پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۲۱۷۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۹
اگر در رابطه عاطفی با همسرتان دچار مشکل شده‌اید و یا ازدواجتان آنگونه که می‌خواهید نیست، یک خبر خوب وجود دارد: این رابطه با چند روش کاربردی قابل ترمیم است. جان گاتمن، روانشناس برجسته آمریکایی که بیش از چهار دهه بر روی پیش‌بینی طلاق و ثبات ازدواج کار کرده، به روش‌های مؤثری برای بهبود و حفظ ازدواج دست یافته است.
شعار سال: حفظ کردن، پرورش و رشد یک ازدواج نیازمند تلاش است. گاهی وقتی بین ما و همسرمان مشکلاتی پیش می‌آید، تصور می‌کنیم حفظ آن زندگی غیرممکن است و بهترین راه طلاق است درحالیکه بهترین کار این است که روی بهبود روابطمان کار کنیم.

تحقیقات نشان می‌دهد که بسیاری از زوج‌ها هفت سال پس از ازدواج اقدام به طلاق می‌کنند، زیرا اغلب ما مهارت‌های لازم برای ازدواج و چگونگی حفظ و تقویت پیوند زناشویی را یاد نگرفته‌ایم.

جان گاتمن، روانشناس برجسته آمریکایی که بیش از چهار دهه بر روی پیش‌بینی طلاق و ثبات ازدواج کار کرده، به روش‌های مؤثری برای بهبود و حفظ ازدواج دست یافته است.

۶ روش زیر که برگرفته از چهار دهه تجزیه و تحلیل جان گاتمن است، عشق و روابط شما را برای همیشه ماندگار می‌کند:

۱. زودتر کمک بگیرید
برخی زوجین به وجود آمدن برخی مشکلات در زندگی مشترک را عادی می‌دانند و اغلب به طور متوسط شش سال صبر می‌کنند تا در صورت حل نشدن مشکلات به مشاور مراجعه کنند و یا از دیگران کمک بگیرند، اما به خاطر داشته باشید که پایان یافتن نیمی از ازدواج‌ها به دلیل نادیده گرفتن مشکلات در هفت سال اول زندگی مشترک است. این بدان معناست که این زوجین برای مدت طولانی با ناراحتی زندگی می‌کنند لذا توصیه می‌کنم اگر در اوایل ازدواج احساس می‌کنید نشانه‌ای از مشکل وجود دارد، به دنبال کمک گرفتن از یک مشاوره خبره و با تجربه باشید.

۲. خودتان را اصلاح کنید
موفق‌ترین زوج‌ها با یکدیگر مهربان هستند. آن‌ها هنگام جروبحث با از انتقاد و سرزنش یکدیگر اجتناب می‌کنند و نیاز‌ها و نگرانی‌های خود را محترمانه با شریک زندگیشان در میان می‌گذارند. اغلب مشاجره‌ها با اظهارنظر انتقادی و تحقیرآمیز تشدید می‌شود. حل مشکلات به آرامی و بدون سرزنش به زوج‌های این امکان را می‌دهد که با آرامش به حل مشکلات بپردازند.

در یک ازدواج شاد، زوج‌ها حین بحث درباره مشکلات، حداقل پنج برابرِ جملات منفی نسبت به یکدیگر و در مورد رابطه‌شان، اظهارات مثبتی را بیان می‌کنند.

۳. نفوذ شریک زندگی خود را بپذیرید
در مطالعه انجام شده از ثبات ازدواج‌ها دریافتیم که یک رابطه تا حدی موفقیت‌آمیز است که شوهر بتواند نفوذ همسرش را بپذیرد. برای مثال، زنی ممکن است به شوهرش بگوید: «برای پنجشنبه شب کار داری؟! آخر هفته مهمون داریم و میخوام که بهم کمک کنی.» مرد پاسخ می‌دهد: «من از قبل برنامه ریزی کردم و نمی‌تونم برناممو تغییر بدم.»

همانطور که ممکن است حدس بزنید، این مرد در یک ازدواج متزلزل است. تحقیقات نشان می‌دهد که زنان ذاتاً بسیار راحت‌تر تحت تأثیر مردان قرار می‌گیرند، اما توانایی مرد برای تحت‌تأثیر قرار گرفتن از همسرش بسیار سخت است. در حالی که یک ازدواج موفق و باثبات تنها زمانی رخ می‌دهد که مرد بتواند به اندازه همسرش تأثیرپذیر باشد و نفوذ شریک زندگیش را بپذیرد.

۴. ترمیم و خروج از بحث را یادبگیرید
زوج‌های خوشبخت به خوبی می‌دانند که چگونه از یک مشاجره خارج شوند یا چگونه اوضاع را قبل از اینکه کاملاً از کنترل خارج شود، ترمیم کنند. نمونه‌هایی از تلاش‌ها برای ترمیم روابط متشنج عبارتند از: استفاده از طنز، ارائه یک اظهارنظر دلسوزانه مثل این جمله که «من درک می‌کنم که این کار برایت سخت است»، مشخص کردن اینکه در زندگی مشترک هستید مثل گفتن این جمله که «ما با هم این مشکل را حل می‌کنیم»، قدردانی کردن از شریک زندگی خود و احساسات او در طول زندگی مشترک. همچنین در ازدواج مانند هنر رزمی آیکیدو، شما اغلب باید تسلیم شوید تا برنده شوید. اگر بحث بیش از حد داغ شد، ۲۰ دقیقه استراحت کنید و بعد از اینکه هر دو آرام شدید دوباره به موضوع بپردازید.

یک ازدواج موفق و باثبات تنها زمانی رخ می‌دهد که مرد بتواند به اندازه همسرش تأثیرپذیر باشد و نفوذ شریک زندگیش را بپذیرد.

۵. روی نکات مثبت تمرکز کنید
در یک ازدواج شاد، زوج‌ها حین بحث درباره مشکلات، حداقل پنج برابرِ جملات منفی نسبت به یکدیگر و در مورد رابطه‌شان، اظهارات مثبتی را بیان می‌کنند. به‌عنوان مثال، یک زوج شاد به جای اینکه بگویند «ما هیچ وقت لذت نمی‌بریم» می‌گویند «ما باهم زیاد می‌خندیم». یک ازدواج خوب باید دارای جو غنی مثبت باشد که برای این کار باید روی نکات مثبت طرف مقابل و رابطه‌تان تمرکز کنید.

۶. با هم تجربیات مثبت بسازید
به طور متوسط زوج‌های خوشبخت، به ازای هر تجربه منفی، ۲۰ تجربه مثبت دارند. البته در مواقع تعارض- که همه افراد در ازدواج با هم خواهند داشت- این نسبت می‌تواند کمتر باشد، اما به طور کلی، خوبی‌ها باید بر بدی‌ها بیشتر باشد.

نیازی نیست این تجربیات مثبت، رفتن به یک سفر گران قیمت یا یک حرکت عاشقانه لاکچری باشد. وقت گذاشتن برای یکدیگر، قدردانی کردن از همدیگر، یادآوری‌های کوچک مثل چسباندن یک یادداشت عاشقانه به آینه برای همسرتان، انجام کار‌های مورد علاقه همسرتان و… راه‌های مؤثر برای ایجاد بهبود رابطه بین زوجین هستند.



شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سلامت نیوز، تاریخ انتشار:۱۶ بهمن ۱۴۰۰، کد خبر: ۳۳۵۳۵۳/www.salamatnews.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۷
0
0
نکته قابل تامل اینه که در ابتدا حتما بصورت منطقی و احساسی توامان به این فکر کنید که این اختلافات که باعث جدایی شده چقدر عمیق و جدیه در خیلی از مواقع یه سو تفاهم یا انتقال بد مفاهیم یا عدم مهارت در رابطه بدلیل عدم شناخت جنسیتی و… باعث برداشت منفی یکی از طرفین میشه قبل اینکه تمام راه های ارتباطی رو ببندید و تلاش کنید تا برای فراموشی اقدام کنید حتما و حتما تز این موضوع اطمینان حاصل کنید و اگه در حال حاضر هم متوجه اشتباهتون شدید حتی اگر وارد رابطه واکنشی هم شده اید سریعا بدون عذر و بهونه از رابطه ناسالمی که توش رفتید بیرون بیاین دقیقا این رابطه مثل باتلاقه که کم کم شما رو غرق میکنه اگه از همه لحاظ مطمن شدید که این جدایی عجولانه بوده و بدلیل برداشت منفی ایجاد شده حتما بدون غرور و لجبازی حضورا باهم صحبت کنید و فرصت جبران بهم بدید در خیلی از مواقع حتی اگه طلاق توافقی هم صورت گرفته باشه و طرفین هیچ احساسی بهم هم نداشته باشن یعنی نه تنها عشق بلکه هیچ احساس مثبتی نسبت بهم نداشته باشن هم مدتی حدود 6 ماه تا یکسال زمان میبره که مراحل سوگ طی بشه تازه این جدایی شکست عشقی محسوب نمیشه حالا شما تصور کنید فشار روحی پارتنرهای عاشق مخصوصا بخاطر سو برداشت چقدر میتونه لطمه و صدمه و حسرت ایجاد کنه بخاطر همین موضوعه که تا زمانی که کاملا با خودتون از همه لحاظ کنار نیومدید و به تعادل احساسی و منطقی و مستدل نرسیده اید تحت هیچ عنوان وارد هیچ رابطه ای نشید چون باعث میشه خیلی سریع به بن بست برسید با وابستگی مبارزه کنید نذارید فرصتی که جهت شناخت در اختیارتون هست رو بجای وقت گذاشتن برای شناخت طرف مقابل به فکر ایجاد علقه و رابطه عمیق و وابستگی بشه چون وابستگی باعث میشه احساسات و هیجاناتتون بر منطقتون چیره بشه و نتونید تصمیم واقع بینانه بگیرید و در کل تا زمانی که قلبا عاشق طرفتون نیستید تو یه عشق یه طرفه نمونید تو معذوریت قرار نگیرید یا از نظر مذهبی و اعتقادی هم کفو و برابر نیستید سریعا از رابطه خارج بشید چرا که شما تو یه رابطه هدفتون زندگی کردن باهم تا آخر عمرتونه یجودی هویتتون یکی میشه این مسایل رو حتما جدی بگیرید بخاطر تنهایی وارد یه رابطه بد و ناسالم و سمی نشید در اینصورت بیشتر و بیشتر احساس تنهایی و متعاقب اون احساس بی ارزشی و پوچی و نا امیدی از زندگی و آینده و سرخوردگی میشید بخاطر خلا عاطفی یا جنسی هم وارد رابطه نشید بطور کل به حرف دلتون گوش بدید و بخاطر خودتون وارد رابطه بشید نه بخاطر توصیه خانواده یا دوستان قطعا خودتون باید به ندای درونیتون پاسخ بدید با افراد دارای صلاحیت مشورت کنید ولی در نهایت شما هستید که میخوان برای یه عمر با شرک عاطفیتون زندگی کنید مخصوصا قابل توجه افرادی که قبلا تجربه رابطه ناموفق رو داشتن البته با چاشنی منطق به مسایل مادی هم تا حدودی توجه کنید حتما قبل از ورود به رابطه و ازدواج نظر تعدادی از روانشناسان حوزه تخصصی ازدواج و رابطه جویا بشید ممنون از شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین