پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۹۸۶۰
تاریخ انتشار : ۱۹ دی ۱۴۰۰ - ۱۹:۵۴
علی صدرنیا گفت: کسانی که در این صنف به عنوان راهنما فعال هستند تقریبا آخرین تورهایشان را بیش از دو سال و نیم پیش رفتند و پس از آن این افراد بیکار بودند. در حال حاضر باتوجه به تعداد ثبت‌نام‌های اندک تا دو سال دیگر به درآمدزایی نمی‌رسند. هیچ بیمه‌ای به آنان تعلق نگرفته است. در این خصوص در دولت قبل تنها یک مورد را از سازمان برنامه و بودجه درخواست کردیم که با آن موافقت شد، اما متاسفانه کار‌های بسیار نادرستی صورت گرفت از جمله پولی که قرار بود به راهنمایان پرداخت شود بوم گردی‌ها را به آن داخل کردند و این بودجه به قدری رقیق شد که برای هر راهنما یک میلیون تومان واریز کردند.
شعار سال: علی صدرنیا، رئیس هیات مدیره جامعه راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی درباره وضعیت راهنمایان گردشگری پس از شیوع ویروس کرونا گفت: در حوزه گردشگری، بیشترین آسیب به راهنمایان وارد شده است. بیش از دو سال و نیم است که این قشر از جامعه بیکار شدند. خیلی از آنان در بدترین شرایط موجود و در بیکاری مطلق به سر می‌برند و درصورتی‌که روال به صورت طبیعی طی شده و گردشگری به حدی برسد که قالب راهنمایان درآمدزایی داشته باشند حداقل دو سال طول می‌کشد.

وی با اشاره به اینکه در ایران حدود ۱۴ هزار راهنما (تور لیدر) وجود دارد، اما همیشه همه آن‌ها فعال نبودند افزود: کسانی که در این صنف به عنوان راهنما فعال هستند تقریبا آخرین تورهایشان را بیش از دو سال و نیم پیش رفتند و پس از آن این افراد بیکار بودند. در حال حاضر باتوجه به تعداد ثبت‌نام‌های اندک تا دو سال دیگر به درآمدزایی نمی‌رسند.

صدرنیا ادامه داد: ممکن است یک راهنما در فصل بعد یک تور کوچک در حد چند نفره برود، ولی این امر در حد پول تو جیبی است و این درآمد‌ها پاسخگوی هزینه‌های آنان نمی‌شود.

رئیس هیات مدیره جامعه راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه بیمه بیکاری به تور لیدر‌ها تعلق گرفته است یا خیر؟ اظهار کرد: هیچ بیمه‌ای به آنان تعلق نگرفته است. در این خصوص در دولت قبل تنها یک مورد را از سازمان برنامه و بودجه درخواست کردیم که با آن موافقت شد، اما متاسفانه کار‌های بسیار نادرستی صورت گرفت از جمله پولی که قرار بود به راهنمایان پرداخت شود بوم گردی‌ها را به آن داخل کردند و این بودجه به قدری رقیق شد که برای هر راهنما یک میلیون تومان واریز کردند.

وی با تاکید براینکه نظام بودجه‌ای را برای راهنمایان تخصیص داده بود عنوان کرد: عواملی که این میان بودند بودجه را منحرف کردند. ما نیز این مسائل را معکوس کرده و خواستار رسیدگی شدیم، ولی چیزی که در حال حاضر پرداخت شده یک میلیون تومان است. آیا به راهنمایی که به‌صورت متوسط یک خانواده ۴ نفره را شامل می‌شود بعد از ۲ سال و نیم بیکاری باید یک میلیون تومان بدهند؟

صدرنیا ادامه داد: بخشی از این پرداختی را قرار بوده به اعضای جامعه راهنمایان بدهند، اما با بهانه‌های واهی این را هم پرداخت نکردند و بدون هیچ‌گونه سندی گفتند اطلاعاتی که شما داده‌اید غلط بوده در صورتی‌که یک دانه هم غلط نبوده و ۳۰۰ نفر از اعضای ما را حذف کردند.

رئیس هیات مدیره جامعه راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی بااشاره به اینکه جامعه راهنمایان قدیمی‌ترین تشکل راهنمایان است عنوان کرد: باتوجه به اینکه ما ۱۸ سال سابقه داریم و اعضای ما عمده تور‌های ورودی کشور را انجام می‌دهند و بدنه اصلی یعنی ۷۰-۸۰ درصد تور‌های ورودی کشور را اعضای ما انجام می‌دهند چرا باید به آنان کم توجهی شود؟ و در مسئله بیمه مورد بی‌مهری قرار گیرند. باوجود اینکه ما اعتراض خود را به گوش مسئولان رساندیم، اما تا این لحظه هیچ جوابی دریافت نکردیم.

وی درباره اینکه اکثریت جامعه راهنمایان قریب به ۱۰ سال سابقه کار دارند تشریح کرد: ایراد‌های عمده وجود دارد و یک نفر باید رسیدگی کند تا ببیند چه خبر است و چرا این بی مهری‌ها می‌شود؟ برای چه باید بودجه‌ای که به راهنمایان داده شود به افراد دیگر هم داده شود؟

صدرنیا در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه بودجه درنظر گرفته شده برای این بخش کافی بوده؟ اعلام کرد: هیچ‌وقت مبلغ قطعی به ما اعلام نشده، ولی چند برابر مبلغی بوده که الان به ما ارائه دادند. مسئولان رده بالا عدد بیشتری را برای‌مان تایید و تصویب کردند درحالیکه این مبلغ در لایه‌های میانی تعویض شده است. خواسته ما این است تا این مسائل به صورت کامل و جزئی شفاف سازی شود.

رئیس هیات مدیره جامعه راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی با اشاره به اینکه بوم‌گرد‌ها درآمدزا هستند گفت: فرضا نفری یک میلیون هم به بوم‌گرد داده شد، اما مساله این است که چه مشکلی از یک بوم‌گرد حل می‌کند و آن چیزی که به راهنما باید داده شود با بوم‌گرد‌ها تقسیم شود؟ بر اساس یک عدالت باید این کار را انجام دهیم، اما این عدالت رعایت نشده است.

وی با تاکید براینکه گردشگری بر ارزآوری کشور کمک کرده است بیان کرد: سال‌ها آژانس‌ها به عنوان ارزآور نمونه جایزه صادراتی به راهنمایان می‌دادند، اما درست نیست در این بحران کسانی که آسیب پذیرترین قشر هستند رها شوند.

صدرنیا ادامه داد: راهنما‌ها الان در مرز خروج از این صنعت هستند به‌خاطر اینکه نمی‌توانند بیکار بنشینند. هر جا که ما مشکل داریم می‌گویند بله، شما راست می‌گویید، اما در عمل اتفاقی نمی‌افتد.

رئیس هیات مدیره جامعه راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی با اشاره به موضوع بیمه تور لیدر‌ها تصریح کرد: معاونت گردشگری در دولت قبل آنطور که باید و شاید پیگیر نشد. جامعه راهنمایان تمام راهنمایانی که در سطح کشور متقاضی بودند از طریق ما تحت پوشش بیمه قرار گرفتند. پول را خودشان پرداخت می‌کردند و با کد کارگزاری که خودشان حق بیمه را پرداخت می‌کردند و براساس بسته‌ای که از ۱۴ سال پیش داریم این بیمه را رد می‌کردیم.

وی افزود: احتمالا تا آخر سال این بودجه ادامه پیدا می‌کند، ولی در بودجه سال بعد مصوبه مجلس هم ضمانت نمی‌کند که پرداخت شود. دو سال قبل هم این امر را تصویب کردند، ولی بودجه کمی تعلق گرفت. طرح بودجه ۱۴۰۱ در کمیسیون تلفیق تصویب شد راهنما را هم گذاشتند.

صدرنیا با اشاره به تامین کننده این بودجه بیان کرد: اگر این امر به موقع تامین نشود بیمه ما قطع می‌گردد. الان راهنمایی که یکسال کار کرده می‌تواند برود و درخواست بیمه بدهد این درحالی است که ما که ۱۴ سال بیمه از جیب خود داده‌ایم در ابتدا پذیرفته نشدیم.

رئیس هیات مدیره جامعه راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی در پایان تصریح کرد: آنقدر ناهماهنگی و عدم آگاهی وجود دارد که نمی‌خواستند به اصل بیمه‌گزار بیمه بدهند و پیگیری این مسئولیت به‌عهده معاونت گردشگری است.


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری برنا، تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۴۰۰، کد خبر:۱۲۸۳۷۱۳، www.borna.news
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین