پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۳۵۳۷
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۵
پنج پادشاه از مجموع پادشاهان مختلف ایران در تهران دفن شده اند. از خاندان زندیه گرفته تا قاجار و پهلوی. گزارش زیر به شکلی تفضیلی به این پنج پادشاه و محل دفن ان‌ها اشاره می‌کند.
شعار سال: تهران از زمانی که بعنوان پایتخت انتخاب شد، شاهد دفن برخی از پادشاهان در خودش بود. قبل از این تاریخ، توجه خاصی نسبت به تهران وجود نداشت.

در سال ۱۲۰۶ آقامحمدخان، چون نسبت به کریم خان کینه داشت، امر داد که استخوان‌های او را از شیراز به تهران آوردند و در حالی دفن کردند که آقامحمدخان هر روز از روی آن می‌گذشت و زمین را لگدکوب می‌کرد. بعد‌ها که فتحعلی شاه به سلطنت رسید، استخوان‌های کریم خان را از آنجا خارج کرد و به نجف فرستاد.
 
هیاهویی که در اوایل سلطنت رضاشاه پهلوی برپا کردند که همان نقطه را شکافته و استخوان‌ها را بیرون آورده اند، به کل بی اساس است و از جانب متملقین بی خبر به آن دامن زده اند. آخرین پادشاه زندیه لطفعلی خان است که آقامحمدخان او را با شکنجه کشت و جسدش در امامزاده زید تهران در مرکز بازار تهران در جنب مدرسه حافظ مدفون است.

محمدشاه قاجار:او فرزند عباس میرزا و نوه فتحعلی شاه بود که در شب یکشنبه هفتم رجب سال ۱۲۵۰ در تبریز جلوس کرد و در جمعه دوم رمضان به تهران رسید و پس از ۱۴ سال و سه ماه سلطنت در شب سه شنبه ششم شوال ۱۲۶۴ در قصر محمدیه (مغرب تجریش) فوت کرد. نعش او را ابتدا از تجریش به باغ لاله زار آوردند و به امانت گذاشتند. پس از آنکه ناصرالدین شاه به تهران آمد، به دستور میرزا تقی خان امیرکبیر به قم فرستادند و در شب عید غدیر ۱۲۶۴ در آنجا به خاک سپردند.

ناصرالدین شاه:او در شب ششم صفر سال ۱۲۴۷ متولد شد و در ۱۴ شوال ۱۲۶۴ در تبریز به جای پدرش جلوس کرد و پس از ۴۹ سال و یک ماه و سه روز سلطنت در ۶۶ سال و نه ماه عمر در روز جمعه ۱۷ ذی القعده از سال ۱۳۱۳ در حرم حضرت عبدالعظیم به دست میرزا رضا کرمانی به ضرب گلوله ترور شد و جنازه او پس از انجام غسل در قصر گلستان به حرم حضرت عبدالعظیم برده شد و در آنجا نزدیک یکی از زوجات محبوبه اش به خاک سپرده شد.

مظفرالدین شاه:او پس از ۱۰ سال سلطنت در تهران وفات یافت (۱۹ ذی القعده ۱۳۲۴) و جنازه او را که مدت‌ها در تکیه دولت تهران به امانت گذاشته بودند، به عتبات بردند. محمدعلی شاه فرزند او نیز در عتبات دفن شد. احمدشاه آخرین پادشاه قاجار در ۲۶ رمضان ۱۳۴۸ وفات کرد و جسدش در عتبات مدفون شد.

رضا پهلوی: آرامگاه رضا پهلوی در پیرامون شاه‌عبدالعظیم حسنی در شهر ری واقع در جنوب تهران قرار داشت. پیکر رضا پهلوی را پس از مرگ در ژوهانسبورگ به مصر بردند و در آن‌جا به امانت گذاشتند، سرانجام در اردیبهشت ۱۳۲۹ پیکر رضا پهلوی به وسیله هواپیما و سپس با قطار مخصوص به تهران حمل شد و در این آرامگاه به خاک سپرده شد. بعد از انقلاب اسلامی، این بنا در اردیبهشت سال ۱۳۵۹ با حکم صادق خلخالی، حاکم شرع وقت، تخریب شد.

تعداد بازدید : 525

اختصاصی پایگاه تحلیلی خبری شعار سال، برگرفته از منابع گوناگون
اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۵۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۴
4
0
آقای محقق پهلوی پرست! نگفتی چی شد که تکیه دولت با اون عظمت یهویی محو شد؟! درد میراث فرهنگی ت خوابید؟!!!
مدیر پایگاه

سلام و عرض ادب 
برچسب زدن کار پسندیده ای نیست. لطفا نظرات اصلاحی ، توضیحات ، اطلاعات تکمیلی را ارسال کنید تا ما و سایر خوانندگان ، بهره برداری بیشتری کنیم. 


پاسخ ها
صادق محمدپور دانشگاه فردوسی مشهد
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۵
خیلی از این جور کامنت گذاشتن ها بدم میاد ، اما باید بگم اینایی که ادعای مثلا ضد سلطنت و ضد غرب و ضد فلان دارن، بری از نزدیک باهاشون حشر و نشر کنی، می بینی کوتوله ای بیش نیستند.
کوتوله های دست کوتاهی که برای چندتا دو ریالی این شیوه و سبک زندگی رو انتخاب کردن.
فکر داری تحلیل کن و طعنه نزن.
شاید کامنت منو منتشر نکنید، اما همین که حرفم رو زدم راضیم
مدیر پایگاه

سلام و عرض ادب 
منتشر می کنیم ، اما انتظار رعایت اخلاق و ادب بیشتری داریم. حق توهین را به هیچ کس و در هیچ شرایطی نباید داد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین