شعار سال: مجلس شورای اسلامی مجدداً واردات ۷۰ هزار خودرو را تصویب کرد. پس از بازدید رئیس محترم جمهوری از کارخانه ایران خودرو که حاوی ۸ فرمان بود حضرات نماینده فقط یک پیام رانت آور آن را (آنهم بدون قید و شرطی که رئیس محترم جمهوری گذاشتند) گرفته و باز هم کشور را به دور باطل انداختند.
دستور چهارم رئیس محترم جمهوری در فرمان ۸ بندی ایشان در مورخه ۱۱ اسفند برای کیفی و کمی سازی تولید خودرو این است: «به منظور افزایش رقابت پذیری و رفع شائبه انحصار، متناسب سازی قیمت خودرو و جبران کمبود تولید به میزان مورد نیاز بازار، موانع قانونی و اجرایی واردات خودرو در سال ۱۴۰۱، حداکثر ظرف ۳ ماه آینده رفع گردد و با افزایش صادرات خودرو و قطعات، نسبت صادرات به واردات در صنعت خودرو افزایش یابد.»
حال اگرمصوبه مجلس به بهانه این فرمان است باید مقید به صادرات خودرو و قطعات باشد. زیرا فشار به تقاضای ارز فعلاً به صلاح مملکت نیست و یا فرضاً اگر به همین بهانه است، چرا در مصوبه واردات مقید به صادرات نشده؟ و یا اگر خودرو داخلی مشکل دارد به کجا میخواهند صادر کنند؟ این تناقض را باید جواب دهند. اگر اقدام مجلس به بهانه دستور رئیس محترم جمهوری نیست، نمایندگان باید پاسخگو باشند که با این کار کدام گره باز میشود؟ خودرو داخلی ارتقا مییابد؟ تولید خودرو داخلی را میخواهند تعطیل کنند؟ با کدام حرکت و اقدام این مسکّن بی خاصیت که بارها به موازات تولید بی کیفیت و کم کمیّت تولید داخلی تکرار شده و هیچ گُلی به جمال تولید داخلی نزده، میخواهند مشکل دراز مدت صنعت داخلی خودرو را حل کنند؟ آیا میخواهند درد مصرف گرایی پول داران و مرفهان بی درد مصرف کننده کالاهای خارجی را تسکین کنند؟ آیا واردات خودرو اولویت اول مملکت است یا توجه به معیشت محرومین که دچار فقر مطلق شده اند؟ این حرکت شبهه ناک مجلس در کجای سیاستهای اقتصاد مقاومتی آمده است؟ این چکش زدن به نعل است.
چرا مجلس گاهی از ۱۰ چکش ۹ چکش به نعل میزند؟چاره صنعت خودرو با رفع انحصار است. تجربه صنعت تولید لوازم خانگی اخیراً عبرت خوبی است. در شرایط تحریم لوازم خانگی توانستیم موقعیت ممتازی کسب کنیم. در شرایطی که استعداد عظیمی از تشکلهای دانش بنیان ایجاد کرده و در شُرُفِ ایجاد داریم، در شرایطی که صنایع دفاعی آمادگی خود را برای کمک به ارتقای کیفی و کمی خودرو سازی اعلام کردهاند، در شرایطی که امثال شرکت مپنا نمونه خودروهای برقی را تولید کرده و آماده تجاری سازی کردهاند و در شرایطی که به خوبی میتوان با مهندسی معکوس و روشهای سهل الوصولی خودرو با کیفیت و پر تعداد تولید کرد، چرا دوباره مجلس خود را و مملکت را دچار دور باطل «اول واردات—بعداً پس از رقابت، تولید داخلی با کیفیت!» میکند؟
در این چند دهه چند بار از این سوراخ گزیده شدهاید. چرا عبرت نمیگیرید؟ با واردات هیچ تحوّلی در صنعت داخلی رخ نمیدهد رخ نداده و نخواهد داد. راه حل تکثّر خودروسازها و تکلیف کردن یک جدول زمانبندی برای ارتقای کیفیت و کمیّت است. شعار رقابت یک شعار شوک درمانی اقتصاددانان سیاست باز آمریکایی است که به مغزهای پوسیده دانش آموختگان غرب زده ما تزریق کرده اند و خودشان هرگز به آنها عمل نکرده و نمیکنند.
رقابت در شرایط انحصار و در شرایط نابرابر رقابت نیست بلکه ظلم به ضعیف است. از دیدگاه اقتصاد اسلامی رقابت در شرایط برابر عقلانی است. با واردات خودرو خارجی یک رقیب با شرایط برتر را مقابل یک رقیب ضعیف و مُردنی (خورو داخلی) قرار دادن است که هیچ عاقلی آن را تایید نمیکند. به همین دلیل در چند دهه گذشته حتی در آمریکا یعنی مهد شعار توخالی «رقابت» با وجود تسلط خودرو سازانی، چون فورد، جمس، کرایسلر هیچوقت خودرو جدیدی از کارخانه جدیدی اجازه ظهور و عرض اندام پیدا نکرد! چرا؟ جواب واضح است. زیرا انحصارگران مذکور اجازه پا گرفتن صنایع نوپا را نمیدهند.
واردات خودرو به هیچ وجه فناوری با خود نیاورده و اجازه انتقال هم نمیدهند؛ لذا با واردات خودرو تولید فعلی کیفیت پیدا نمیکند، زیرا خود خودرو ساز داخلی انحصارگر هم برایش هزینه دارد و با اعتماد به اقشار با درآمد متوسط، ترسی از فروش تولید در سطح ظرفیت فعلی خود را ندارد و بعلاوه با افت ارزش پول داخلی هرگز خودرویی با قیمتی به اندازه توان افراد با درآمد متوسط به پایین وارد نخواهد شد و تنها ثروتمندان توان خرید خودرو خارجی خواهند داشت.
همینطور با واردات خورو خارجی فناوری به صنعت داخلی وارد نمیشود. کما اینکه در چند دهه شاهد چنین مصیبتی بوده ایم. با واردات خودرو نیز عملاً و هیچوقت اجازه ظهور خودرو ساز نوپایی در داخل داده نخواهد شد. زیرا با اشباع قبلی بازار اصولاً دلیلی برای تاسیس کارخانه جدیدی نمیماند یعنی دور باطل:، چون بازار اشباع شده تولید جدید، آنهم در مراحل اولیه، که ممکن است در موقعیت حداقل منحنی هزینه بلند مدّت نتواند تولید کند جایی برای حضور در بازار داخلی نمیبیند و یا توانی برای صدور محصول ندارد! همینطور، چون ابتدائاً توانی ندارد ورشکست میشود. نمایندگان معزز! اندکی تامل کنید و به این سادگی اجازه ندهید راهبرد اقتصاد مقاومتی تخریب شود. جا دارد تجربه اقتصاد مقاومتی در آمریکا، انگلیس، اروپا و دیگران را در ۲۰۰ سال گذشته مطالعه کنید تا از توّهم افکار اقتصاد لیبرالیسم خارج شویم.
شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از نود اقتصادی، تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۴۰۰، کدخبر: ۲۱۴۶۸۹۴، www.۹۰eghtesadi.com