پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۹۶۶۴
تاریخ انتشار : ۱۷ دی ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۸
ابراز نارضایتی از فشار روزافزون معیشتی و گرانی بر مردم ، تاکید بر توجه جدی به دیپلماسی سازنده با جهان ، اصلی ترین محورهای مطالبات مراجع عظام قم از رئیسی بود .
شعار سال: رئیس جمهور در سیزدهمین سفر استانی خود، اواخر هفته گذشته به استان قم سفر کرد. رئیسی در این سفر، دیدار‌های جداگانه‌ای با حضرات آیات مکارم شیرازی، علوی گرگانی، نوری همدانی، سبحانی، جوادی آملی، صافی گلپایگانی و شبیری زنجانی داشت و گزارشی از کارنامه دولت و اهداف و چالش‌های قوه مجریه به آنان ارائه کرد. مراجع عظام نیز توصیه‌ها، مطالبات و دیدگاه‌های خود را پیرامون وضعیت کنونی کشور و راهکار‌های رفع و کاهش چالش‌ها بیان کردند. 

گرانی، تورم و معیشت

آیت الله مکارم شیرازی: مشکل گرانی به صورت ریشه‌ای حل شود. بعضی از شرکت‌های دولتی خود باعث گرانی هستند، البته برخی از کاسبان نااهل نیز به گرانی دامن می‌زنند.

آیت الله صافی گلپایگانی: انشاالله با اقدامات سریع، دغدغه‌ها و نگرانی مردم را در رابطه با گرانی‌ها بر طرف نمایید و بحث معیشت مردم را در اولویت کار‌ها قرار دهید.

آیت الله شبیری زنجانی: خداوند در قرآن می‌فرماید «إِنَّ اللَّهَ لا یُغَیِّرُ ما بِقَوْمٍ حَتَّی یُغَیِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ». در جامعه وقتی مشکلات رفع می‌شود که همه به وظایف خود عمل کنند.

آیت الله جوادی آملی: خداوند مردم را «کریم» آفرید؛ «وَ لَقَدْ کَرَّمْنا بَنِی آدَمَ»، روی این اصل کشور را کمیته امدادی اداره کردن برخلاف فرهنگ خلقت است، انسان همانند حیوان نیست که صرفا به دنبال سیر کردن شکم خود باشد، خداوند انسان را با کرامت خلق کرد و دستور داد کرامت انسان محفوظ باشد. مسئولان باید همت بلند داشته باشند و بدانند که مدیریت و اقتصاد یک کار علمی است، باید همه تلاش کنند که مردم محترمانه و آبرومندانه زندگی کنند.

آیت الله نوری همدانی: دولت به گرانی‌ها و وضعیت معیشت مردم رسیدگی کند. گرانی‌ها و محرومیت‌هایی برای مردم وجود دارد و اولین کار دولت باید ساماندهی این وضعیت باشد. مردم از نظر معیشت در تنگنا هستند و باید این مشکل حل شود ضمن اینکه تنظیم و نظارت بر بازار مورد توجه قرار بگیرد.

 
محورهای رهنمودی صورت پذیرفته به رئیسی در قم
سیاست خارجی

آیت الله صافی گلپایگانی: باید با حفظ عزّت و اقتدار، با جهان در ارتباط بود و این دولت باید پیام صلح و دوستی را به جهانیان ابلاغ نماید.

آیت الله جوادی آملی: ما هرگز در را به روی خود نمی‌بندیم، ما با کسی قهر نیستیم و با همه کشور‌ها تعامل می‌کنیم. آن‌ها نیز باید مودب باشند و ادب را در مقابل ما رعایت کنند، اما ما پس از دست دادن با آنها، باید انگشتان خود را بشماریم، این معنای استقلال است.

آیت الله نوری همدانی: وضعیت افغانستان نگران کننده است و باید به این موضوع و وضع شیعیان خصوصا توجه شود.
 
محورهای رهنمودی صورت پذیرفته به رئیسی در قم
انتصاب مدیران شایسته

آیت الله صافی گلپایگانی: سعی کنید بنا به دستور آیه شریفه «اجعلنی علی خزائن الارض انی حفیظ علیم» مدیرانی صالح که حافظ منافع مردم و دانا و آگاه و دلسوز باشند انتخاب نمایید تا بتوانند به مردم شریف به نحو احسن خدمت نمایند.

آیت الله علوی گرگانی: باید از نظرات کارشناسان و جوانان نخبه هم بهره ببرید و با امید به آینده حرکت کنید.

آیت الله صافی گلپایگانی: مر ریاست جمهوری بسیار سنگین و مشکل است. امیدوارم بتوانید با فضل خداوند متعال و توسل به حضرات معصومین علیهم السلام، به بهترین وجه ممکن، کشور را مدیریت نمایید و بر مشکلات فائق آیید که در این صورت برای شما مایه افتخار و موجب نیل به ثواب بسیار است.

آیت الله شبیری زنجانی در پاسخ به درخواست حجت الاسلام رئیسی برای ارائه رهنمود فرمودند: ما اهل فن نیستیم که درباره جرح و تعدیل مسائل نظر بدهیم. کاری که از دست بنده ساخته است دعا برای رفع مشکلات کشور است. مسئولان هم تلاش کنند که اقداماتشان خالصانه باشد و ارتباط خود را با اولیاء الهی قطع نکنند. اخلاص نتیجه مثبت دارد.

 
محورهای رهنمودی صورت پذیرفته به رئیسی در قم

اصلاح نظام بانکی

آیت الله مکارم شیرازی: متأسفانه بانک‌ها به مصوبات دولتی هم توجه نمی‌کنند که باید نسبت به اصلاح نظام بانکی کشور فکری اساسی صورت گیرد.

آیت الله نوری همدانی:در بحث ساختار اقتصادی و بودجه، مکررا بر حذف دیرکرد و ربا تاکید کرده و تذکر دادیم، ولی عملی نشد.

 
محورهای رهنمودی صورت پذیرفته به رئیسی در قم

تولید و توسعه

آیت الله جوادی آملی: توسعه در کار و تولید باید مورد توجه جدی قرار بگیرد، کشور این ظرفیت را دارد، باید تولیدکنندگان تشویق شوند و دولت هم آن‌ها را هدایت و مراقبت کند.

 
محورهای رهنمودی صورت پذیرفته به رئیسی در قم
مسائل فرهنگی

آیت الله مکارم شیرازی: بر ضرورت تشکیل کارگروه فرهنگی جهت برخورد با برخی از مفاسد اخلاقی در قم و بر حل مشکلات کارگران برخی کارخانجات و شرکت‌ها تأکید کردند.

آیت الله جعفر سبحانی: مدارس و دانشگاه‌ها برای حل مشکلات فرهنگی نقش جدی دارند و باید بیش از پیش مورد توجه قرار بگیرند.

آیت الله نوری همدانی: همانطور که وضعیت اقتصادی اهمیت دارد، موضوع فرهنگی و امر به معروف و نهی از منکر و حفظ ارزش‌ها همانند حجاب و مسائل دینی و مذهبی هم مهم است که دولت باید توجه کند.

آیت الله علوی گرگانی: کم توجهی به موضوع فرهنگ دینی در جامعه اثرات نامطلوبی در جامعه گذاشته است که باید با برنامه ریزی صحیح اقدام عاجل صورت گیرد.

 
محورهای رهنمودی صورت پذیرفته به رئیسی در قم
آب و کشاورزی

آیت الله علوی گرگانی: موضوع آب و مدیریت منابع آبی کشور اهمیت فوق العاده‌ای دارد لذا ما در برخی مناطق که مشکل کمبود آب هم ندارند، باز شاهد عدم مدیریت صحیح هستیم که لازم است حساسیت نشان دهید.

موضوع دیگری که اهمیت زیادی در کشور دارد مسئله کشاورزی است. این قشر عزیز در مضیقه هستند و در کنار تأمین آب باید نسبت به رفع مشکلات کشاورزان و دامداران اهتمام جدی داشته باشید.

 
محورهای رهنمودی صورت پذیرفته به رئیسی در قم
طرح‌های عمرانی قم

آیت الله مکارم شیرازی: مرجع تقلید شیعیان، قم را متعلق به تمام جهان اسلام و تشیع دانسته که به خاطر حرم حضرت معصومه (س) و مسجد جمکران و حوزۀ علمیه، نیازمند به برنامه ریزی و توجه خاص دارد. ایشان بر ضرورت اتمام طرح‌ها و پروژه‌های مهم در قم همانند فرودگاه و مترو اشاره کرده و گفتند: قم باید شهری آباد، منظم و آبرومند شود.

آیت الله جعفر سبحانی: پروژه ناتمام مونوریل قم تاکنون هزینه زیادی داشته و ضروری است تصمیمی برای آن گرفته شود.

آیت الله صافی گلپایگانی: قم همواره پایگاه علم و ادب و معارف و اخلاق بوده و باید این سوابق به بهترین وجه حفظ شود و برنامه‌هایی که برای قم در نظر گرفته می‌شود در شان و مقام قم باشد.

آیت الله علوی گرگانی: هر چقدر کمبود‌ها جبران شود شایسته است. نباید طرح جدید عمرانی آغاز شود و در تکمیل طرح‌های نیمه تمام هم اولویت‌ها را مد نظر قرار دهید.
 
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری خبرآنلاین، تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۴۰۰، کد خبر:۱۵۸۸۹۵۶، www.khabaronline.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین