پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۸۳۸۱
تاریخ انتشار : ۰۱ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۲
حال این روز‌های نصف‌جهان اصلاً خوب نیست؛ بحران‌ها یکی پس از دیگری می‌آیند و نه‌تن‌ها بنا‌های تاریخی چندصد ساله و هزار ساله شهر بلکه جان مردم را تهدید می‌کنند.
شعار سال: حال این روز‌های نصف‌جهان اصلاً خوب نیست؛ بحران‌ها یکی پس از دیگری می‌آیند و نه‌تن‌ها بنا‌های تاریخی چندصد ساله و هزار ساله شهر بلکه جان مردم را تهدید می‌کنند و ما باید با چشمان باز شاهد تخریب پشت‌سرهم آثار تاریخی و رونق زندگی در اصفهان باشیم.

در گیر و دار انتخاب مدیرکل میراث فرهنگی اصفهان پس از گذشت ۹ ماه، دیگر نَه بنا‌های ثبت ملی و جهانی مهم‌اند و نَه آثار گمشده میان خیل عظیم بنا‌های دست‌نشانده و معروف.

امامزاده درب امام؛ از جمله بنا‌هایی است که در میان بنا‌های شاخص این شهر گم شده و کمتر به‌عنوان یک مکان تاریخی ۶۵۰ ساله و یک اثر هنری بی‌همتا به چشمانمان می‌آید.

به دنبال انتشار عکس‌هایی از وضعیت اسفناک گنبد‌های امامزاده درب امام وضعیت آن را جویا شدیم که در این راستا محسن افشار معمار و مرمتگر بنا‌های تاریخی پیرامون تخریب گنبد و کاشی‌های امامزاده درب امام اظهار داشت: این امامزاده در دوران قراقویونلو‌ها که قبل از صفویه بوده، ساخته شده است، اما برخی از آثار آن به دوره صفوی هم کشیده شده و ترکیبی است.

وی با تاکید بر وضعیت اسفناک این امامزاده ادامه داد: درب امام کاشی‌کاری‌های بسیار نفیسی دارد، اما متاسفانه همانطور که در تصاویر کاملاً مشخص است، گنبد‌های این امامزاده کاملاً تبله کرده و کاشی‌های آن ریخته‌اند.

معمار و مرمت‌گر بنا‌های تاریخی گفت: این مکان، بنایی است که در اثر کثرت بنا‌های شاخص موجود در اصفهان مانند نقش جهان، پل خواجو و مسجد جمعه گم شده است و آن را کم اهمیت کرده‌اند.

وی با بیان اینکه سبک کاشی‌کاری‌های امامزاده درب امام، منحصربه‌فرد و در حد یک دانشگاه است، بیان کرد: این امامزاده یکی از زیباترین مقرنس‌های ایران، کاشی‌کاری‌های معرق، یزدی‌بندی و کتیبه را دارد، اما متاسفانه رو به خرابی است.

افشار ادامه داد: درب امام یک مسجد و امامزاده بسیار شاخص است که از دوره تیموریان، قراقویونلو، صفوی و قاجار اثر هنری دارد و متاسفانه به این روز افتاده است.

وی افزود: این مکان از نظر آثار تاریخی بسیار نفیس است و جالب است بدانید که یکی از کتیبه‌های دزدیده شده آن در خارج از کشور نگهداری می‌شود.
 
کاشی‌های گنبد‌های امامزاده درب امام کاملاً تبله کرده و ریخته‌اند

این معمار و مرمت‌گر بنا‌های تاریخی با اشاره به خرابی گنبد‌ها گفت: به علت نفوذ رطوبت و بارندگی‌ها و عوامل جوی باعث شده گنبد‌های امامزاده تبله کند و کاشی‌ها به مرور روی سر هم ریخته و شکسته شده‌اند.

وی ادامه داد: برای جلوگیری و محافظت از این خرابی باید بودجه‌ای تامین شود و ابتدا کاشی‌ها به‌طور کامل از گنبد پایین آورده و مانند پازل کدگذاری و چیده شوند، سپس کار مرمت کاشی‌های و زیرسازی گنبد انجام شود و مجدد کاشی‌ها روی گنبد سوار شوند.

افشار با تاکید بر اینکه یکی از اورژانسی‌ترین کار‌هایی که می‌توان در شرایط فعلی انجام داد، این است، گفت: بدون بودجه نمی‌شود هیچ کاری برای این بنای تاریخی انجام داد. مرمت کاشی‌کاری بسیار تخصصی است و باید با تامین بودجه این مساله پیگیری شود.

وی با بیان اینکه نام خیابان سنبلستان از محله امامزاده درب امام گرفته شده، بیان کرد: محله امامزداه درب امام، به نام چمبلان معروف است و قبرستان چمبلان هم در این محل قرار داشته و نام خیابان سنبلستان از آن گرفته شده است.
 
کاشی‌های گنبد‌های امامزاده درب امام کاملاً تبله کرده و ریخته‌اند

افشار پیرامون وجود آثار تاریخی مربوط به ۹۰۰ سال قبل و دوره سلجوقی گفت: قصر‌های سلجوقی در این محله و دقیقاً پشت درب امام قرار داشته و پادشاهان در آنجا اسکان داشتند، ولی متاسفانه با وجودی که هنوز این قصر پابرجاست، اما هیچ رسیدگی و معرفی نمی‌شود.

وی با بیان اینکه شاخص بودن این مکان به دلیل وجود امامزاده ابراهیم و امامزاده زین‌العابدین است، خاطرنشان کرد: درب امام زمان جهانشاه قراقایونلو که یک سلسله ترک تبار ایرانی به پایتختی شهر تبریز بودند، ساخته شده است. آن‌ها آثار زیادی از خودشان به جا گذاشتند و اینجا واقعاً یک دانشگاه تخصصی کاشی است و حتی نقل‌قولی وجود دارد که مادر جهانشاه قراقویونلو هم در این مکان خاک است.

رسیدگی به وضعیت اسف‌بار بنا‌های تاریخی اصفهان تنها در انتظار ابلاغ یک مصوبه

در ادامه علت این اتفاق و شرایط اسفناک گنبد‌های امامزاده درب امام را از علی کامیابی سرپرست کنونی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری جویا شدیم که او در این باره پیرامون وضعیت نامناسب گنبد‌های امامزاده درب امام اظهار داشت: ما این موارد را در پروژه‌های استانی لحاظ کرده‌ایم و در صورتی که اعتباراتش مصوب شود رسیدگی و مرمت را آغاز می‌کنیم.

وی افزود: در مورد وضعیت نامناسب این بنا به دست من گزارش‌هایی رسیده است، اما اگر اعتباراتش مصوب شود مرمت را می‌توانیم آغاز کنیم.

سرپرست سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در پاسخ به این سوال که پیش از تصویب اعتبارات برنامه این سازمان برای محافظت از این بنای ثبتی چیست، گفت: ابلاغ اعتبارات برنامه کوتاه مدت است و باید شرایطی ایجاد شود که اعتبارات ابلاغ شود چرا که بعید می‌دانیم امسال بتوانیم کار اساسی انجام دهیم.

وی با بیان اینکه باید اعتباری از محل اعتبارات امانی برای رسیدگی به بنا‌های تاریخی به ما بدهند، خاطرنشان کرد: در این صورت است که می‌توانیم موقتا استحکام بخشی این بنا‌ها را انجام دهیم تا در زمان مناسب خود کاری اساسی برای این دست بنا‌ها صورت پذیرد.

کامیابی پیرامون زمان تأمین اعتبار خاطرنشان کرد: هنوز ابلاغ نشده، اما پیگیر هستیم چرا که وضعیت نامناسب تعدادی از بنا‌های تاریخی اصفهان را به تهران و به استان گزارش داده‌ایم.

وی بیان کرد: بنا‌های اضطراری همچون گنبد‌های امامزاده درب امام در اصفهان زیاد داریم و گزارش این مرمت‌های اضطراری را ارسال کرده‌ایم.



شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۴۰۰، کد خبر:۲۶۲۹۱۹۷، www.tasnimnews.com
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین