پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۶۷۵۰
تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۲
با توجه به حذف استقلال و پرسپولیس، استادیوم آزادی هم برای میزبانی فینال کاندیدا شد اما از بین چند ورزشگاهی که گزینه بودند، بعد از دیدار نیمه نهایی و مشخص شدن فینالیست‌ها، آنجا تصمیم‌گیری نهایی را انجام می‌دهیم.
شعار سال: برنامه رقابت‌های لیگ برتر تا پایان فصل جاری اعلام شد تا مشخص شود در صورتی که رقابت برای قهرمانی تا روز پایانی کشیده شود، دقیقا چه روزی قهرمان فصل بیست‌ویکم رقابت‌ها مشخص خواهد شد. این درحالی است که ۴ تیم برتر رقابت‌های نیمه‌نهایی نیز در غیاب تیم‌های بزرگ استقلال و پرسپولیس مشخص شدند تا این رقابت‌ها هم در آستانه تمام شدن قرار گرفته باشند.

جدا از بحث برنامه‌ریزی رقابت‌ها، از جهات دیگر هم فوتبال ایران روز‌های حساسی را سپری می‌کند. از یک‌سو هنوز وضعیت نمایندگان ایران برای فصل بعدی لیگ قهرمانان آسیا مشخص نیست و از سوی دیگر هم به قول رئیس کمیته مسابقات سازمان لیگ فعلا نگرانی بزرگ این است که تعداد سهمیه‌های ایران در فصل بعدی رقابت‌ها چه تعداد است. بر همین اساس و به بهانه اعلام برنامه هفته‌های باقی‌مانده لیگ برتر، دقایقی با سهیل مهدی به صحبت پرداختیم و در این مصاحبه درباره سایر مسائل مرتبط مانند برنامه‌ریزی درخصوص تیم ملی، وضعیت لیگ در فصل بعدی، رقابت سوپرجام و سایر مسائل دیگر لیگ سوالاتی را مطرح کردیم. 

حمید استیلی، مدیر تیم ملی فوتبال در آخرین گفت‌وگوی خود با یک رسانه اعلام کرده بود نیازمند برگزاری جلسه بین سرمربی تیم ملی و مسئولان سازمان لیگ هستیم تا تیم ملی بدون تداخل برنامه‌ها و با یک برنامه‌ریزی خوب راهی جام‌جهانی شود. در این مورد صحبت کنید.
فعلا که تا پایان فصل برنامه را اعلام کرده‌ایم، هرچند باید ببینیم سرمربی تیم ملی چه برنامه‌ریزی انجام داده است. خوشبختانه تا پایان رقابت‌های لیگ برتر فیفادی نداریم و اردوی تیم ملی بعد از پایان تقویم امسال برگزار می‌شود. در هر صورت سعی کرده‌ایم طوری برنامه‌ریزی کنیم که شاهد تداخل برنامه‌های داخلی با برنامه‌های تیم ملی نباشیم. ان‌شاءالله بعد از این برنامه برای لیگ آینده اگر او برای جام‌جهانی خواسته یا تدارک خاص و برنامه‌ریزی را مدنظر داشته باشد باید به ما بگوید تا از حالا آن را برای فصل آینده منظور کنیم.

فصل جدید رقابت‌های لیگ برتر چه زمانی آغاز می‌شود؟
باید قاعدتا بتوانیم لیگ جدید را تا شهریورماه آغاز کنیم. با وجود اینکه برنامه‌های نیم‌فصل دوم به‌خاطر تیم ملی و تعطیلات عید، ماه مبارک رمضان و لیگ قهرمانان پرفشار بود همه فشار و خستگی را باید به این لیگ وارد کنیم تا دوماه عقب‌افتادگی را جبران کنیم که درطول دو فصل گذشته به‌خاطر شیوع کرونا به فوتبال ایران تحمیل شده بود. البته از تیم‌ها و هیات‌های استان تشکر می‌کنیم که به سازمان لیگ کمک و حمایت کردند و با ما همکاری کرده و همراهی‌مان کردند. در هر صورت سعی کرده‌ایم ۶ هفته باقی‌مانده را هم در یک بازه زمانی مناسب برگزار کنیم تا قبل از اردو‌های تیم ملی لیگ به اتمام برسد. هرچند هنوز تهدید‌های ناشی از کرونا همچنان وجود دارد و اگر یکباره اتفاق غیرقابل پیش‌بینی‌ای رخ بدهد همه برنامه‌هایمان را به‌هم می‌ریزد و نمی‌توانیم دیگر هیچ‌کاری انجام بدهیم.

قصد دارید نیم‌فصل آینده همزمان با جام‌جهانی باشد؟
حتی‌الامکان به این شکل برنامه‌ریزی می‌کنیم. شاید یکی، دو هفته جابه‌جا شود و چه‌بسا در هفته‌های سیزدهم یا چهاردهم به جام‌جهانی برویم، اما باز هم خوب است تا تیم و بازیکنان آن‌ها در اوج آمادگی باشند و با یک رویه منطقی و بدنسازی خوب تحویل تیم ملی شوند.

نمی‌شد تا قبل از هفته بیست‌وهشتم طوری برنامه‌ها را اعلام کنید که سرخابی‌ها در یک روز بازی نکنند؟
ما ساعت‌ها را جدا کرده‌ایم تا بازی‌ها همزمان نباشند. لیگ هشتم خرداد به‌پایان می‌رسد و نهم خرداد فیفادی آغاز می‌شود، بر همین اساس حتی یک روز هم فرصت نداریم تا بازی‌ها را عقب بیندازیم و باید تا هشتم خرداد لیگ را تمام کنیم، پس همزمان نبودن بازی این دو تیم با حریفان در یک‌ساعت را رعایت کرده‌ایم.

بالاخره دو هفته آخر باید بازی‌ها همزمان باشند یا سه هفته پایانی؟
طبق آیین‌نامه دو هفته آخر باید همزمان باشند، البته طبق اختیار به سازمان لیگ می‌توانیم سه هفته را هم همزمان کنیم، اما دیدیم فضای جدول و مسابقات و روتین بودن برنامه که ۵ روز یک بار بازی‌ها برگزار می‌شود، دیگر ۳ هفته را همزمان نکردیم. ضمن اینکه بازی‌های هفته‌های پایانی به‌خاطر حساسیت، زیبایی خاص خودش را دارد و مردم آن زمان نمی‌توانستند به‌خاطر همزمانی همه را تماشا کنند، به همین دلیل ما به خواسته مخاطب و هواداران هم احترام گذاشتیم تا فرصت برای تماشای دیدار‌های غیرهمزمان یک هفته بیشتر فراهم باشد.

به‌نظر می‌رسد با حذف تیم‌های بزرگ از جمع تیم‌های حاضر در جام حذفی، این اتفاق از لحاظ تبلیغاتی و رسانه‌ای خیلی باب میل سازمان لیگ نباشد.
به‌هرحال استقلال و پرسپولیس تیم‌هایی باریشه و قدیمی هستند. تیم‌هایی مانند سپاهان، تراکتور و فولاد هم پرهوادار و قدیمی محسوب می‌شوند و هرکدام در جام حذفی می‌ماندند جذابیت مسابقات تا روز آخر حفظ می‌شد، از سوی دیگر بازی‌های داغ و خوبی در مرحله یک‌چهارم برگزار شد و دیدید که تیم اراکی چطور جلوی پرسپولیس بازی زیبایی را به‌نمایش گذاشت و همچنین نساجی جلوی استقلال و باید به این تیم‌ها هم احترام گذاشت. آن‌ها مقابل رقیبان نامدار خود یک لحظه هم کوتاه نیامدند و بازی‌های قشنگی را ارائه دادند. بالاخره این رقابت‌ها جام حذفی هست و مملو از شگفتی. مگر الان خلیج‌فارس از لیگ دسته دوم به نیمه‌نهایی رسیده، بد است؟ به نظر من که اتفاق قشنگ و جالبی محسوب می‌شود. شما از این طرف ماجرا را ببینید. از سوی دیگر اینکه هواداران استقلال و پرسپولیس هم دوست داشتند تیم‌شان این جای کار باشد امر غیرمنطقی نیست، اما چه‌بسا هواداران سپاهان هم دل‌شان می‌خواست نمی‌باختند که اگر اینطور بود با حذف استقلال و پرسپولیس برای قهرمانی تلاش خود را می‌کردند.

این ۴ تیم هرکدام به هر نحوی با توجه به امکاناتی که ارائه داده‌اند، انگار شرایط حضور در آسیا را ندارند. در این خصوص چه صحبتی دارید؟
اول صبر کنیم ببینیم کدام تیم قهرمان می‌شود. با توجه به این نتایجی که این چندوقت تیم‌ها گرفته‌اند دیگر کسی جرات نمی‌کند نتایج را از پیش قضاوت کند و بخواهد قهرمان این مسابقات را پیش‌بینی کند. همه تیم‌هایی که شانس قهرمانی داشتند، امروز نیستند و چه‌بسا تیم‌هایی مانند آلومینیوم، نساجی و مس کرمان هم در حاشیه امنیت قرار نداشته باشند. اجازه بدهید ببینیم چه تیمی قهرمان می‌شود.

در هر صورت این موضوع دلیلی نمی‌شود که تیم‌های کم‌امکانات لیگ برتر مجوز حرفه‌ای بگیرند و در آسیا باشند.
قاعدتا نمایندگان اراک و قائمشهر، چون لیگ برتری هستند زیرساخت‌های بهتری دارند. مس کرمان خودش ورزشگاه خیلی‌خوبی دارد که آن هم دارد آماده می‌شود. اتفاقا هفته‌گذشته که برای بازی مس و خیبر به کرمان رفته بودم از این ورزشگاه بازدید کردم که ورزشگاه فوق‌العاده خوبی از لحاظ فنی محسوب می‌شود. اگر این تیم به مرحله نهایی برسد، تا آن زمان ورزشگاه این باشگاه هم به مراحل نهایی خواهید رسید که نشان می‌دهد امکانات این تیم هم خوب است. از سوی دیگر از شرایط ماهشهر خبر ندارم و نمی‌دانم چه برنامه‌هایی برای آسیا دارد، اما از لحاظ زیرساخت نماینده‌های ما مشکلی ندارند. با همه این تفاسیر اول اجازه بدهید ببینیم تکلیف سهمیه‌های ما برای فصل جدید لیگ قهرمانان به کجا خواهد رسید.

فینال جام حذفی کجا برگزار می‌شود؟
با توجه به حذف استقلال و پرسپولیس، استادیوم آزادی هم برای میزبانی فینال کاندیدا شد، اما از بین چند ورزشگاهی که گزینه بودند، بعد از دیدار نیمه نهایی و مشخص شدن فینالیست‌ها، آنجا تصمیم‌گیری نهایی را انجام می‌دهیم، به‌هر‌حال آزادی هم به سایر گزینه‌های میزبانی اضافه شد.

برای فصل آینده رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا، بالاخره چه تیم‌هایی به‌عنوان نمایندگان ایران در این رقابت‌ها حاضر می‌شوند؛ نمایندگان فصل جاری یا فصل بعدی؟
فعلا با این مساله روبه‌رو هستیم که برای شروع لیگ قهرمانان آسیا دو لیگ را داریم، هرچند باید اول ببینیم سهمیه‌های ما به چه صورتی هستند، نماینده‌های هر فصل‌مان کدام باشگاه‌ها می‌شوند. الان نگرانی این است که برای فصل آینده اصلا چند سهمیه خواهیم داشت که این خودش در تصمیمات آتی اثرگذار خواهد بود باید کمیته صدور مجوز حرفه‌ای در این خصوص به تصمیم‌گیری بپردازد، اما هنوز چیزی قطعی نیست. فعلا این کمیته در مرحله نظرخواهی از مسئولان فدراسیون و سازمان لیگ است هرچند کمیته مجوز حرفه‌ای تصمیم‌گیرنده هستند و در این زمینه بعدا تصمیم نهایی را اعلام خواهند کرد. به‌هرحال نظر مسئولان، کارشناسان و مدیران اهمیت دارد و این کمیته درحال جمع‌بندی است تا نظر نهایی خود را اعلام کند.

کنفدراسیون فوتبال آسیا خودش به این موضوع ورود نکرده است؟
کنفدراسیون آسیا فعلا درحال برگزاری جلسات به‌صورت وبینار و تله‌کنفرانس با کشورهاست و تا حالا چندجلسه‌ای را هم با مسئولان ایرانی برگزار کرده و همچنان درحال مذاکره و مشورت با همه کشور‌های آسیایی هستند، چون به‌هرحال این اتفاق برای اولین‌بار در فوتبال آسیا رخ می‌دهد و به همین دلیل این کنفدراسیون همه نظرات را می‌گیرد و درنهایت آن‌ها باید تقویم مسابقات‌شان را اعلام کنند تا ببینیم تقویم به چه صورت است و با لیگ ما مطابقت دارد یا خیر و سپس تصمیم‌گیری نهایی انجام شود.

برخی شایعه‌ها حکایت از آن دارد که پرسپولیس به‌خاطر حکم رادوشوویچ باز هم با مشکل صدور مجوز حرفه‌ای مواجه خواهد شد. این موضوع چقدر صحت دارد؟
به‌هرحال بحث بدهی‌ها مطرح است و تا زمانی که صدور مجوز حرفه‌ای جدید برسد پرونده باز منتج به رای برای همه تیم‌ها زیاد خواهیم داشت و فقط برای پرسپولیس نیست و تنها یک پرونده هم نخواهد بود. همین الان دو، سه پرونده باز برای تیم‌های دیگر داریم، ازجمله خود پرسپولیس که به‌جز رادو، چند پرونده باز دیگر هم دارد و باید در این خصوص باشگاه‌ها پرونده خود را تا آن زمان جمع‌وجور کنند. همه تیم‌ها درگیر این موضوع بوده‌اند، ازجمله پرسپولیس که از زمان برانکو بیشتر پرونده‌های خود را جمع‌وجور کرد یا تیم‌هایی مانند استقلال و تراکتور خیلی از پرونده‌های خود را بستند، اما همچنان با مشکلاتی از این ناحیه مواجه هستیم.

چه زمانی ظرفیت ورزشگاه‌ها برای حضور تماشاگران صددرصد خواهد شد؟
اصلا دست ما نیست، چون ما تصمیم‌گیرنده نیستیم و شورای تامین استان‌ها و ستاد مبارزه با کرونا در این خصوص تصمیم‌گیری می‌کنند.

سوپرجام فصل بعدی چه زمانی برگزار می‌شود؟
اگر کرونا نداشته باشیم و شرایط اجازه بدهد، این فرصت را داریم که قبل از آغاز فصل جدید تکلیف سوپرجام و قهرمان آن را روشن کنیم.

صحبت پایانی؟
امیدوارم ۶ هفته پایانی را هم با سلام و صلوات و خوبی و خوشی پیش برویم و تیم‌ها هم آرامش داشته باشند و شاهد قهرمانی نمایندگان ایران در آسیا باشیم.
 
شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از سایت روزنامه فرهیختگان، تاریخ انتشار: ۲۵ فروردین ۱۴۰۱، کد خبر: ۷۱۱۱۷، www.farhikhtegandaily.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین