پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۷۱۷۸
تاریخ انتشار : ۱۶ آذر ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۳
اداره ملی میراث فرهنگی چین (NCHA) یک صفحه اینترنتی اختصاص داده‌شده به مبارزه بین‌المللی با قاچاق غیرقانونی اموال فرهنگی را در انجمنی به مناسبت روز جهانی مبارزه با قاچاق غیرقانونی اموال فرهنگی راه‌اندازی کرد.
شعار سال: بخشی از این وب‌سایت، مجموعه‌ای از گنجینه‌های بین‌المللی گرانبها را نشان می‌دهد که هنوز گم شده‌اند. یکی از این قطعات مجسمه زنی است که در سال ۲۰۱۴ میلادی در اوج درگیری‌ها از سوریه به سرقت رفت و سپس به اروپا قاچاق شد.

یکی دیگر از آثار فرهنگی، سر سنگی بودا بوده که در اصل متعلق به موزه ملی افغانستان است. این وب سایت نشان می‌دهد که بسیاری از مجموعه‌های موزه در جنگ ویران شد و هزاران اثر باستانی توسط دلالان محلی که این گنجینه‌های گرانبها را به صورت غیرقانونی به بازار‌های بین‌المللی قاچاق کردند، از موزه غارت شد.

این سایت همچنین دارای دو پایگاه داده از پلتفرم انتشارات اطلاعات آثار فرهنگی دزدیده شده (گمشده) چین و پایگاه داده‌های آثار فرهنگی خارجی به سرقت رفته است که هدف بازیابی اموال فرهنگی مفقود شده را دنبال می‌کند.

۱۴ نوامبر مصادف با روز جهانی مبارزه با قاچاق غیرقانونی اموال فرهنگی بود که در چنین روزی در سال ۱۹۷۰ میلادی، منع و جلوگیری از واردات، صادرات و انتقال غیرقانونی اموال فرهنگی توسط کنفرانس عمومی یونسکو به تصویب رسید. به مناسبت این روز، اداره میراث فرهنگی ملی چین در پکن و شانگ‌های نشست‌های مرتبطی برگزار کرد و از کارشناسان صنایع موزه و حراج دعوت کرد تا در مورد چگونگی حفاظت از آثار فرهنگی به بهترین شکل و بازگرداندن آن‌هایی که از دست رفته‌اند به خارج از کشور، بحث کنند.

این در حالی است که روزنامه گوانگمینگ دیلی گزارش داد، چین تا سپتامبر سال ۲۰۲۱ میلادی بیش از ۱۵۰ هزار یادگار فرهنگی را از خارج از کشور بازیابی کرده است.

گوان کیانگ، معاون اداره ملی میراث فرهنگی چین، در این مجمع گفت که جامعه بین‌المللی در سال‌های اخیر در مبارزه با قاچاق غیرقانونی اموال فرهنگی و ترویج بازگرداندن آثار فرهنگی همکاری مثبتی داشته است. با این حال، هنوز خطرات و چالش‌های زیادی وجود دارد.

گوان بار دیگر تاکید کرد که چین حق رجوع به آثار فرهنگی که به‌طور غیرقانونی از این کشور غارت شده‌اند را برای خود محفوظ می‌دارد.


شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از اسکان نیوز، تاریخ انتشار: ۱۶آذر ۱۴۰۰، کد خبر: eskannews.com، ۳۸۳۹۴
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین