پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۳۰۸۸
تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۷
تولید سه میلیون دستگاه خودرو در سال مهم‌ترین هدفی است که وزارت صنعت برای سال ۱۴۰۴ دنبال می‌کند. با این حال مسئولان کشور با اشاره به درگیری مردم با اختاپوس خودروسازان، رسیدن به این هدف را دور از دسترس می‌دانند.

شعار سال:در حالی که تیراژ تولید خودرو در سال گذشته به یک میلیون دستگاه هم نرسید، اما همچنان استراتژی وزارت صمت برای صنعت خودروسازی رسیدن به تیراژ تولید سالانه سه میلیون دستگاه تا سال ۱۴۰۰ است.
 
از سوی دیگر، عملکرد خودروسازان به‌ویژه طی دو سال گذشته در بخش‌های فروش، قیمت‌گذاری، کیفیت و خدمات پس از فروش، دیگر صدای انتقاد مسئولان ارشد کشور را هم درآورده است. وزیر صمت که چندی پیش کیفیت و ایمنی بعضی از خودروهای داخلی را زیرسوال برد، حال خود مورد خطاب دادستان کل کشور قرار گرفت.

 به نقل از حجت‌الاسلام محمدجعفر منتظری نوشت: بنده از وزیر صمت درخواست و مطالبه جدی دارم که به فریاد صنعت خودروسازی برسد.
 
او همچنین اعتقاد دارد صنعت خودروسازی گرفتار اختاپوسی است که نمی‌گذارد وضعیت به نفع مردم پیش برود. اما اختاپوس‌های صنعت خودروسازی چه کسانی هستند؟
 
در این زمینه یک کارشناس صنعت خودروسازی گفت: وجود فساد در صنعت خودروسازی ایران نکته‌ای مسلم است. به همین دلیل هم مسئولان کشور وزارت صنعت را مورد نقد قرار می‌دهند. با این حال انتظار می‌رود علاوه بر هشدار و نقد، اقدام قضائی هم صورت بگیرد.
 
فرید زاوه در پاسخ به این پرسش که چه کسانی اختاپوس‌های خودروسازی ایران هستند توضیح داد: اکنون شاهد تسلط کارتل‌ها بر صنعت خودروسازی ایران هستیم. کارتل‌ها یا اختاپوس‌ها همان کسانی هستند که از اوایل دهه ۸۰ به این صنعت نفوذ کرده‌اند. آن‌ها ظاهرا در مشاغل بی‌ربطی هستند، اما در اتفاقات کلان کشور نقش دارند.
 
او افزود: امروز برخی از این کارتل‌ها لباس دانش‌بنیان به تن کرده‌اند. قبلا هم با عناوین دیگری شناخته می‌شدند. امروز چه کسانی مخالف واردات کالا به کشور هستند؟ چه کسانی به مقامات کشور گزارش‌های نادرست می‌دهند؟ دقیقا همان‌هایی که طرفدار پیش‌فروش کالا هستند و برای حق مردم طرح قرعه‌کشی می‌گذارند کارتل یا اختاپوس خودروسازی شناخته می‌شوند.
 
وی همچنین تشریح کرد: اکنون وقت آن است که علیه این افراد اعلام جرم شود. این اختاپوسی است که می‌توان هر پای آن را در یک نهاد خصولتی و فرادولتی مشاهده کرد. پس از هشدار جدی مقام معظم رهبری هم هیچ یک از تولیدکنندگان حاضر به عذرخواهی از مردم نشدند.
 
تولید خودرو به ۱ میلیون دستگاه هم نمی‌رسد

زاوه همچنین درباره رسیدن به تولید سه میلیون دستگاه در سال گفت: این طرح از دولت‌های قبل به جا ماند. وزرای وقت نیز به نفع کارتل‌ها و اختاپوس‌های خودروسازی عمل می‌کردند.
 
او اضافه کرد: به دلیل بالابودن اعداد مطرح‌شده، مسئولان دولت جدید نیز بر اجرای آن تاکید می‌کنند. این در حالی است که گذشته از مشکلات داخلی، امروز جهان با بحران تولید چیپ مواجه است. حال مشخص نیست کشوری که برای فروش خودرو، قرعه‌کشی برگزار می‌کند، چطور می‌خواهد تولیدش را چند برابر کند. بعید است خودروسازان بتوانند تیراژ تولید را تا ۱۴۰۴ به یک میلیون دستگاه برسانند.
 


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازپایگاه خبری گسترش ، تاریخ انتشار: 28 بهمن1400، کدخبر:242932 ، www.gostaresh.news

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین