پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۶۴۹۴
تاریخ انتشار : ۲۱ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۹
با رونمایی از شمشیر منتسب به اردشیر اول هخامنشی با سه کتیبه به همراه تعدادی آثار منحصربه‌فرد از گنجینه‌های تاریخی موزه‌های سراسر دنیا در نمایشگاه «ایران باستان و جهان کلاسیک» در موزه گتی ویلا لس آنجلس ، سوالات زیادی در خصوص اصالت شمشیر و چگونگی انتقال این آثار به خارج از کشور مطرح شده است. سوالاتی که باید پاسخ آن را به اعلام برخی از نتایج بررسی های کارشناسی و همچنین پیگیری نهادهای امنیتی در خصوص شیوه قاچاق آثار باستانی و باندهای خاص آن در ایران ،موکول کرد.
شعار سال: شمشیر طلایی منتسب به اردشیر اول هخامنشی با سه کتیبه به همراه تعدادی آثار منحصربه‌فرد از گنجینه‌های تاریخی موزه‌های سراسر دنیا در نمایشگاه «ایران باستان و جهان کلاسیک» در موزه گتی ویلا لس آنجلس از ۶ آوریل تا ۸ اوت ۲۰۲۲ به نمایش درآمد.

پروفسور تورج دریایی استاد رشته ایرانشناسی در دانشگاه کالیفرنیا در ارواین و رئیس مرکز ایران‌شناسی ساموئل مارتین جردن، در اینستاگرامش نوشت: «برای اولین‌بار:شمشیر اردشیر اول هخامنشی با سه کتیبه پدیدار شد.» او تصاویری از پشت این شمشیر را هم منتشر کرد.

در عین حال دکتر سهیل دلشاد بدون تایید اصالت اثر اعلام کرده کتیبه‌های دوره اردشیر اول چهارزبانه هستند، اما کتیبه‌های این شمشیر سه زبانه‌اند.

دکتر مهرداد ملک زاده باستان‌شناس صاحب‌نام کشورمان هم این شمشیر را یک اثر جعلی پرنقوش دانست و از علاقه‌مندان خواست تا به یکی از مقالاتش مراجعه کنند.

علی هژبری باستان‌شناس خوشنام دیگر کشورمان ضمن اشاره به نظراتی درباره جعلی بودن اثر و تاکید بر صبوری تا حصول آرای زبان‌شناسان، باستان‌شناسان و تاریخ‌شناسان نوشت: این اثر چگونه راهی موزه گتی شده است؟
 
رونمایی از شمشیر اردشیر اول و حاشیه های مطرح درباره اصالت و شیوه قاچاق آثار باستانی
 
 
پایگاه تحلیلی خبری شعار سال برگرفته از کانال تلگرامی میراث باشی
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین