سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید / سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید
دو سوم ۳۶۰۰ هزار میلیارد تومان بودجه کشور (حدود ۲۴۰۰ هزار میلیارد تومان)، به شرکتهای دولتی (۳۷۸ شرکت) اختصاص پیدا کرده است. شرکتهایی که وضعیت درآمد- هزینه آنها اصلا مشخص نبوده و بالغ بر ۶۰ درصد آنها هم زیان ده هستند. کمیسیون تلفیق مجلس توانست فقط با واکاوی شرکت ملی گاز، ۲۴ هزار میلیارد تومان به بودجه دولت اضافه کند. آیا در کشور مرجعی وجود ندارد که بپرسد در سالهای پیش، این پول توسط چه کسی و در کجا هزینه میشد؟ چرا باید اجازه غارت بیت المال را برای تامین رفاه چند دو زاری (شما بخوانید مدیر) بدهیم! دیوان محاسبات قصد ندارد از چرت بیدار شود؟ سازمان پر مدعای بازرسی کل کشور، به اندازه کافی نخوابیده است؟ سایر دستگاههای نظارتی چرا سکوت میکنند. در گام دوم انقلاب، ریشه چنین مدیران مصلحت اندیشی را باید قطع کرد.
شعار سال: با وجود آنکه دولت مکلف است در خصوص بودجه شرکتهای دولتی، گزارش عملکرد بودجه سال گذشته، صورتهای مالی حسابرسیشده، عملکرد بودجه مصوب ششماهه اول و بودجه پیشنهادی سال آینده را تا پانزدهم آبانماه هر سال به مجلس ارائه کند، ما هنوز در انتهای سال، اندر خم یک کوچه هستیم.
گند کار به حدی درآمده است که در برخی شرکتهای دولتی و در مواردی حتی نهاد سیاستگذار، متاسفانه نگاه دستگاهی به حوزه بودجهریزی وجود دارد. به این صورت که با تدوین و بکارگیری ضوابط مالی ناظر بر تهیه و تنظیم بودجه و همچنین ضوابط داخلی تنظیم بودجه شرکتهای دولتی، به جای اینکه متناسب با سطح و ظرفیت تولید، فروش و تطابق هزینههای مرتبط با این درآمدها بودجهریزی شرکت را انجام دهند، عمدتاً دنبال نرخ رشد اقلام بودجه شرکتها هستند.
بودجه شرکتهای دولتی برحسب بودجه شرکتهای امور خدمات عمومی، امور دفاعی و امنیتی، امور اقتصادی، امور مسکن عمران شهری و روستایی، امور سلامت، امور فرهنگ تربیت بدنی و گردشگری، امور رفاه اجتماعی، و بانکها و موسسات انتفاعی وابسته به دولت طبقهبندی شده است (بر اساس قانون اجرای سیاستهای اصل ۴۴ قانون اساسی، قلمرو فعالیت بنگاههای اقتصادی در (۳) گروه طبقهبندی شده اند). در اجرای مواد (۲)، (۳) و (۴) قانون اجرای سیاستهای اصل ۴۴ قانون اساسی در خصوص احصای قلمرو و خط و مرز فعالیت برای بخشهای دولتی، تعاونی و خصوصی، مقرر بوده شرکتهای مشمول گروه (۱) تا پایان برنامه چهارم توسعه (۱۳۸۸) واگذار شوند، شرکتهای گروه (۲) حداکثر ۲۰درصد ارزش بازار را داشته باشند و گروه (۳) غیرقابل واگذاری باشند. در بررسی بودجه شرکتهای دولتی باید طبق این طبقهبندی فهرست و ارقام بودجه نیز ارائه شود. همچنین مدت معین مجاز نگهداری شرکتهای گروه (۱)، محاسبات سهم بازار گروه (۲) و سودآوری متناسب سرمایه و داراییهای گروه (۳) نیز باید بررسی و تصویب شود. وقتی موارد بالا اجرایی نشده اند، چرا باید بودجه زبان بسته مملکت را در خیک گشاد شرکتهای دولتی ریخت؟
شرکتهایی که تعارض منافع و منابع در آنها بیداد میکند. نظر به تاثیر اساسی فعالیتهای شرکتهای دولتی در فضای عمومی کسبوکار و سلسله مراتب توسعه اقتصادی و آسیبهای جدی ناشی از ناکارآمدی و فسادهای مالی این حوزه به اقتصاد کلان و نظام حکمرانی کشور، نظارت و حفاظت مالی اثربخش و نهایت شفافیت در فعالیتهای این بخش ضرورت دارد. رویکرد قانون تجارت در حوزه نظارت مالی با فرض سهامدار بودن مالکان و کنترل و هدایت و راهبری شرکت توسط آنها استوار است. درصورتیکه در شرکت دولتی سهامدار وجود ندارد و مدیران کارمند دولت نقش سهامداران شرکتهای دولتی را ایفا میکنند؛ بنابراین به سبب پارادایم و مبانی کاملا متفاوت در این بخش، اتکای نظارت مالی شرکتهای دولتی به مرّ قانون تجارت فاقد اثربخشی و کارآیی است. در چنین حالتی، نظارت مالی مستمر ذیحساب مستقل منصوب وزارت امور اقتصادی و دارایی و حسابرسی مستمر دیوان محاسبات کشور و بازرسیهای مستمر بازرسی کل کشور منجر به حفاظت مالی از شرکت دولتی میشود.