پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۱۱۶۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۹
یکی از اختیارات نظارتی نمایندگان، بحث تحقیق و تفحص است. مکانیزم نظارتی که تجربه گواه بر ابتر بودن آن می‌دهد. واقعا چند تحقیق و تفحص مجلس، تاکنون به ثمر نشسته و جواب داده است؟ حال سوال اینجاست که در این آشفته بازار، اولویتی بالاتر از تصویب تحقیق و تفحص از شرکت سیاحتی علیصدر وجود نداشت؟ قضاوت را به خود نمایندگان مجلس بسپارید
شعار سال: نمایندگان در نشست علنی امروز (سه شنبه ۵ بهمن) مجلس شورای اسلامی با طرح تحقیق و تفحص شرکت سیاحتی علیصدر همدان با ۱۶۷ رأی موافق، ۳۶ رأی مخالف و ۱۳ رأی ممتنع از مجموع ۲۳۲ نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.

مرتضی آقاتهرانی رئیس کمیسیون فرهنگی گزارش این کمیسیون درخصوص طرح تحقیق و تفحص از شرکت سیاحتی علیصدر همدان را قرائت کرد و گفت: در اجرای ماده (۲۱۲) آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، ابتدائاً اطلاعات واصله از دستگاه‌های اجرایی در مورخ ۱۴۰۰/۶/۲۲در اختیار متقاضیان تحقیق و تفحص قرار گرفت و نظر به اظهار مورخ ۱۴۰۰/۷/۲۱ متقاضیان مبنی بر عدم کفایت اطلاعات ارائه شده کمیسیون، موضوع درجلسه رسمی مورخ ۱۴۰۰/۷/۲۵ کمیسیون که با حضور ۱۴ نفر حاضرین از نمایندگان عضو کمیسیون، متقاضیان تحقیق و تفحص مطرح و پس از استماع نظرات طرفین، ضرورت انجام تحقیق و تفحص در محور‌های ذیل به تصویب رسید.

وی درباره محور‌های تحقیق و تفحص گفت: درآمد‌های غار سیاحتی علیصدر در کجا وچگونه هزینه شده است؟ درآمد ها، هزینه کرد و نحوه مدیریت شرکت سیاحتی غار علیصدر

فتح الله توسلی نماینده مردم بهار و کبودرآهنگ به عنوان طراح طرح مذکور گفت: در شرایطی کشور در تامین منابع ارزی دچار مشکل است و سایر کشور‌های منطقه از ظرفیت‌ها و درآمد‌های توریستی خود به خوبی استفاده می‌کنند و میلیارد‌ها دلار درآمد کسب می‌کنند، در کشور ما یکی از مهمترین مکان‌های گردشگری غار جهانی علیصدر است که سالانه حدود ۷۰۰ هزار گردشگر را با خود جذب می‌کند، اما متاسفانه این غار ۳۰ سال است که در اختیار شرکتی قرار گرفته که در تامین حقوق پرسنل خود درمانده شده است.

وی ادامه داد: سال گذشته کشور‌های اسپانیا حدود ۷۰ میلیارد دلار، ترکیه ۲۲ میلیارد دلار و امارات ۲۰ میلیارد دلار از محل جذب گردشگر درآمد کسب کرده اند. در سال ۲۰۱۹ حدود ۱۴۶ میلیون نفر از غار‌های جهان بازدید کردند که حدود ۱ میلیون نفر از آن‌ها متعلق به غار علیصدر همدان است، اما وضعیت این غار مشخص نیست.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم افزود: اغلب شما یا تاکنون برای دیدن مهمترین، بزرگترین و منحصربه فردترین غار آبی جهان به قدمت ۱۹۰ میلیون سال یعنی غار علیصدر به شهرستان کبودراهنگ سفر کرده اید و یا قصد دارید سفر کنید. به عنوان نماینده این شهرستان از شما دعوت می‌کنم پس از بازگشایی مجدد، از غار علیصدر بازدید کنید.

توسلی تصریح کرد: شاید جالب باشد که بدانید این غار بی نظیر که می‌توانست نه تنها حوزه انتخابیه من را از محرومیت نجات دهد و میلیون‌ها گردشگر خارجی را جذب کند و ارزآوری زیادی برای کشور داشته باشد، اکنون حتی توان پرداخت حقوق کارکنان خود را ندارد. این موضوع ناشی از بی کفایتی و ضعف مدیریتی مسئولین این شرکت است.

وی گفت: وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی، گردشگری غاری را که سالانه حدود ۳۰ میلیارد تومان درآمد دارد را به ۸۰۰ میلیون تومان اجاره داده است، بنا به گفته مدیرعامل شرکت سیاحتی علیصدر تنها در سال ۹۸ این غار ۲۴ میلیارد تومان درآمد مستقیم داشته و از مسائل دیگر مانند تپه عباس آباد و گنج نامه نیز درآمد کسب کرده است.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: بار‌ها کارگران شرکت مذکور در مقابل استانداری و فرمانداری تجمع کردند. ۳۰ سال است شرکتی تشکیل شده برای مدیریت غار علیصدر بدون اینکه مزایده‌ای در کار باشد. تنها به استناد یک برگ کاغذ، ۳۰ سال قبل بدون اینکه مشخص شود سهام هر کدام از اعضا چه میزان است، مهمترین غار آبی کشور و حتی دنیا را به شرکتی اجاره داده اند.

رحمت اله نوروزی در تذکر آیین‌نامه‌ای با اشاره به اصل (۷۶) قانون اساسی گفت: در این اصل آمده است که مجلس شورای اسلامی حق تحقیق و تفحص در تمام امور کشور را دارد. آقای رئیس این تحقیق و تفحص از خرداد سال ۹۹ تا به حال مطرح شده است و تحقیق وتفحص‌های فراوانی انجام شده است.

نماینده مردم علی آباد در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: هم در دوره نهم و هم دوره دهم مجلس این تحقیق و تفحص مطرح شده است، اگر این تحقیق و تفحص‌ها به نتیجه نرسد، فایده‌ای ندارد. در تبصره (۸) ماده ۲۱۲ این موضوع مطرح شده است. باید تحقیق و تفحص‌ها به نتیجه برسد.

وی با اشاره به هجمه اتاق بازرگانی به مجلس ادامه داد: اتاق بازرگانی به دلیل تحقیق و تفحص به مجلس هجمه کرده است و آقای نیکزاد از این موضوع دفاع کرده است. باید از تحقیق و تفحص مجلس دفاع شود چرا که همکاران وقت می‌گذارند و در کمیسیون‌ها به آن می‌پردازند و از تحقیق و تفحص‌ها حمایت می‌کنند. این تحقیق و تفحص در مجلس باید اثرگذار باشد.

نوروزی تأکید کرد: هیأت رئیسه و کمیسیون‌ها باید از تحقیق و تفحص‌ها، حمایت کنند چرا که اگر این حمایت‌ها نباشد این تحقیق و تفحص‌ها هیچ اثری ندارند. مجلس دو بال دارد؛ یک بال نظارت و یک بال قانونگذاری و این موضوع نباید لوث شود.

محمدباقر قالیباف در پاسخ به این تذکر گفت: البته اخطار شما وارد نیست و طبق اصلی که شما اشاره کردید این اختیار به مجلس داده شده و موضوع تحقیق و تفحص‌ها در کمیسیون‌ها بررسی می‌شود و به صورت گزارش در صحن قرائت می‌شود و مجلس تصمیم می‌گیرد.

وی تأکید کرد:، ولی نکته‌ای که شما اشاره کردید بسیار مهم است، ما گزارشی را درباره تحقیق و تفحص‌های صورت گرفته در دوره‌های قبل را باز بررسی کردیم و نشان داد که این طرح‌ها اثری را که باید داشته باشد، ندارد و این موضوع از جهت کارکردی بحث درستی است و به نظر می‌رسد همکاران باید در کمیسیون‌ها در بررسی تحقیق و تفحص‌ها برای ارجاع دادن به صحن دقت بیشتری داشته باشند.


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایلنا، تاریخ انتشار:۵ بهمن ۱۴۰۰، کد خبر:۱۱۸۷۴۲۵، www.ilna.news
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
توسلی
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۳
0
0
با سلام و احترام ضمن تشکر از توجه سایت شعار سال ، اگر توجه به گردشگری در شرایط بد اقتصادی کشور مهم نیست شما بفرمایید چه جیزی مهم است. کشور الان بخاطر ده میلیارد دلار ارز ترحیحی دجار جالش حدی است و غار غلیصدر یک مرکز گردشگری منحصر به فرد در جهان برای کسب گردشگر است و می تواند هم به منطقه هم کشور کمک کند. حتما اولویت های زیادی وجود دارد اما گردشگری و علیصدر هم مهم است برادران و خواهران. ارادت
مدیر پایگاه

با سلام 
مسلما بحث گردشگری و جایگاه ویژه گردشگری همدان مدنظر ما بوده و هست. آنچه که مورد تاکید است ، به میان کشیدن بحث تحقیق و تفحص برای یک شرکت است. همین کار را می توان با الزام اداره کل میزاث همدان به تهیه و ارسال مستندات هم پیگیری کرد. 
ازسال1395تاالان،پایگاه تحلیلی خبری شعار سال بالغ بر 2100 خبر مربوط به تحقیق و تفحص را منتشر کرده ، دریغ از نتیجه گیری 10 مورد از انها. 

نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین