پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۸۸۰۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۵۸
پس از گران کردن اینترنت، وزارت ارتباطات این بار تعرفه خدمات پستی را بیش از دو برابر کرد. هنوز وزارت ارتباطات و سازمان پست اطلاع رسانی دقیقی درباره میزان تعرفه‌ها انجام نداده است. چندی پیش هم مدیرعامل شرکت پست اعلام کرده بود که طبق مصوبه سال گذشته رگولاتوری، به آن‌ها اجازه افزایش تعرفه خدمات پستی به صورت میانگین تا ۶۷ درصد در سال ۱۴۰۱ داده شده است، اما بر اساس گزارش‌ها تعرفه‌های پستی از روز گذشته تا دو برابر هم افزایش یافته است. افزایش تعرفه، مسلما چالش‌های زیادی را برای کسب و کار‌های خانگی و فروش‌های اینترنتی ایجاد خواهد کرد.
شعار سال: سال گذشته وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مراسم سورتینگ در رابطه با تعرفه خدمات پستی (سامانه تفکیک و مرتب‌سازی پستی) شرکت پست اعلام کرد که پس از ۲ سال و نیم توقف در تعرفه‌های پستی، این تعرفه‌ها در سال ۱۴۰۱ افزایش پیدا می‌کند.

عیسی زارع‌پور در همان مراسم با اشاره به تورم‌های ۴۰ تا ۵۰ درصدی در سال‌های اخیر، یادآور شد که تعرفه خدمات پستی نیاز به بازنگری دارد و در سال ۱۴۰۱ افزایش تعرفه محقق می‌شود. به باور او در کنار این افزایش تعرفه، با بهینه‌سازی و استفاده از فناوری‌های روز، هزینه‌های تمام‌شده پست نیز کاهش پیدا می‌کند.

بر اساس گزارش زومیت، حالا مدیرعامل شرکت پست در گفتگو اعلام کرد: طبق مصوبه سال گذشته رگولاتوری، به آن‌ها اجازه افزایش تعرفه خدمات پستی به صورت میانگین تا ۶۷ درصد در سال ۱۴۰۱ داده شده است.

افزایش تعرفه یا واقعی‌سازی تعرفه؟
به گفته محمد لیائی قرار است از محل افزایش این تعرفه برای هوشمند‌سازی زیرساخت‌های پستی در راستای ارائه خدمات پستی بهتر به کاربران و کسب‌وکار‌ها استفاده شود.

به گفته او درحال‌حاضر کاغذ، کارتون، اقلام اساسی که مورد نیاز پست است، هزینه حمل و نقل، هزینه حقوق کارمندان و… دو تا سه برابر شده، درحالی‌که متناسب این افزایش در هزینه‌ها، افزایش در تعرفه‌ها را پست نداشته است.

او تأکید دارد که بنابراین اصرار آن‌ها بر واقعی‌سازی تعرفه‌ها به‌جای افزایش آن است.

لیائی گفت: ۶۷ درصد افزایش مربوط به میانگین کل است. یعنی ممکن است برخی سرویس‌ها ۱۱۰ درصد افزایش تعرفه داشته باشند و بعضی‌ها هم ۲۰ تا ۳۰ درصد. اما من به میانگین اشاره کردم که ۶۷ درصد تعرفه‌ها تغییر می‌کند.

تغییر تعرفه‌ها برای بهبود در سرویس‌دهی
محمد لیائی در این مورد توصیح داد: سال گذشته ۵۰۰ میلیارد تومان زیان دادیم، اگر این زیان را پرداخت نکنیم می‌توانیم سرویس‌های بسیار بهتری ارائه کنیم.

زیرساخت‌های ما مبتنی بر جابه‌جایی پاکت و بسته‌های کوچک طراحی شده است. الان با توجه به بحث کرونا و فروش اینترنتی مردم سلیقه‌هایشان به سمت خرید بسته‌های بزرگتر رفته است و بیزنس ما هم به این سمت می‌رود، ولی این درحالی است که زیرساخت ما همان زیرساخت قدیمی است.

براساس اظهارات لیائی زیرساخت فعلی پست به آن‌ها اجازه نمی‌دهد که طبق تغییر دائقه خرید مردم به آن‌ها سرویس‌های نوین ارائه کنند.

او اعلام کرد: هوشمندسازی پست قرار است بهره‌وری را افزایش دهد یا هزینه تمام شده مرسولات را کاهش دهد. تا الان اگر روش ارسال مرسولات پستی به صورت سنتی بوده و هوشمندسازی اتفاق نیفتاده است، باید با کمک تغییر تعرفه‌ها دست به هوشمندسازی ارائه خدمات بزنیم.

طبق اظهارات او هوشمندسازی در همه بخش‌های پست یعنی قبول مرسلات، تجزیه مبادلات، رهسپاری مبادلات و توزیع مبادلات اجرا خواهد شد. به باور او در قسمت قبول، تجزیه، رهسپاری و توزیع مرسلات هوشمندسازی باعث کاهش هزینه‌ها و افزایش بهره‌وری می‌شود.

ضربه به کسب‌وکار‌های فروش اینترنتی در راه است؟
بعد از مطرح شدن تغییر تعرفه‌های پستی در سال جاری، برخی کارشناسان و فعالان بازار خرید و فروش اینترنتی این نگرانی را مطرح می‌کنند که بالا رفتن تعرفه خدمات پستی باعث کاهش خرید اینترنتی و ضربه زدن به کسب‌وکار‌های فعال دراین بازار می‌شود.

لیائی توضیح داد: اتفاقا این کاهش تعرفه‌ها در خدمات پستی به ما ضربه می‌زند و ما نمی‌توانیم به این گروه کسب‌وکاری خدمات نوین ارائه کنیم.

هرچه ما بیشتر بتوانیم به کمک تغییر تعرفه‌ها امکان سرمایه‌گذاری در زیرساخت را داشته باشیم، می‌توانیم خدمت بیشتری به کاربرانمان ارائه کنیم و درمقابل هزینه تمام شده هم کاهش پیدا می‌کند.

به باور لیائی شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات آنلاین همین الان هم از سوبسیدی که دولت به آن‌ها می‌دهد استفاده می‌کنند.

او در این زمینه گفت: «بخش خصوصی نمی‌تواند به تنهایی یک بسته را به‌طور مثال از یک سر کشور به سر دیگر کشور ببرد و ۲ هزار و ۳۰۰ تومان هزینه دریافت کند. اگر قیمت واقعی شود هم کسب‌وکار‌های آنلاین، هم کسب‌وکار‌های خانگی رونق پیدا می‌کنند.»

لیائی تأکید می‌کند که درحال‌حاضر با این تعرفه‌های پستی آن‌ها از پس انجام کار‌های کسب‌وکار‌های اینترنتی بر نمی‌آیند، چون قیمت‌های ارائه سرویس‌شان بسیار پایین است و زیرساخت‌های‌شان امکان توسعه و ارائه خدمات بهتر به کسب‌وکار‌های اینترنتی را ندارد.

آنطور که مدیرعامل پست می‌گوید اگر درحال‌حاضر آن‌ها می‌توانند هزار مرسوله را برای جابه‌جایی دریافت کنند، زمانی که تعرفه‌ها واقعی سازی شود پست می‌تواند این هزارتا را به یک میلیون مرسوله برای جابه‌جایی تبدیل کند و در این شرایط است که توسعه در شرکت پست اتفاق می‌افتد.
 
افزایش نجومی قیمت خدمات پستی و مخاطرات ایجاد شده برای کسب و کار‌های خانگی و خرید‌های اینترنتی
 
شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از پایگاه خبری تجارت نیوز، تاریخ انتشار:۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱، کد خبر: ........ ، www.tejaratnews.com
اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۷
0
0
وقتی قیمت همه چی میره بالا چرا نباید قیمت خدمات پستی بره بالا؟
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین