پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۰۲۷۱
تاریخ انتشار : ۰۵ تير ۱۴۰۱ - ۲۳:۱۵
صورت‌های مالی شرکت مادر تخصصی خدمات کشاورزی نشان می‌دهد که تولید خاویار و گوشت خاویاری در سال ۱۳۹۹ با زیان ۱۰۰۰ درصدی مواجه بوده است یعنی در ازای هر واحد درآمد از ناحیه فروش خاویا و گوشت خاویار
شعار سال: تاکنون صورت‌های مالی بیش از ۳۷۰ شرکت زیر مجموعه نهاد‌های دولتی منتشر شده است. سال‌ها عدم انتشار عمومی گزارشات این شرکت‌ها در خصوص وضعیت خود انتقادات فراوانی را به وجود آورده بود که سرانجام در بهار ۱۴۰۱ بخشی ازصورت‌های مالی این شرکت‌ها در سامانه کدال قرار گرفت.

در این گزارش به بررسی مهم‌ترین نکات صورت‌های مالی یکی دیگر از این شرکت‌ها پرداخته شده است.

شرکت مادر تخصصی خدمات کشاورزی/ فروش خاویار با ضرر ۱۰ برابری!
این شرکت شامل گروه مادرتخصصی خدمات کشاورزی و شرکت های فرعی آب و خاک پارس، خدمات حمایتی کشاورزی و هواپیمایی خدمات ویژه از سال ۱۳۸۱ بعد از تغییر نام شرکت امور خدماتی و پشتیبانی امور روستایی و مناطق عشایری تشکیل شده است.

در شرح وظایف این شرکت مواردی همچون انجام خدمات جهت امورکشاورزی، دامی و منابع طبیعی و انجام فعالیت‌ها و عملیات اجرای مربوط به صید، فرآوری، فروش و صادرات ماهیان خاویاری قید شده است.

اگرچه فلسفه تشکیل برخی شرکت‌های دولتی اساسا سوددهی نبوده و به منظور ارائه خدمات به مردم احداث شده اند، اما این شرکت در مجموع علی رغم بازار خوبی که دارد زیان ده بوده است. زیان شرکت خدمات کشاورزی در سال ۹۹ با ۳۶۶ درصد رشد به ۳۱.۹ میلیارد تومان رسیده است.
 
شرکت مادر تخصصی خدمات کشاورزی و تولید خاویار با زیانی ۱۰۰۰ درصدی؟!

گروه مادرتخصصی خدمات کشاورزی در مجموع ۳۴۷۰ نیروی رسمی، قراردادی و خدماتی دارد.

درآمد این شرکت درسال ۱۳۹۹ مبلغی بالغ بر ۳.۱ هزار میلیارد تومان از قبل ارائه خدمات پیمانکاری و فروش کالا‌هایی همچون: ماهیان خاویاری و خاویار، فروش بذر و سموم، فروش کودشیمیایی بوده است.

در بخش ارائه خدمات پیمانی این شرکت چندین پروژه عمرانی تعریف شده است که در مجموع بنا بر سند ۳-۵ گزارش حسابرسی مبلغی حدود ۵۹ میلیارد تومان زیان به این شرکت وارد شده است. یادداشت توضیحی این سند علت زیان ده بودن برخی پروژه‌ها مواردی از قبیل پایین بودن قیمت پیشنهادی، افزایش بهای مواد و مصالح، طولانی بودن زمان اجرا و عدم تحقق برنامه در سال‌های قبل و مشکلات اعتباری کارفرما بیان شده است.

شرکت مادر تخصصی خدمات کشاورزی و تولید خاویار با زیانی ۱۰۰۰ درصدی؟!

اما مهم‌ترین نکته در عملکرد این شرکت زیان ده بودن عملیات فروش خاویار و گوشت خاویاری است. بنابر سند ۴-۵ گزارش حسابرسان، درآمد این شرکت از قبال فروش خاویار و گوشت خاویاری مبلغی حدود ۲.۸ میلیارد تومان بوده است درحالیکه هزینه‌های تهیه همین مقدار محصول، ۳۳ میلیارد تومان قید شده است یعنی به طور واضح هزینه‌های فعالیت در این زمینه بیش از ۱۰ برابر درامد‌های ناشی از آن است. در یادداشت توضیحی درباره این زیان، مواردی همچون محدودیت‌های صید با توجه به تفاهم‌های منعقده فی مابین کشور‌های حاشیه دریای خزر و ارسال بخشی از صید به کارگاه‌های تکثیر و ثابت بودن هزینه‌های مرتبط با صید مطرح شده است.
 

شرکت مادر تخصصی خدمات کشاورزی و تولید خاویار با زیانی ۱۰۰۰ درصدی؟!

جزییاتی درباره آنچه که ازسوی این شرکت، «تفاهم نامه‌های فی مابین کشور‌های حاشیه دریای خزر» خوانده ضشده در متن این گزارش نیامده است، اما در حالیکه خاویار این شرکت به نرخ هر کیلو ۸.۱ میلیون تومان فروخته شده که در همان سال نرخ خاویار در بازار ۱۱ میلیون تومان بوده است.

شرکت مادر تخصصی خدمات کشاورزی و تولید خاویار با زیانی ۱۰۰۰ درصدی؟!

در یادداشت ۱-۱-۵ گزارش حسابرسان آمده است که نرخ فروش خاویار و گوشت ماهیان خاویاری بر اساس مصوبات هیات مدیره شرکت اصلی تعیین می‌شود.
 
شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، تاریخ انتشار:۵ تیر ۱۴۰۱، کد خبر: ۱۵۵۴۶۹۴، www.jamaran.news
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین