پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۵۱۸۷
تاریخ انتشار : ۲۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۸
حذف کاغذ در سیستم اداری مملکت سرانه کار مفید کارمندان را از ۲۲ دقیقه در روز به ۲ دقیقه در روز کاهش دهد! در حقیقت بسیاری از افراد گمان می‌کنند که بروکراسی اداری یا همان کاغذبازی از آفت‌های سیستم‌های اداری محسوب می‌شود؛ در صورتی که بروکراسی از مزایای سیستم اداری محسوب می‌شود و در سایر مشاغل یدی و بخش خصوصی دیده نمی‌شود.
شعار سال: این روز‌ها که کرایه پورشه برای سفر تا کیش به ۴۰۰ میلیون تومان رسیده و پسته هم در حال رسیدن به قیمت نیم میلیون تومان در هر کیلو است، دولت در صدد است که از کسانی که قصد دارند با تولید سیرترشی و مربا در منزل‌شان، به اقتصاد جهانی کمک کنند، حمایت کرده و صدور مجوزشان الکترونیکی شود! در جریان هستید که بر اساس دستور احسان خاندوزی وزیر اقتصاد، روز در ۵۵‌امین جلسه هیئت مقررات زدایی مقرر شد تا تعداد ۳۳۰ مجوز مربوط به مشاغل خانگی، به صورت اعلانی انجام شود. از مصادیق این مشاغل خانگی؛ پرورش در حد کوچک دام و طیور، ماهی و... تا تولید غذای خانگی، بسته‌بندی سبزیجات و ترشیجات، تولید گیاهان دارویی، فعالیت‌های هنری، آهنگسازی، نویسندگی، خوشنویسی، گرافیک، دوزندگی، قالی‌بافی، ابریشم‌بافی، لباس‌های محلی، طراحی طلا و جواهر، مترجمی و... که به صورت اعلانی خواهد بود. در ضمن بر اساس اظهارات رئیس مرکز مطالعات پایش و بهبود محیط کسب‌وکار وزارت اقتصاد، از ۱۸ اسفند هیچ دستگاه صادرکننده مجوزی، حق ندارد از مردم برای صدور مجوز درخواست سند کاغذی کند.

غافل از اینکه ممکن است حذف کاغذ در سیستم اداری مملکت سرانه کار مفید کارمندان را از ۲۲ دقیقه در روز به ۲ دقیقه در روز کاهش دهد! در حقیقت بسیاری از افراد گمان می‌کنند که بروکراسی اداری یا همان کاغذبازی از آفت‌های سیستم‌های اداری محسوب می‌شود؛ در صورتی که بروکراسی از مزایای سیستم اداری محسوب می‌شود و در سایر مشاغل یدی و بخش خصوصی دیده نمی‌شود. مزایای این رویکرد در چند ژانر قابل‌بررسی است:

الف) رفع مشکل اشتغال: با توجه به اینکه یکی از دغدغه‌های اصلی خانواده‌ها در سال‌های اخیر، مشکل اشتغال است، با تخصصی کردن امور و سپردن هر بخش از کار به یک کارمند متخصص، نیاز به کارمندان بیشتری خواهیم داشت و می‌توانیم اشتغال ایجاد کنیم و جوانانی را که حال کار کردن دارند، سر کار بگذاریم.

ب) ایجاد پست‌های مدیریتی جدید: با تخصصی شدن مشاغل در ادارات پست‌های جدید نیز وجود می‌آیند مثل مسئول نظارت بر اداره امور کلاس‌ها در دانشگاه‌ها یا مسئول پیگیری مصوبات کمیته پیگیری مصوبات تصویب شده! که تا حد زیادی مشکل کمبود پست‌های مدیریتی مرتفع می‌گردد. مثلاً در اجرای همین طرح «هیئت مقررات زدایی» تشکیل شده است که وظیفه‌اش حذف مقررات ابداعی «هیئت مقررات زائی» است!

ج) جلوگیری از فشار کاری و فرسودگی شغلی: بعد از تخصصی شدن امور با تبع فشار کاری کمتری به کارمندان وارد می‌شود و قطع به‌یقین در انجام وظایف محوله بهتر و کارآمدتر ظاهر می‌شوند.
د) احیای سنت‌های فراموش شده: در سال‌های اخیر به دلیل تبدیل سبک زندگی به زندگی ماشینی و صنعتی، ارتباط افراد با یکدیگر، به سلام و احوال‌پرسی در راه پله یا یک بوق و چراغ دادن در کوچه و فرستادن ایموجی و استیکر در فضای مجازی خلاصه شده است. با گسترش فرهنگ کاغذبازی در ادارات و تعدد رفت‌وآمد اربابان رجوع به ادارات چه‌بسا زمینه دوستی‌های ماندگار (مثل دوستی‌های دوران مدرسه و خدمت) و حتی زمینه فامیل شدن و بادا بادا مبارک بادا و... فراهم شود!


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازپایگاه خبری یافته، تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۴۰۰، کدخبر: ۳۸۳۶۱، yaftenews.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین