پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۰۲۵۹
تاریخ انتشار : ۰۵ تير ۱۴۰۱ - ۱۹:۲۱
رئیس سازمان اطلاعات سپاه برای نخستین بار از زمان تاسیس این سازمان تغییر کرد. با حکم سردار سرلشکر پاسدار حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، سردار سرتیپ پاسدار محمد کاظمی به سمت «رئیس سازمان اطلاعات سپاه» و حجت‌الاسلام و المسلمین حسین طائب نیز با حکم سرلشکر حسین سلامی به سمت «مشاور فرمانده کل سپاه» منصوب شدند.
شعار سال: فضای رسانه‌ای داخل کشور در ساعات ابتدایی پس از آنکه خبرگزاری تسنیم و فارس خبر تغییر رئیس سازمان اطلاعات سپاه را منتشر کردند به سکوت گذشت. هر چقدر رسانه‌های خارجی مشغول تحلیل و تدوین تئوری‌های مختلف بودند، فضای داخل تنها با بازنشر خبر خبرگزاری‌هابه این موضوع می‌پرداخت.

خبر منتشرشده در سپاه‌نیوز و خبرگزاری‌های وابسته به سپاه پاسداران از زبان سردار سرتیپ دوم پاسدار رمضان شریف سخنگو و مسئول روابط عمومی کل سپاه بود، خبری کوتاه که تاکید می‌کرد با حکم سردار سرلشکر پاسدار حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، سردار سرتیپ پاسدار محمد کاظمی به سمت «رئیس سازمان اطلاعات سپاه» و حجت‌الاسلام و المسلمین حسین طائب نیز با حکم سرلشکر حسین سلامی به سمت «مشاور فرمانده کل سپاه» منصوب شدند.

سردار محمد کاظمی پیش از این و قبل از این انتصاب، عهده‌دار مسئولیت «ریاست سازمان حفاظت اطلاعات سپاه» بود و حالا با حکم سردار سلامی به ریاست «سازمان اطلاعات سپاه» رسیده است.

۱۳ سال فعالیت حسین طائب در جایگاه ریاست سازمان اطلاعات سپاه

انتشار رسمی خبر این تغییر با شایعاتی درباره وضعیت حسین طائب همراه شد. به همین دلیل، صابرین نیوز برای رد این اخبار با انتشار عکسی از حسین طائب نوشت: «تشرف حجت‌الاسلام حاج حسین طائب رئیس سابق سازمان اطلاعات سپاه به حرم مطهر امام رضا (ع). اکانت‌های اسرائیلی و معاندین در روز‌های اخیر خبر ترور و وخامت حال او را به صورت گسترده پخش کرده بودند».
 
بازتاب‌های تغییر رئیس سازمان اطلاعات سپاه و نظرات فعالان سیاسی در فضای مجازی

سازمان اطلاعات سپاه تا پیش از سال ۱۳۸۸ «معاونت اطلاعات سپاه پاسداران» بود که در پی تغییرات ساختاری سپاه، به «سازمان اطلاعات سپاه پاسداران» ارتقا یافت. با تاسیس این نهاد اطلاعاتی جدید، حسین طائب به عنوان نخستین رئیس آن منصوب شد. حالا با گذشت ۱۳ سال، برای نخستین بار از زمان ارتقای این بخش از معاونت به سازمان، رئیس آن تغییر کرده است.

بخش ۲۰:۳۰ صداوسیما نیز در ارتباط با این خبر در گزارشی به مرور فعالیت‌ها و پرونده‌های سازمان اطلاعات سپاه در بیش از یک دهه گذشته و عملکرد حسین طائب در این سازمان پرداخت. گزارش زیر روایت صداوسیما از مهم‌ترین اقدامات رئیس سابق سازمان اطلاعات سپاه در طول ۱۳ ریاست بر این سازمان است.

گزارش همچنین بر دستگیری نازنین زاغری، روح‌الله زم، کایلی گیلبرت، فریبا عادل‌خواه، جیسون رضاییان، نزار زکا، دری اصفهانی، عماد شرقی، باقر و سیامک نمازی از سوی اطلاعات سپاه تاکید و به موضوع ورود به پرونده موسوم به دستگیری فعالان محیط زیست نیز اشاره می‌کند. علاوه بر این، دستگیری اکبر طبری، حسن نجفی، حمید بقایی، حسن رعیت، حسین فریدون، مسعود احمدی‌زاده و همایون انصاری نیز در لیست عملکرد و دستاورد‌های سازمان اطلاعات سپاه در دوران ریاست طائب قید می‌شود.

واکنش چهره‌های رسمی؛ قیاس عجیب مهاجرانی

از واکنش‌های قابل توجه به این تغییر توییت عطاءالله مهاجرانی است. او نوشته است: در ۱۳ سال گذشته، رئیس سازمان سیا در آمریکا شش بار تغییر کرده است. از ژنرال ایدن تا ویلیام برنز، رئیس فعلی سازمان سیا، اما در ایران اگر رئیس سازمان اطلاعات سپاه بعد از ۱۳ سال تغییر کند، نشانه اختلاف در مدیریت، بحران و دخالت موساد است!... و الحمدالله الذی جعل اعداءنا از همین دست!
 
بازتاب‌های تغییر رئیس سازمان اطلاعات سپاه و نظرات فعالان سیاسی در فضای مجازی

تاکید رئیس دفتر خاتمی بر ضرورت تغییر در ریاست سازمان اطلاعات سپاه

محمدعلی ابطحی، رئیس دفتر محمد خاتمی در دولت هفتم، در یک پیام توییتری با اشاره به این مساله مدعی شد «بعد از این همه رخنه‌های اسرائیلی» تغییر رئیس سازمان اطلاعات سپاه یک امر ضروری بوده است.
 
بازتاب‌های تغییر رئیس سازمان اطلاعات سپاه و نظرات فعالان سیاسی در فضای مجازی

مجادله رسایی و مشاور قالیباف بر سر تغییر طائب

حمید رسایی، نماینده ادوار و عضو سابق حزب جبهه پایداری، با استقبال از شایعه خبر برکناری رئیس سازمان اطلاعات سپاه در توییترش نوشت: سلام بر سلامی؛ و در توییت دیگری افزود: بعد از عزل حسینعلی منتظری، عزل و برکناری حسین طائب از ریاست سازمان اطلاعات سپاه، تاثیرگذارترین عزل در تحولات انقلاب و خبرسازترین عزل است. بدون شک این جراحی، سبب ارتقای امنیت در کشور خواهد شد.
 
بازتاب‌های تغییر رئیس سازمان اطلاعات سپاه و نظرات فعالان سیاسی در فضای مجازی

این توییت رسایی با واکنش‌های تندی از جانب بخشی از چهره‌های فعال سیاسی و رسانه‌ای اصولگرا مواجه شد و حتی صفحه اینستاگرامی روزنامه فرهیختگان در مطلبی رسایی را هم‌نوا با نیرو‌های خارجی خواند.

به نظر می‌رسد محمود رضوی، مشاور امور فرهنگی محمدباقر قالیباف، نیز در واکنش به همین اظهارات با اشاره به ادبیات پیشین حمیدرسایی در توییتی به نقد او پرداخته است.
 
بازتاب‌های تغییر رئیس سازمان اطلاعات سپاه و نظرات فعالان سیاسی در فضای مجازی

این اظهارات رضوی واکنش تند رسایی را در پی داشت به طوری که در پاسخ به مطلب او نوشت: درکتان میکنم، شما و تیم رسانه‌ای رییس محبوبتان، سالهاست با تهمت و تحریف مواضع دیگران، برای خود حاشیه امن درست کرده و امروز مهمترین حامی پنهانتان را از دست داده‌اید. مرد نیستید‬⁩ اگر اثبات نکنید که رسایی به حاج قاسم شهید گفته اشعری واشعث و به طائب (علیرغم همه انتقادات) گفته منتظری؛
 
بازتاب‌های تغییر رئیس سازمان اطلاعات سپاه و نظرات فعالان سیاسی در فضای مجازی
 
و البته این گفته رسایی هم بدون پاسخ باقی نماند و محمود رضوی با انتخاب جمله آغازین رسایی در توییت قبل مبنی بر «درکتان می‌کنم» نوشت: درکتان میکنیم، نبود ⁧‫عقلانیت‬⁩ انقلابی ⁧‫سوپرانقلابی‬⁩‌ها بر همه روشن شده، مردم میدانند چه کسی رفیق شهید بوده و کدام ⁧‫نامرد‬⁩ به او توهین کرده، شما به این سوال پاسخ دهید در حالی که اسرائیلی‌ها، منافقان، ضدانقلاب و… در حال خوشحالی هستند چگونه تبدیل به مخرج مشترک با دشمن شده‌اید؟
 
بازتاب‌های تغییر رئیس سازمان اطلاعات سپاه و نظرات فعالان سیاسی در فضای مجازی

توییت‌های علی مطهری

علی مطهری، نماینده سابق مجلس، نیز در سه توییت به تحلیل و ارزیابی این تغییر در سازمان اطلاعات سپاه پرداخت و نوشت: عزل جناب ⁧‫حسین طائب‬⁩ که ۱۳ سال به هیچ‌کس پاسخگو نبود باید مقدمه‌ای باشد برای پاسخگو شدن سازمان ⁧‫اطلاعات سپاه‬⁩ به ⁧‫مجلس‬⁩ و رفع تداخل وظایف این سازمان با ⁧‫وزارت اطلاعات‬⁩؛ تا دیگر شاهد حوادثی مثل بازداشت ⁧‫فعالان محیط‌زیست‬⁩ به اتهام جاسوسی نباشیم درحالی‌که مرجع تخصصی آن یعنی وزارت اطلاعات می‌گفت این‌ها ⁧‫جاسوس‬⁩ نیستند، یا شاهد بازداشت افراد ⁧‫دوتابعیتی‬⁩ نباشیم که آخر هم معلوم نشد جاسوس بوده‌اند یا برای یک معامله بازداشت شده بودند و زندگی‌شان تباه شد. لازم است مجلس، قانون سازمان اطلاعات سپاه را همانند قانون وزارت اطلاعات به تصویب برساند، هرچند اطلاعات سپاه ابتدا صرفاً به عنوان حفاظت اطلاعات و یک واحد درونی تأسیس شده بود.
 
بازتاب‌های تغییر رئیس سازمان اطلاعات سپاه و نظرات فعالان سیاسی در فضای مجازی

بازتاب‌های تغییر رئیس سازمان اطلاعات سپاه و نظرات فعالان سیاسی در فضای مجازی
 
قدردانی نماینده مجلس از طائب

اسماعیل کوثری، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، در گفتگو با مهر با اشاره به تغییراتی که در سازمان اطلاعات سپاه اتفاق افتاد اظهار داشت: این جابه‌جایی در چارچوب اختیارات فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است و گاهی اوقات فرمانده کل سپاه بنا بر مصلحت‌هایی، ضرورت را بر این می‌بیند که تغییراتی ایجاد کند.

او در این باره گفته است: از سوی دیگر، حجت‌الاسلام حسین طائب با حکم سرلشکر سلامی به سمت مشاور فرمانده کل سپاه منصوب شد و قطعاً از تجارب و توانمندی‌های او در بخش‌های دیگر و در راستای خدمت به نظام مقدس جمهوری اسلامی استفاده خواهد شد.


شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از خبرگزاری خبرآنلاین، تاریخ انتشار:۴ تیر ۱۴۰۱، کد خبر: ۱۶۴۴۹۳۳، www.khabaronline.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین