پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۲۷۶۹
تاریخ انتشار : ۲۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۶
دیدار رئیس جمهور از موزه هنر‌های معاصر تهران و گفتگو با هنرمندان تجسمی اتفاقی مبارک و بزرگ بود که به پنج دلیل می‌توان از آن به تغییر راهبردی تعبیر کرد که تأثیراتی بنیادین در جامعه هنری به جای گذارد.

شعار سال:دیدار رئیس جمهور از موزه هنرهای معاصر تهران و گفت‌وگو با هنرمندان تجسمی اتفاقی مبارک و بزرگ بود که به پنج دلیل می‌‌توان از آن به تغییر راهبردی تعبیر کرد که تأثیراتی بنیادین در جامعه هنری به جای گذارد.

اول: هنرهای تجسمی بخصوص هنرهای ایرانی اسلامی، مایه مباهات تاریخی ایرانیان است اما سالیان دراز است بزرگان، توجه شایسته به این حوزه ندارند، کافی است بودجه‌های دولتی و توجهات رسانه‌ای به این حوزه را با دیگر بخش‌های هنر مقایسه کنید. این دیدار تاریخی به حتم یک تغییر نگاه معنادار و در راستای تحقق عدالت فرهنگی است که در زمره اهداف دولت سیزدهم است؛ بویژه اینکه اگر دیدارهای  محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را از روز نخست وزارت رصد کنیم، این ریل‌گذاری متفاوت خود را عیان می‌‌کند. هنرهای تجسمی در محاق مانده ایرانیان بویژه با خاستگاه اصیل در دنیا شهره است و بزرگ‌ترین موزه‌های دنیا به داشتن چند برگ خط و خوشنویسی سنتی ما می‌‌بالند اما در مملکت خویش عزلت‌نشین شده است؛ کسی نمی‌تواند شایستگی و اهمیت وجودی دیگر هنرها را منکر شود اما در هنرهای تجسمی آثار هنری با قابلیت کالای سرمایه‌گذاری خلق می‌‌شود که گاه پس از گذشت یک قرن تازه جهانشمول می‌‌شود و هزاران افسوس که همه این پتانسیل بزرگ در سال‌های اخیر نادیده انگاشته شده است. حالا با برنامه ریزی هدفمند وزیر محترم و دیدار چهارشنبه رئیس جمهور از یک نمایشگاه تجسمی که اتفاقاً عمر بسیاری از آثار آن نزدیک به نیم قرن است توجهات افکار عمومی را به خود جلب کرده است.

دوم: اغلب دیدارهای رؤسای محترم جمهور گذشته با هنرمندان به ضیافت‌های افطاری محدود بود که به وضوح سلبریتی‌ها و چهره‌های سینمایی در آن پررنگ‌تر بودند و هنرمندان تجسمی کم‌شمار و حتماً حاشیه‌نشین.

سوم: حضور رئیس‌ جمهور در یک رویداد هنری در یک دهه اخیر به وضوح کم‌سابقه بود و به حتم این دیدار راه‌های نو خواهد گشود.

چهارم: نفس این دیدار استراتژیک بود و خوشا سخنان رئیس‌ جمهور محترم در دیدار هنرمندان که حاوی نکات راهبردی‌ است که عمل به آنها می‌‌تواند در هنر ایران تحول‌آفرین باشد؛ سویه معنوی ضرورت آفرینش‌های هنری و نقش معناآفرینی هنر، امر مهمی‌ است که گاه در روزمرگی‌ها و یا مفاهیم لازمه زندگی مانند تجاری‌سازی، سرگرمی و... مغفول می‌‌ماند. یک اثر هنری می‌‌تواند دنیایی از جهان‌بینی الهی و آسمانی را بازتاب دهد و با نمایش در جغرافیاهای مختلف این کره خاکی این معنا را به مخاطبان عرضه کند. این همان جهاد تبیین مد نظر مقام معظم رهبری است که رئیس جمهور بدان تأکید مؤکد دارد.

نکته نویدبخش، اشاره مستقیم رئیس جمهور به اهمیت اقتصاد هنر، حیاتی بودن رونق خرید و فروش آثار هنری، گسترش بازار هنر به متن مردم و ضرورت ارائه شایسته آثار هنری است؛ مفاهیمی که بازگویی آنها از زبان یک رئیس ‌جمهور کم سابقه است. توصیه رئیس جمهور به تشویق مردم برای خرید اثر هنری و تحقق شعار دیرین «هر خانه ایرانی یک اثر هنری» در قدم نخست، کارآفرینی در هنر است که به تبع انتقال معناهای معنوی مستتر در آثار هنری را با خود همراه دارد.

پنجم: گردشگری هنری دورنمای در دسترس گسترش فضای تجسمی ایران است، توریست‌های هنری دنیا، شیفته فرهنگ و هنر دیرینه سال ایرانی اسلامی‌اند و با تأسیس انواع موزه‌ها و رویدادهای هنری متنوع هدفمند می‌‌توان این پتانسیل بزرگ را به ارزآوری برای کشور عزیزمان بدل کنیم.

قتصاد خلاق، امروزی‌ترین نسخه شکوفایی و جهش اقتصادی‌ است که می‌‌توان با تکیه بر آن اقتصاد هنر را به یکی از پرحاصل‌ترین صادرات غیر نفتی ارتقا داد.

سلسله جلسات وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی با همین سویه‌های زیرساختی با محقق ساختن دیدار رئیس ‌جمهور از رویداد تجسمی گویای یک عزم ملی با پشتوانه‌های فکری علمی‌ است که به لطف کار رسانه‌ای بین‌المللی و بازاریابی هوشمندانه فرامرزی، افق‌های روشن را پیش روی جامعه هنری قرار می‌‌دهد. ان‌شاءالله.

مدیر گالری ترانه باران
 سیده محبوبه کاظمی دولابی
 
شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه ایران  ، تاریخ انتشار: 24 بهمن1400، کدخبر: ، www.irannewspaper.ir،602685

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین