پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۶۲۴۱
تاریخ انتشار : ۱۶ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۵
تابستان ۱۳۹۷ در بحبوحه بحران ارزی، وزارت صمت واردات خودرو را تا اطلاع ثانوی ممنوع کرد؛ ممنوعیتی که تا امروز ادامه داشت. در بودجه ۱۴۰۱، واردات ۷۰ هزار خودرو مصوب شد و بعد از آن به روش‌های پر شباهت به تردستی، واردات حذف شد. سپس شاهد آن بودیم که انبوهی از اخبار متناقض منتشر شد؛ از مخالفت مجدد مجمع تشخیص مصلحت نظام تا آزادسازی واردات از اردیبهشت ماه! سوال اینجاست که در شرایطی که با تعرفه‌های ۵۰ تا ۷۰ درصدی واردات مواجه هستیم، عملا این واردات چه معنایی دارد؟ زمانی که واردات توسط افراد و جریانات خاص کنترل و اجرا می‌شود، چه اسمی روی این کار می‌توانیم بگذاریم (لطفا عبارت تمییز رانت را آلوده نکنید، اسم این کار بسیار سخیف‌تر باید باشد)؟ وقتی برای تامین منافع و منابع یک مشت آدم ریز و درشت، منافع ملی و منافع شهروندان را زیر پا می‌گذاریم، چه صفتی را برای این شیوه فعالیت باید مناسب بدانیم؟ هرچه که هست، کشور با تجارت روبرو نبوده و تامین منافع گروهی خاص مواجه است. از خودمان پرسیده ایم که این گروه‌های خاص چطور بوجود آمده و تا این حد، اختیار عمل پیدا کرده اند؟
شعار سال: تابستان ۱۳۹۷ در بحبوحه بحران ارزی، وزارت صمت واردات خودرو را تا اطلاع ثانوی ممنوع کرد؛ ممنوعیتی که تا امروز ادامه داشت.
 
تعداد بازدید : 18


هر چند در دو سال گذشته مجلس سعی کرد این محدودیت را ملغی کند، اما هر بار با مخالفت شورای نگهبان روبرو می‌شد و در پاییز سال گذشته مجمع تشخیص مصلحت نظام هم به صف مخالفان آزادسازی واردات پیوست.

در بودجه امسال قرار بود واردات خودرو آزاد شود، اما حذف ناگهانی بند مربوط به واردات خودرو در قانون بودجه ابلاغی به دولت حواشی زیادی به همراه شد؛ به‌گونه‌ای که حتی برخی از نمایندگان هم به این موضوع اعتراض کردند و معتقد بودند که مافیای خودرو در حذف این بند نقش مهمی ایفا کرده است.

طی دو روز گذشته هم انبوهی از اخبار متناقض منتشر شده‌است؛ از مخالفت مجدد مجمع تشخیص مصلحت نظام تا آزادسازی واردات از اردیبهشت ماه.



شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از اقتصاد آنلاین، تاریخ انتشار: ۱۵ فروردین ۱۴۰۱، کد خبر: ۶۲۵۲۸۷، www.eghtesadonline.com
اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین