پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۹۰۴۸
تاریخ انتشار : ۰۹ دی ۱۴۰۰ - ۲۲:۲۰
محمدمهدی اعلایی استاندار قزوین در حکمی عجیب، مرتضی روزبه استاندار اسبق قزوین را به عنوان مسئول پیگیری مصوبات رهبری در سفر استانی به قزوین منصوب کرده است. نکته عجیب این حکم آنجاست که سفر رهبری به قزوین مربوط به ۱۸ سال قبل بوده است! انتصاب روزبه، حتی برای بعضی اصولگرایان نیز تعجب برانگیز بوده و آن‌ها هشدار داده‌اند که این رفتارها، متملقانه و ایجاد فضایی است که مدیران نه بر اساس توانایی و تعهد آن‌ها به کار، بلکه بر پایه میزان تملق بتوانند پیشرفت کنند.

  شعار سال: صدور یک حکم عجیب از طرف استاندار قزوین، مورد توجه قرار گرفت. محمدمهدی اعلایی استاندار قزوین با صدور حکمی مرتضی روزبه را به عنوان «مشاور استاندار و مسئول کار گروه پیگیری موضوعات سفر مقام معظم رهبری به استان» منصوب کرد.
 
در حکم انتصاب روزبه چنین آمده است: «یکی از مهمترین اتفاقات معاصر استان قزوین سفر تاریخی مقام معظم رهبری در سال ۱۳۸۲ به این استان و اقامت چند روزه ایشان در شهر قزوین بود که منجر به تمرکز توجهات جهانی به شناختن ظرفیت‌های تمدنی، تاریخی، اجتماعی و اقتصادی این استان و شناساندن آن در سطوح وسیع در کشور گردید. معظم‌له در این سفر در کنار اشاره به ظرفیت‌های مشهور و مغفول این استان، باید‌هایی را برای آتیه استان بیان فرمودند که به نظر می‌رسد علیرغم تلاش‌های ارزشمند پیشین متولیان، ضرورت دارد مجددا مورد مداقّه و مداومت در پیگیری توسط دستگاه‌های ذیربط قرار گیرد. بدین منظور پیرو مذاکره‌ای که با هم داشته‌ایم و مبتنی بر شناخت دقیق، تجارب ارزشمند و تعهد و تقیّدتان به این امر، مذعن به شان محترمتان، جنابعالی را به سمت مشاور استاندار و مسئول کارگروه پیگیری موضوعات سفر مقام معظم رهبری به استان که برای پیگیری موارد مرتبط با سفر تشکیل خواهید داد، منصوب می‌کنم.»
 
صدور این حکم از دو جهت عجیب بود؛ اول اینکه از سفر رهبری به استان قزوین، ۱۸ سال گذشته بود. در این ۱۸ سال تحولات بزرگی در کشور رخ داده بود. از جمله تاسیس چند استان جدید مثل البرز، افزایش بحران خشکسالی و... که به وضوح نشان می‌دهد ضرورت‌های استان قزوین نسبت به دو دهه قبل، تغییرات اساسی داشته است.
 
از طرف دیگر، استاندار جدید قزوین برای کسی این حکم را صادر کرده بود که هشت سال قبل، در مسئولیت استانداری قزوین قرار داشته و بعضی فعالان سیاسی و اجتماعی این سوال را ایجاد کرده بود که اگر پیگیری مصوبات سفر رهبری به قزوین باید انجام می‌شد، چرا مرتضی روزبه زمانی که خودش استاندار قزوین بود، این کار را انجام نداد و چرا پیگیری آن مصوبات ۱۸ سال به طول انجامیده است؟
 
این انتصاب در حالی انجام شده که دفتر رهبری، معاونتی به نام پیگیری‌های ویژه دفتر مقام معظم رهبری دارد بنابراین اگر بنا به پیگیری باشد، آن ارگان چنین وظیفه‌ای دارد و معلوم نیست ایجاد یک معاونت یا یک کارگروه با نام «مسئول کارگروه پیگیری مصوبات سفر رهبری» آنهم برای سفری که نزدیک به دو دهه از آن می‌گذرد، چه توجیهی به جز «رفتار متلمقانه» یا «انتصابات مبهم» دارد؟
 
این حکم چنانچه گفته شد برای فردی زده شده که خودش استاندار قزوین بوده است! با این وصف آیا ابتدا همین فرد برای عدم پیگیری همان مصوبات در دوره مدیریت خودش نباید مواخذه شود؟ عجیب آنکه چنین نمی‌شود و در ساختاری که ظاهرا قرار است سوءمدیریت را پرورش دهد، همان فرد دوباره پست هم می‌گیرد!
 
در روز‌های گذشته رسانه‌های نزدیک به استاندار قزوین سعی کردند با مصاحبه‌هایی این انتصاب را توجیه کنند. احمد خورگامی دبیر جمعیت وفاداران انقلاب اسلامی در مصاحبه‌ای گفته «رهبر انقلاب در سفر چند روزه خود به قزوین به مسائلی اشاره کردند، ازجمله این مسائل می‌توان به موضوع کشاورزی و دشت قزوین، آب قزوین، صنعت و حوزه‌های علمیه اشاره کرد که این‌ها مصوبه نداشته است، اما توجه به این موضوعات می‌تواند نقشه راه استان برای رسیدن به اهداف و آرمان‌های مدنظر باشد. در دوران سکانداری آقای روزبه وی برای اولین بار طی هماهنگی با دفتر حفظ و نشر آثار رهبری محتوای فرمایش رهبری در دیدار‌های خصوصی و عمومی در استان را به کتاب تبدیل کرد تا به‌عنوان سند بالادستی برنامه‌ریزی کند، اما عمر مدیریتی‌اش برای پیاده‌سازی کفاف نداد و توسط تنش‌هایی که در همان مقطع برایش ایجاد شد استاندار تغییر کرد.»
 
محمدحسین شفیعی‌ها دبیر حزب موتلفه استان قزوین نیز می‌گوید «رهبر نقشه جامعی از وضعیت و پتانسیل استان را ترسیم کردند که برای خیلی‌ها و حتی قزوینی‌ها بدیع بود، خیلی‌ها می‌گویند ما قزوینی‌ها نمی‌توانستیم به این زیبایی قزوین را ترسیم کنیم. در حقیقیت رهبر فرمودند که مردم قزوین و مسئولان در چنین بستری زندگی می‌کنند و این سرزمین مستعد رشد، پیشرفت و تعالی بیش از این است و باید برای پیشرفت استان برنامه‌ریزی کرد تا استعداد‌های استان را شکوفا کنند. این یک واقعیت انکارناپذیر است که در ۱۸ سال گذشته آقای روزبه بیشتر از بقیه افراد دغدغه پیگیری سخنان رهبری را داشتند؛ این انتصاب مبارک است حتی اگر اختلاف سلیقه داشته باشیم وقتی روزبه دغدغه دارد همه باید برای تحقق اهداف استان تلاش کنیم. حکم انتصاب روزبه، ابلاغ ارزشمندی است و امیدواریم روزبه برنامه مشخصی را به استاندار ارائه و استاندار نیز همه مسئولین را مکلف کند تا تمام دستگاه‌های اجرایی دیدگاه‌های رهبری در سفر به قزوین را در برنامه‌ریزی‌های دستگاهی ملاک برنامه‌های خود قرار دهند و اجرا کنند.»
 
مرتضی روزبه از جمله اصولگرایانی بود که در دولت حسن روحانی به استانداری رسیده بود. او سابقه مدیرکل سیاسی امنیتی استان‌های گیلان و کردستان و همچنین قائم‌مقامی فرمانده سپاه مهاباد را در کارنامه خود دارد. روزبه مدتی هم فرماندار قزوین بوده است. او پیش از آن مدیرعامل مؤسسه نبوی استان قزوین بود.
 
مؤسسه نبوی استان قزوین ظاهرا شرکتی است که بعضی مقامات سیاسی نزدیک به علیخانی، نماینده وقت قزوین در آن حضور دارند. در حال حاضر غلامحسن اسلامی صدر گزینه جدی مسئولیت شهرداری قزوین، ریاست هیئت مدیره این شرکت را بر عهده دارد و عباس کاظمی مسئول بسیج دانشجویی استان قزوین نایب رئیس هیات مدیره آن است.
 
علی شفیعی شاد عنوان قائم مقام و دبیر ستاد نماز جمعه قزوین، محمدتقی وحدانی عضو متوفای ستاد مرکزی نماز جمعه و خادم نماز جمعه از زمان آغاز در قزوین و محمد عابدینی پسر آیت الله عابدینی نماینده ولی فقیه و امام جمعه قزوین از چهره‌های فعال حال حاضر این شرکت هستند که به خوبی ارتباط نزدیک این شرکت را با امام جمعه قزوین نشان می‌دهد.
 
محمد کریم باریک‌بین (از نزدیکان هادی باریک‌بین امام جمعه سابق قزوین) و چند فرد با نام فامیلی علیخانی (روحانی متنفذ قزوینی و از نزدیکان مرحوم هاشمی رفسنجانی) از جمله دیگر چهره‌هایی بودند که سابقا و در زمان مدیر عاملی روزبه در این شرکت حضور داشتند.
 
انتصاب روزبه، حتی برای بعضی اصولگرایان نیز تعجب برانگیز بوده و آن‌ها هشدار داده‌اند که این رفتارها، یادآور رفتار‌های متملقانه سعید نمکی وزیر بهداشت حسن روحانی است و در حقیقت ایجاد فضایی است که مدیران نه بر اساس توانایی و تعهد آنها به کار، بلکه بر پایه میزان تملق بتوانند پیشرفت کنند. این در حالی است که خود آیت الله خامنه‌ای بارها به این رفتار تذکر داده است.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری تحلیلی  رویداد 24، تاریخ انتشار:  9 دی 1400، کدخبر: ،www.rouydad24.ir،292677

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین