پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۷۳۶۶
تاریخ انتشار : ۱۹ آذر ۱۴۰۰ - ۰۰:۱۷
استان لرستان در یازدهمین سفر استانی رئیس جمهور میزبان آیت‌الله رئیسی و هیأت محترم دولت است. این سفر در نخستین سال کاری دولت سیزدهم، فرصتی است برای اینکه مشکلات و نیاز‌های استان از نزدیک و در بازدید میدانی مقامات ارشد قوه مجریه مورد ارزیابی و جمع‌بندی و تعیین تکلیف نهایی قرار گیرد و مطالبات مردمی در مواجهه و دیدار مستقیم رئیس جمهور با اقشار مختلف مردم مطرح شود.

شعار سال: استان لرستان در یازدهمین سفر استانی رئیس جمهور میزبان آیت‌الله رئیسی و هیأت محترم دولت است. این سفر در نخستین سال کاری دولت سیزدهم، فرصتی است برای اینکه مشکلات و نیازهای استان از نزدیک و در بازدید میدانی مقامات ارشد قوه مجریه مورد ارزیابی و جمع‌بندی و تعیین تکلیف نهایی قرار گیرد و مطالبات مردمی در مواجهه و دیدار مستقیم رئیس جمهور با اقشار مختلف مردم مطرح شود.
 
شکی نیست که حضور رئیس جمهور محترم در لرستان منشأ خیر و برکت خواهد شد و با توجه ایشان به ‌حل مشکلات مردمی می‌تواند در سرعت تکمیل طرح‌ها نقش مؤثری داشته باشد.
 
اما اگر قرار باشد در این مجال کوتاه فهرستی از مهمترین اولویت‌های استان لرستان بیان شود باید گفت که مهمترین اولویت‌ها، طرح‌های اشتغالزایی است که می‌تواند به‌ کاهش نرخ بیکاری استان منجر شود. همچنین طرح‌های تکمیلی حوزه حمل‌ و نقل مانند راه ‌آهن و سد‌سازی از دیگر مسائل مهمی است که سالهاست توان دستگاه‌های اجرایی استان را به خود مشغول داشته است. رفع مشکلات کارخانه‌ها و کارگاه‌هایی که نیمه تعطیل شده‌اند از مطالبات مهم مردم استان است که برای ارائه راهکارهای این مسائل ساعت‌ها کار کارشناسی انجام شده است البته آنچه مدنظرماست طرح‌های دارای توجیه اقتصادی هستند.
 
اما یکی از مشکلات دیرپای استان که هر سال به دامنه آن افزوده می‌شود و خشکسالی هم آن را تشدید کرده است، مشکل تخصیص نیافتن حقابه کشاورزان لرستان است.
 
یکی از عناصر اساسی توسعه در لرستان آب است و مشکل این است که در حال حاضر از سهم خودمان استفاده کافی نمی‌کنیم. بنابراین اگر سدهای در حال احداث این استان تکمیل شوند، یک میلیارد مترمکعب به ذخیره آبی در لرستان اضافه خواهد شد و تا ۲۰ سال آینده مشکلی نخواهیم داشت.
 
ظرفیت سد معشوره بیش از یک میلیارد مترمکعب است که برای تکمیل آن ۱۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است. همچنین ظرفیت سد بختیاری بیش از پنج میلیارد مترمکعب است که برای تکمیل آن به ۱۰۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.
 
هرچند استان لرستان پتانسیل بالایی در بخش آب دارد، اما به معنای واقعی از این ظرفیت استفاده نمی‌شود. در لرستان بالای ۱۰ میلیارد متر مکعب روان آب وجود دارد، اما سهم مردم از این میزان حدود یک میلیارد متر مکعب بیشتر نیست.
 
برخی از پروژه‌های مربوط به حوزه آب در لرستان از جمله برخی سدها بین ۱۰ تا ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و نیمه تمام مانده یا در دست احداث هستند که در صورت تکمیل و بهره‌برداری از آنها مشکل استان در زمینه استفاده از حقابه رفع می‌شود. تزریق بودجه برای تعیین تکلیف و تکمیل سدهای استان با توجه به درصد پیشرفت آنها از ۵ تا ۹۰ درصد است که حداقل بیش از یک میلیون متر مکعب به ذخیره آب لرستان اضافه و تقریباً مشکل آب استان را برطرف خواهد کرد و لازم است در مجامع تصمیم ساز مورد حمایت قرار گیرد. بنا داریم مسائل مربوط به حقابه استان لرستان را با رئیس جمهور مطرح کنیم و امیدواریم با اتخاذ تصمیمات مناسب از سوی هیأت دولت حق مردم استان در این رابطه بخوبی ادا شود.
 
در مجموع باید گفت ظرفیت‌های بسیاری در لرستان وجود دارد که قابل مقایسه با سایر استان‌ها نیست، اما برخی از پروژه‌ها باید تکمیل شوند چرا که ماحصل توجه به پروژه‌های نیمه تمام و توسعه راه، آزادراه، فرودگاه و راه‌آهن در این استان موجب رونق صنعت گردشگری می‌شود. سفر هیأت دولت به لرستان فرصت مناسبی برای توسعه و توجه به پروژه‌های نیمه‌تمام در این استان است‌.
 
 
شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازپایگاه خبری  ایران آنلاین، تاریخ انتشار:  18آذر 1400، کدخبر: ، www.ion.ir،763108

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین