پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۴۱۰۳
تاریخ انتشار : ۱۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۰
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی با بیان اینکه این استان پس از سال‌ها تولید و عرضه گوشت، فاقد کشتارگاه صنعتی است، گفت: قیمت علوفه در دی ماه سال جاری با افزایش قیمت ۱۰۰ درصدی نسبت به سال گذشته همراه شد، اما از دی ماه تاکنون افزایش قیمت چندانی نداشته است.
شعار سال: حمیدرضا اخوان افزود: کاه و یونجه در سال گذشته هر کدام با قیمت هر کیلو ۳۵۰۰ تومان تا ۴۰۰۰ تومان به فروش می‌رسید، اما در دی ماه سال جاری قیمت این اقلام هر کدام به قیت هر کیلو ۸۰۰۰ تا ۸۵۰۰ تومان رسیده است.

وی ادامه داد: این در حالی است که حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد از خوراک دام‌ها از طریق علوفه متشکل از کاه و یونجه تأمین می‌شود و حدود ۳۵ تا ۴۰ درصد از خوراک دام‌ها نیز از طریق کنسانتره تأمین می‌گردد.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی اظهار داشت: موضوع اساسی اینجاست که قیمت تمام شده دام در حال حاضر حدود کیلویی ۷۸ هزار تومان است، اما این در حالی است که کشتارگاه‌ها زیر قیمت تمام شده و با نرخ هر کیلو حدود ۶۲ هزار تومان دام‌ها را از دامداران خریداری می‌کنند.

اخوان تصریح کرد: با شرایط موجود می‌توان دریافت که دامداران به ازای هرکیلو حدود ۱۵ هزار تومان زیر قیمت تمام شده، دام خود را عرضه می‌کنند. این موضوع نگرانی‌های بسیاری را به وجود آورده است و باعث ضرر و زیان‌های بسیاری به دامداران می‌شود و همچنین سبب شده است تا دامداران شدیداً تحت فشار باشند.

وی بیان داشت: از سویی دیگر اجحاف بسیاری نیز در حق مصرف کننده‌ها می‌شود، چرا که دام‌هایی که با قیمت هر کیلو ۶۲ هزار تومان خریداری می‌شود، گوشت آن در بازار با قیمت هر کیلو ۱۴۰ هزار تومان تا ۱۵۰ هزار تومان به فروش می‌رسد و در اختیار مصرف کننده قرار می‌گیرد.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی تأکید کرد: به بیان دیگر کشتارگاه‌ها دام را زیر قیمت تمام شده از دامداران خریداری کرده و به ۲ برابر قیمت به مصرف کنندگان عرضه می‌کنند. در این راستا مشکلات خاصی در کشتارگاه‌ها وجود دارد که در حال پیگیری و رایزنی برای حل و فصل این مشکلات هستیم.

اخوان ابراز داشت: در این راستا اقدام به تشکیل تعاونی کرده ایم که اقدامات زیرساختی لازم برای این موضوع اجرایی شده است. با این اقدام تمامی کشتارگاه‌ها در تعاونی حضور یافته و به عضویت تعاونی در می‌آیند. بر اساس سازوکار‌هایی که برای این تعاونی در نظر گرفته شده است، تعاونی دام را از دامداران خریداری کند و گوشت‌های حاصل را با قیمت مناسب به مراکز فروش و قصابی‌ها توزیع و عرضه کند. با تشکیل تعاونی کشتارگاه‌ها تنها مجاز به کشتار دام هستند و در فرایند توزیع و قیمت گذاری نمی‌توانند مداخله داشته باشند. با پیگیری‌های انجام شده موضوع تشکیل تعاونی تا پایان سال جاری به نتیجه نهایی خواهد رسید.

وی اضافه کرد: موضوع دیگر اینکه استان مرکزی فاقد کشتارگاه صنعتی است. بر این اساس پیگیری‌ها و رایزنی‌های لازم انجام شده است تا بتوان یک کشتارگاه صنعتی در استان مرکزی دایر کرد. در این رابطه سرمایه گذار بخش خصوصی انتخاب شده و مجوز‌های آن نیز در روند صادر شدن قرار دارد. اگر کشتارگاه صنعتی در استان مرکزی دایر شود، در واحد‌های جنبی آن نیز می‌توان بخش‌های بسته بندی گوشت را راه اندازی کرد تا گوشت به صورت بسته بندی توزیع و عرضه گردد. با این اقدام قصابی‌ها دیگر نمی‌توانند گوشت را به صورت شقه‌ای عرضه کنند.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایلنا، تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۴۰۰، کدخبر: www.ilna.news، ۱۲۰۲۸۵۹
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین