پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۹۲۶۳
تاریخ انتشار : ۱۲ دی ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۸
یکی از مهمترین مباحث مرتبط با ساخت مسکن بویژه در سطح کلان و با توجه به شرایط کشور ما به لحاظ تهدید جدی کاهش شدید فرزند آوری و به تبع آن کاهش جمعیت جوان مولد و پویا و سقوط کشور به چاله پیری جمعیت، همانا ساخت مسکن مناسبی می‌باشد که حداقل شرایط لازم برای تشویق ساکنان به امر مهم فرزند آوری را محقق نماید.
شعار سال: مقدمات یکی از وعده‌های مهم انتخاباتی اقای رییسی مبنی بر احداث ۴ میلیون واحد مسکونی در مدت ۴ سال در حال فراهم شدن است. از تعیین شهر‌های میزبان این طرح تا نام نویسی از متقاضیان در حال سپری شدن است و احتمالا به زودی شاهد آغاز پروسه اجرایی این طرح مهم در کشور خواهیم بود.

ساخت مسکن بویژه در ابعاد کلان و به تعداد زیاد در یک بازه زمانی مشخص نیاز به مطالعات بسیار گسترده در تمامی زمینه‌ها ازتامین و جانمایی درست زمین گرفته تا مباحث مالی و فنی مرتبط با ساخت و ساز، توجه به ایجاد زیر ساخت‌های خدماتی، استفاده از فناوری‌های نوین، تهیه مصالح مرغوب و ... دارد.

در عین حال علاوه بر مباحث فنی ساخت و ساز که کاملا لازم الاجراست توجه به مباحث فرهنگی و اجتماعی مرتبط با این مقوله نیز از اهمیت بسیارزیادی برخوردار است که متاسفانه کمتر به آن‌ها توجه می‌شود.

یکی از مهمترین مباحث مرتبط با ساخت مسکن بویژه در سطح کلان و با توجه به شرایط کشور ما به لحاظ تهدید جدی کاهش شدید فرزند آوری و به تبع آن کاهش جمعیت جوان مولد و پویا و سقوط کشور به چاله پیری جمعیت، همانا ساخت مسکن مناسبی می‌باشد که حداقل شرایط لازم برای تشویق ساکنان به امر مهم فرزند آوری را محقق نماید.

واقعیت این است که یکی از مهمترین علل کاهش فرزند آوری در کشور طی سالیان گذشته علاوه بر مسائل فرهنگی و تغییر سبک زندگی، مشکلات مالی و معیشتی و در راس آن‌ها عدم داشتن مسکن مناسب می‌باشد.

حال که قرار است با صرف هزاران میلیارد ریال از منابع کشور طرح بزرگ و مهم مسکن ملی اجرا شود حتما بایستی پیوست‌های فرهنگی و اجتماعی مرتبط با آن بویژه توجه خاص به مناسب سازی این طرح برای امر مهم و سرنوشت ساز حمایت از خانواده و جوانی جمعیت گنجانده شود.

برای مناسب سازی این طرح می‌توان حداقل به دو راهکار کاملا مشخص اشاره کرد که توجه به آن‌ها می‌تواند در این زمینه حیاتی بوده و شرایط مناسب را برای کلیه ساکنان آن فراهم آورد.

نکته اول که البته بسیار مهم می‌باشد متراژ واحد‌های مسکونی طرح ملی می‌باشد. متراژ این واحد‌ها باید به گونه‌ای باشد که بتوان حداقل ۲ اتاق خواب مناسب را علاوه بر دیگر فضا‌ها برای آن‌ها در نظر گرفت برای حصول این امر حداقل متراژ این واحد‌ها بایستی ۸۰ متر مربع در نظر گرفته شود. این امر علاوه بر اینکه در شادابی و روحیه ساکنان تاثیر مثبت خواهد داشت در عین حال حداقل زمینه برای خانواده‌ای که قصد داشتن دستکم ۲ فرزند را دارد فراهم می‌آورد.

پر واضح است که افزایش متراژ هر واحد مسکونی قیمت تمام شده کلی طرح را افزایش می‌دهد، اما در اینجا بحث اهم و مهم مطرح است و یقینا یکی از مهمترین چالش‌های پیش روی کشور بحث جمعیت است که بایستی در اجرای همه طرح‌های ملی و کلان به آن توجه ویژه‌ای مبذول شود.

نکته دوم مناسب سازی فضای پیرامونی این مجتمع‌ها از حیث فراهم آوری مکان‌های فرهنگی، ورزشی، فضای بازی کودکان، پارک‌ها و فضای سبز مناسب، سالن‌های ورزشی، مکان‌های آموزشی و ... برای زیست مناسب ساکنان بویژه کودکان و نوجوانان می‌باشد.

برای انجام این شرط حتی اگر در مراحل اولیه به لحاظ مالی امکان اجرا نداشته باشد، اما بایستی در طراحی این مجتمع‌ها حتما این فضا‌ها دیده شده و زمین مورد نیاز آن‌ها اختصاص داده شود تا در آینده و حتی به تدریج این فضا‌های لازم و ضروری هم ساخته شوند.

به هر حال ایجاد این بستر‌های مناسب زیستی در واقع به عنوان مقدمه و پیش زمینه‌ای است برای کسانی که تمایل به داشتن فرزند بیشتر دارند، اما یکی از مهمترین موانع و دغدغه‌های آن‌ها عدم داشتن مسکن مناسب می‌باشد که در صورت تحقق دو شرط فوق الذکر، می‌توان گفت که دولت محترم وظیفه خود را در جهت تامین مسکن مناسب در راستای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت انجام داده است.
مسئولین محترم کشور بایستی توجه داشته باشند که تنها در صورت ایجاد شرایط مناسب مالی و معیشتی و صد البته تهیه مسکن مناسب برای مردم است که می‌توان از آن‌ها توقع داشت که در راستای نجات کشور از پیری جمعیت و بروز فاجعه جمعیتی نسبت به فرزند آوری بیشتر اقدام نمایند.


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از جامعه خبری تحلیلی الف، تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۴۰۰، کد خبر:۴۰۰۱۰۱۰۱۰۴، www.alef.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین