پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۱۸۴۵
تاریخ انتشار : ۱۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۶
طباطبائیان خاطرنشان کرد: چهار جریان در یک همکاری بین نسلی وجود دارد: نسل اول حضور تجربه گرایانی که دانش آموختگان خارج کشور بودند. نسل دوم دانش آموختگان داخل کشور بودند که با مبانی مدیریت تکنولوژی و نوآوری آشنا شدند. نسل سوم حضور موثر دانش آموختگان داخلی در دولت و دانشگاه هستند که یکی از نقاط ضعف این نسل حضور کمرنگ در صنعت است. نسل چهارم نسل فعلی کشور هستند که با همکاری سه جانبه نسل‌های قبلی خود فرصت شکل گیری صنعت چهارم را ایجاد می‌کنند.

شعار سال: نشست تخصصی تحلیل تاریخی بر شکل گیری و تکامل جامعه مدیریت فناوری و نوآوری در ایران برگزار شد.
 
 به نقل از روابط عمومی مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده نگری، سیدحبیب الله طباطبائیان، رئیس پژوهشکده مطالعات فناوری ریاست جمهوری به عنوان طراح ایده نشست تخصصی تحلیل تاریخی بر شکل گیری و تکامل جامعه مدیریت فناوری و نوآوری در ایران در شروع جلسه از عدم توجه به توسعه علمی و فنی در کشور به صورت مطلوب اشاره کرد و گفت: در سالهای ۱۳۶۰ تا ۱۳۶۵ با این مشکل مواجه بودیم که در کشور شاهد مفهوم توسعه فناوری با خرید کارخانه اشتباه گرفته می‌شد. برای حل این مسئله که معقوله توسعه علمی و فنی در کشور به طور صحیح شناخته شود تصمیم گرفته شد یک جامعه تخصصی تشکیل شود تا بتوان این مسئله را در کشور ترویج کند.
 
وی خاطرنشان کرد: در طی ۴۰ سال گذشته افرادی که دقدقه‌ی توسعه علمی و فنی کشور را داشتند تلاش کردند که یک کشور با جمعیت میلیونی را متقاعد کنند که در یک جهتی حرکت کند که این مسئله توسعه علمی و فناوری در کشور تبدیل ره مسئله روز کشور شود. بنابراین ما باید نظام ملی نوآوری داشته باشیم.
 
طباطبائیان در ادامه گفت: در کشور دو جریان متفاوت در طی ۴۰ سال گذشته شکل گرفته است. جریان اول، جریان تجربه گرایان که در صنعت حضور داشتند و جریان دوم، جریان آموزشگران که در دانشگاه حضور داشتند. با وجود این دو جریان شاهد شکل گیری جامعه علمی قرار هستیم.
 
رئیس پژوهشکده مطالعات فناوری ادامه داد: از مهمترین دستاوردهای تجربه گرایان در کشور نهضت ساخت داخلی بوده است و همچنین از مهمترین دستاوردهای آموزشگران در کشور شکل گیری توسعه دانش متخصصین مرتبط می‌باشد.
 
طباطبائیان خاطرنشان کرد: چهار جریان در یک همکاری بین نسلی وجود دارد: نسل اول حضور تجربه گرایانی که دانش آموختگان خارج کشور بودند. نسل دوم دانش آموختگان داخل کشور بودند که با مبانی مدیریت تکنولوژی و نوآوری آشنا شدند.  نسل سوم حضور موثر دانش آموختگان داخلی در دولت و دانشگاه هستند که یکی از نقاط ضعف این نسل حضور کمرنگ در صنعت است. نسل چهارم نسل فعلی کشور هستند که با همکاری سه جانبه نسل‌های قبلی خود فرصت شکل گیری صنعت چهارم را ایجاد می‌کنند.
 
طباطبائیان در ادامه به یک سیر زمانی برای شکل گیری جامعه علمی مدیریت تکنولوژی و نوآوری در خصوص اقدامات صورت گرفته پرداخت.
 
همچنین پیشنهاداتی در مورد برنامه هفتم ارائه داد: انتخاب و ابلاغ مهمترین اولویتهای (فرصت‌ها و مسائل) کشور،  تدوین نظام مسائل اولویتهای فوق، تهیه برنامه‌های بخشی (رویکرد پائین به بالا)، تمرکز برنامه‌های بخشی بر حل مسائل کشور (رویکرد بالا به پائین)، ایفای نقش تسهیل‌گر سازمان برنامه به عنوان صاحب سکوی (platform) برنامه هفتم، تشکیل کارگروه‌های تخصصی (ذی مدخل، با تجربه و متخصص) اولویت محور و حفظ گروه‌های تخصصی فوق به صورتی رسمی در طول برنامه هفتم.
 
در پایان نشست تخصصی رئیس پژوهشکده مطالعات فناوری ریاست جمهوری به یک پژوهش خوب که در مرکز تحقیقات سیاست‌های علمی کشور انجام شده است اشاره کرد که در مورد پژوهش، فناوری و نوآوری در برنامه هفتم توسعه توضیح داده است که در این خصوص آسیب‌شناسی عالی صورت گرفته است.
 
لازم به ذکر است این نشست دوساعته روز سه شنبه ۱۲ بهمن ماه سال جاری در سالن جلسات مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده نگری با حضور سیدمهدی پاکذات سرپرست مرکز و مدیران پژوهشی به شیوه حضوری و مجازی برگزار شد.

 
 
شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایلنا ، تاریخ انتشار: 13بهمن1400، کدخبر: 1191359، www.ilna.news

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین