها ابهاماتی است که یک روز ‎ارتش و سپاه باید در باره آن‌ها صحبت کنند و ابهامات رفع شود.
 
‏من در مستند معمای c۱۳۰ سعی کردم به یکی از این پرونده‌ها مربوط به مهر سال ۶٠ ورود کنم، اما به نتیجه نهایی نرسیدم به دلیل عدم همکاری و ندادن اسناد و مدارک توسط ارتش. اما امیدوارم بالاخره یک روز به جای ساختن فیلم و مستند‌های عادی و تعریف از فرماندهان شناخته شده که البته مهم هم هست ‏به این ابهامات و سوالات کلیدی هم پرداخته شود. اهمیت این پرونده‌ها در تکرار آن‌ها و ضربه زدن به توان نظامی کشور است و نباید ساده از کنار آن‌ها گذشت. به خصوص که تکرر آن‌ها هم زیاد است و غیر قابل چشم پوشی. فیلم ‎منصور فیلم ارزشمندی است، اما پایان آن به نکته مهمی اشاره نکرده.



شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری دیدارنیوز ، تاریخ انتشار:  2  آذر 1400، کدخبر: 114901 ،www.didarnews.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* captcha:
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین