پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۵۸۴۱
تاریخ انتشار : ۰۷ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۵
جهت استحکام روابط زوجین و پایه‌های خانواده و پیشگیری از پدیده رو به افزایش طلاق و آثار مخرب آن، گسترش فرهنگ مشاوره پیش از ازدواج و ارائه اطلاعات مناسب و کلاس‌های آموزشی و مهارت آموزی برای جوانان و حتی نوجوانان در سطوح مختلف تحصیلی امری ضروری می‌باشد.
شعار سال:حمیده آزاده روانشناس به در یادداشتی کاهش به موضوع " کاهش مهارت‌های ارتباطی و هیجانی در زنان متقاضی طلاق" پرداخت و نوشت:

ازدواج پیچیده‌ترین شکل رابطه انسانی است که در آن صمیمیت و روابط اجتماعی رشد می‌یابد. اما گاهی تحولات زندگی سیستم زناشویی را چنان بی ثبات می‌کند که راهی جز طلاق و جدایی برای زن و شوهر باقی نمی‌گذارد.

یکی از عوامل موفقیت آمیز در زندگی زناشویی، مهارت‌های ارتباطی بین زوجین می‌باشد. تحقیقات روانشناختی و زوج درمانی نشان می‌دهد مشکلات ارتباطی یکی از مهمترین و رایج‌ترین مشکلاتی است که زوجین بیان می‌کنند.

مهارت‌های ارتباطی شامل مهارت‌های کلامی، گوش دادن موثر و بازخورد است.

انسان نیازمند بیان خویشتن است، بیان خواسته‌ها، نیاز‌ها، امیال و ترس‌های خود است. بدیهی است برای این منظور باید قدرت برقراری روابط دوستانه و حفظ آن را داشته باشد.

پژوهش‌های مختلف نشان می‌دهد مهارت‌های ارتباطی در رضایت زناشویی نقش موثر و سازنده دارند. ابراز محبت، استفاده از عبارات محبت آمیزو تایید کننده نقش مهمی در تحکیم روابط میان زوجین دارند.

یکی از را ه‌های تحکیم روابط، آموزش مهارت‌های ارتباطی به زوج هاست تا بتوانند تعارضات خود را حل وفصل کنند.

یکی دیگر از عوامل موفقیت در زندگی زناشویی و کاهش طلاق در زوجین سلامت وبهزیستی روانی آنهاست.

بهزیستی روانی شامل، احساس مثبت و رضایت از زندگی در حوزه‌های مختلف شغلی و خانوادگی می‌شود.

یکی دیگر از عوامل موفقیت در زندگی زناشویی توانایی کنترل هیجانات است.

ناتوانی هیجانی و عدم ابراز هیجانات درست و مناسب یکی دیگر از عوامل طلاق در زوج‌ها می‌باشد.

با توجه به موارد گفته شده و پژوهش‌های انجام گرفته توسط زوج درمانگران و محققان حوزه سلامت روان و خانواده، میتوان گفت رابطه معناداری میان مهارت‌های ارتباطی و سلامت روانی و بهزیستی میان زنان متقاضی طلاق و جدایی با دیگر زنان وجود دارد.

فقدان پیوند‌های اجتماعی و خویشاوندی و دوستانه در بین زنانی که در شرف جدایی هستند بیشتر نمایان است.

استرس‌های موجود در این زنان و اضطراب و افسردگی ناشی از جدایی و مراحل سخت و فرسایشی طلاق زمینه ساز مشکلات متعدد در این افراد است.

در مقایسه با زنان عادی، ناتوانی هیجانی در میان زنان مطلقه یا درحال جدایی بیشتر دیده میشود. به طوریکه توانایی کنترل هیجانات خود را در بسیاری موارد ندارند.

کنترل هیجانات و تحمل توان تنیدگی و حل مشکلات روزانه، نقش به سزایی در کاهش تعارض‌های زناشویی و رضایت از زندگی ایفا می‌کند.

همسرانی که توانایی درک وپذیرش احساسات و افکار یکدیگر را دارند از زندگی خود راضی‌تر هستند.

با توجه به اینکه خانواده به عنوان یک کل و نظام در نظر گرفته می‌شودروابط اعضا بر هم تاثیر میگذارد.

برقراری ارتباط صحیح و موثر، باعث ایجاد صمیمیت عاطفی بین همسران شده و همراهی عاطفی و حساسیت بالا نسبت به هم را افزایش می‌دهد.

ارتباط‌های میان فردی، مبنای اولیه ارتباط با دیگران است که موجب شکوفایی و بهبود کیفیت زندگی می‌شود؛ بنابراین الگوی‌های ارتباطی شخصیت، یادگیری، اعتماد به نفس، قدرت انتخاب و تصمیم گیری منطقی در اعضای خانواده زیربنای خانواده سالم و موفق است.

با توجه به مطالب گفته شده، جهت استحکام روابط زوجین و پایه‌های خانواده وپیشگیری از پدیده رو به افزایش طلاق وآثار مخرب آن، گسترش فرهنگ مشاوره پیش از ازدواج و ارائه اطلاعات مناسب و کلاس‌های آموزشی و مهارت آموزی برای جوانان و حتی نوجوانان در سطوح مختلف تحصیلی امری ضروری می‌باشد.

شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از پایگاه تحلیلی خبری دیده بان ایران، تاریخ انتشار: ۶ فروردین ۱۴۰۱، کد خبر: ۱۲۹۲۰۲، www.didbaniran.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین