پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۷۵۰۳
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۳
نمایشگاه اکسپوی دبی با حضور ۱۹۱ کشور در امارات در حال برگزاری است. این نمایشگاه یکی از مهم‌ترین نمایشگاه‌های جهان محسوب می‌شود و قدمتی ۱۷۰ ساله دارد.
شعار سال: اکسپو نمایشگاهی است که هر ۵ سال یک بار در کشور‌های مختلف جهان برگزار می‌شود. این رویداد از مهم‌ترین نمایشگاه‌های برگزار شده در جهان به حساب می‌آید و بسیاری از کشور‌ها با معرفی گذشته و حال خود، چشم‌انداز آینده کشور را در حوزه‌هایی که مزیت آنهاست به نمایش می‌گذارند.

اکسپوی دبی امسال به دلیل کرونا با یک سال تاخیر در حالی برگزار می‌شود که یکی از مجلل‌ترین اکسپو‌های برگزار شده تا کنون است. شعار اکسپوی امسال «پیوند ذهن ها، ساختن آینده» است و تا فروردین ۱۴۰۱ ادامه دارد.

در اکسپوی امسال بسیاری از کشور‌ها با معرفی مزیت‌های خود تلاش کردند آینده و چشم انداز کشورشان را به نمایش بگذارند. البته در این بین برخی کشور‌ها از جمله کشور‌های عربی در نشان دادن دستاورد‌ها و تاریخ گذشته خود اقدام به بزرگنمایی کرده‌اند تا بتوانند وجاهت و اعتبار بیشتری را در بین جوامع کسب کنند. خیلی از کشور‌ها نیز در اکسپو با معرفی جاذبه‌های گردشگری برای جذب توریست تلاش می‌کنند.

با این حال، اوضاع پاویون ایران در نمایشگاه اکسپوی دبی از تاسف‌آورترین مشاهدات بازدیدکنندگان به ویژه ایرانیان و علاقه‌مندان به کشور ایران است.

صرفنظر معماری عجیب و غریب پاویون ایران که بیشتر کشور‌های بادیه‌نشین عرب را تداعی می‌کند، بی‌برنامگی و کج‌سلیقگی برگزار کنندگان در معرفی تاریخ و دستاورد‌های ایران بسیار آزار دهنده است تا جایی که مورد اعتراض بسیاری از بازدیدکنندگان ایرانی قرار گرفته است.

در حالیکه بسیاری از کشور‌ها آخرین دستاورد‌های خود را در اکسپو عرضه می‌کنند، غرفه ایران با نمایش چند عدد فرش و فروش گز و پسته و سوهان! در این نمایشگاه که عمدتا فن‌آوری‌های نوین را عرضه می‌کند شرکت کرده است.

جالب اینکه طراحان پاویون ایران برای جلب توجه حاضرین در نمایشگاه به رقص محلی چند نوجوان بسنده کردند که با حال و هوای اکسپو کاملا متفاوت است گویی اینکه مسئولین برگزار کننده این نمایشگاه را با نمایشگاه‌های تفریحی و سرگرمی اشتباه گرفته‌اند.

دست خالی ایران در اکسپو در حالی است که ایران صاحب فن آوری‌های فضایی، هسته ای، پزشکی و جاذبه‌های گردشگری فراوان و نیز تاریخ غنی و مشاهیر پرآوازه است که اثری از آن‌ها در پاویون ۲ هزار متری ایران نیست.

عدم شناخت متولیان امر از اکسپو، باعث شده ایران در حد یک کشور عقب‌مانده معرفی شود. آنهم در شرایطی که ایران بیش از هر کشور دیگری تحت تصویرسازی مغرضانه رسانه‌های دنیا قرار دارد و حضور در چنین نمایشگاه‌هایی بهترین فرصت برای معرفی دستاورد‌ها و قابلیت‌های ایران است.

با توجه به زمان باقیمانده تا پایان نمایشگاه اقدامات اصلاحی ضروری به نظر می‌رسد اگرچه بسیاری از برنامه‌های کشور‌های مختلف در اکسپو از چند سال قبل از شروع نمایشگاه طراحی می‌شود.


شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از فارس، تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۴۰۰، کد خبر: farsnews.ir/۱۴۰۰۰۹۲۰۰۰۰۳۲۱
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین