پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۷۱۰۳
تاریخ انتشار : ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۳
تلویزیون دولتی ترکیه (تی آر تی) از اینکه پس از ۱۵ سال از کشف مدفن امام محمد غزالی، هیچ اقدام درخوری برای بازسازی آرامگاه این عالم برجسته جهان اسلام انجام نشده، انتقاد کرده است.
شعار سال: وب سایت تلویزیون دولتی ترکیه (تی آر تی)، در گزارشی به طور تلویحی از عدم ساخت آرامگاه بر روی محل مدفن امام محمد غزالی، متکلم و فقیه ایرانی قرن پنجم و ششم هجری، انتقاد کرده است.

وب سایت شبکه خبری "تی آر تی" ترکیه، با انتشار گزارشی در این باره نوشت:

۱۵ سال پس از کشف اتفاقی مدفن امام محمد غزالی، متکلم و فقیه برجسته جهان اسلام در ایران، هنوز هیچ کار درخوری برای بازسازی یا نگهداری مدفن این عالم برجسته جهان اسلام انجام نشده است.

بر اساس این گزارش: در اواسط سال ۲۰۰۷ (۱۳۸۶) این مدفن در یک حفاری اتفاقی توسط یکی از ساکنان محلی در زمینی متروک که به عنوان چراگاه برای احشام استفاده می‌شد، کشف شد.

مقبره غزالی در شهر تاریخی "توس " درست در ۲۴ کیلومتری دومین شهر پرجمعیت ایران یعنی" مشهد " کشف شد.

این عالم برجسته جهان اسلام، در دوران حیاتش دیدگاه ارسطویی را در مورد خلقت به چالش کشیده بود.
 
تلویزیون دولتی ترکیه: چرا ایران برای

۱۵ سال پس از پیدا شدن مقبره غزالی، این مکان هنوز هم در انتظار نوسازی و مرمت است.

مقبره "ابوحامد محمد بن محمد غزالی" - که در سن ۵۳ سالگی در سال ۱۱۱۱ میلادی (۵۰۵ هجری قمری) درگذشت - علیرغم تمام دستاورد‌های او در طول عمرش، همچنان در انتظار شکوه و احترامی است که شایسته آن است.

این مقبره به صورت اتفاقی کشف شد. فرد پیدا کننده مقبره گرچه متخصص نبود، اما از تاریخ توس، جایی که فردوسی شاعر بزرگ پارسی‌گو در آن زندگی می‌کرد و معروف‌ترین اثر خود "شاهنامه" را سرود، آگاه بود.

گفته می‌شود که کاشف کنجکاو مدفن، هنگام حفاری نشانه‌هایی از سازه‌هایی قدیمی پیدا کرده است. گزارش شده است که او به مقامات محلی اطلاع داده است و مقامات نیز تیمی را برای بازرسی محل اعزام کردند.

این تیم بودند که برای اولین بار پایه‌های گنبدی را بر روی مقبره غزالی کشف کردند که در زمینی که اکنون تحت مدیریت آستان قدس رضوی، بزرگترین بنیاد ایران است، قرار دارد.

محل دقیق قبر غزالی برای قرن‌ها محل حدس و مناقشه علما و کارشناسان اسلامی بود. پیشتر چندین مقبره در مکان‌های مختلف به عنوان مدفن احتمالی امام محمد غزالی در نظر گرفته می‌شد، اما بعد‌ها مشخص شد که این مکان‌ها فقط یادبود هستند.

به عنوان مثال، یکی از آن‌ها تنها در چند کیلومتری قبر کشف شده، در حیاط مدرسه‌ای به نام "هارونیه" قرار دارد که گمان می‌رود "هارون الرشید" خلیفه عباسی آن را ساخته است.

اما وجود کتیبه‌ای بر روی مقبره کشف شده در سال ۱۳۸۶ با نام متکلم، علاوه بر جزییات دیگر، اکنون جای هیچ شک و شبهه‌ای درباره صحت پیدا شدن مدفن امام محمد غزالی بر جای نگذاشته است.

علاوه بر غزالی، قبر ۴ تن از شاگردان وی نیز در همان نزدیکی‌ها کشف شده است.

پایه‌های گنبد تخریب شده مدفن غزالی که در ابتدا به صورت هشت ضلعی با ویژگی‌های معماری سلجوقی ساخته شده بود، ایده‌ای از این که زمانی این مکان چگونه بوده است را ارایه می‌دهد.

این مکان احتمالا از تخریب مغول‌های مهاجم که در نیمه اول قرن سیزدهم میلادی از این سرزمین‌ها عبور کرده بودند، در امان نمانده است. وضعیت ویران شده گنبد گواه دوران خشونت است.

تلویزیون دولتی ترکیه: چرا ایران برای
با این حال ۱۵ سال پس از کشف این مقبره، آرامگاه غزالی امروز رها شده و به چند تکه گچکاری زشت برای پنهان کردن شکاف ها، هیچ کاری برای بازسازی این گنجینه باستان شناسی انجام نشده است.

این غفلت زمانی بیشتر شگفت انگیز می‌شود، که به یاد آوریم که کشور ایران به تلاش‌های زیاد در حفظ قبور با اهمیت تاریخی معروف است و بنا بر اعلام بنیاد امور خیریه ایران، امروزه در این کشور بیش از ۸۱۰۰ مدفن تاریخی و امامزاده در این کشور وجود دارد.

آرامگاه غزالی در زمینه فراموشی و عدم مرمت تنها نیست و باید گفت که مقبره "نظام الملک" محقق برجسته ایرانی نیز وضعیت خوبی ندارد، هرچند وضعیت مقبره او بهتر از غزالی است. این دو نام که مردمی از یک جغرافیا هستند در تاریخ تمدن اسلامی جایگاه استثنایی دارند.

تلویزیون دولتی ترکیه: چرا ایران برای
تاثیر نظام الملک در فلسفه حکومت اسلامی و تاثیر غزالی در اندیشه غیرقابل تردید است.
 
شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از سایت تحلیلی خبری عصر ایران، تاریخ انتشار: ۲ اردیبهشت ۱۴۰۱، کد خبر: ۸۳۶۳۷۲، www.asriran.com
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین