پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۱۷۸۲
تاریخ انتشار : ۱۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۳
کلاسیک سواران در گردهمایی که در ورزشگاه آزادی داشتند، کمپین نه به پلاک تاریخی را راه اندازی کردند، تا صدای خود را به گوش کارگروه حفظ و صیانت از وسایل نقلیه تاریخی برسانند.
شعار سال: بحث پلاک تاریخی خودرو‌های قدیمی که این روز‌ها بیشتر از هر زمان دیگری به گوش رسیده و در رسانه‌ها دیده می‌شود، از سال‌های گذشته همواره باعث نگرانی مالکین این خودرو‌ها بوده است، به نحوی که کلاسیک سواران در همایش‌هایی که داشته‌اند، همیشه به این موضوع اشاره داشته و محدودیت‌هایی که این پلاک برای تردد خودرو‌های قدیمی ایجاد کرده را به گوش فدراسیون اتومبیل‌رانی رسانده‌اند. خواسته به حق دارندگان ماشین‌های کلاسیک از وزارت ورزش و ۵ وزارت‌خانه و نهاد دیگر که در خصوص وسایل نقلیه تاریخی تصمیم گیری می‌کنند، اصلاح قوانین تردد، سهولت در دریافت پلاک تاریخی و البته شفاف‌سازی در این باره بوده است، از همین رو کلاسیک سواران در گردهمایی که در ورزشگاه آزادی داشتند، کمپین «نه به پلاک تاریخی» را راه اندازی کردند، تا صدای خود را به گوش کارگروه حفظ و صیانت از وسایل نقلیه تاریخی که از نمایندگان ۶ وزارت‌خانه و نهاد از جمله «وزارت ورزش و جوانان»، «وزارت صنعت، معدن و تجارت»، «وزارت کشور»، «وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری»، «سازمان محیط زیست» و راهور تشکیل شده، برسانند.

در این باره با سیامک جزنی یکی از کارشناسانی که در گذشته در کارگروه حفظ و صیانت از وسایل نقلیه تاریخی حضور داشته و به عنوان نماینده کانون جهان‌گردی و اتومبیل‌رانی که زیر مجموعه وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در این کارگروه حضور داشته و وسایل نقلیه‌ای که قصد دریافت پلاک تاریخی داشتند را بررسی می‌کرده است؛ اما در ادامه و به دلیل پاره‌ای از مشکلات از ادامه فعالیت دست کشیده و با استعفای خود به مدیر کانون جهان‌گردی و اتومبیلرانی به فعالیت‌اش در این کارگروه خاتمه داده است.

جزنی درباره معضلات و ابهاماتی که در دوره فعالیت او در کارگروه حفظ و صیانت از وسایل نقلیه تاریخی وجود داشت و باعث اعتراض کلاسیک سواران شده تا این افراد دغدغه و مطالبات خود را به گوش فدراسیون اتومبیل‌رانی که زیر مجموعه وزارت ورزش است برسانند، اظهاراتی داشت که را در ادامه می‌خوانید.

اخیرا خبر ارائه پلاک تاریخی به دو خودروی قاچاق با سندسازی تا اندازه زیادی بحث برانگیز شده. به عنوان یکی از کارشناسانی که در گذشته در کارگروه حفظ و صیانت از خودرو‌های تاریخی حضور داشتید، در این مورد چه توضیحاتی دارید؟

پروسه کار ما در کارگروه به این شکل بود که تنها یک روز پیش از بازرسی به ما لیست خودرو‌های کلاسیک مد نظر داده می‌شد که در این لیست تنها اسم و مدل خودرو ذکر شده بود و همواره اصرار بر این بود که ما به عنوان عضو کارگروه تنها تایید کنیم که این خودرو تاریخی است یا نه؛ اما من نسبت به این موضوع انتقاد داشتم و بار‌ها اعلام کردم که ما باید بررسی‌های کاملی‌تری انجام دهیم که آیا شماره سیلندر و یا کد اتاق خودرو صحیح است یا نه؟ تاکید داشتم که اسناد خودرو باید مورد بررسی کامل قرار بگیرد تا هویت خودرو کاملا مشخص شود. این در حالی است که در همین پروسه هم تلاش بسیاری می‌شد تا ما به اسناد خودرو‌های مورد نظر دسترسی نداشته باشیم؛ اما با این حال من بر اساس اطلاعاتی همچون کد‌های اتاق و شماره سیلندر خودرو، تلاش می‌کردم متوجه احتمالات دستکاری و سندسازی‌ها شوم. همین موضوع را در گزارش‌هایم نیز قید می‌کردم. به عنوان مثال در چند مورد خودرویی که ما در شهر مشهد مورد بازدید قرار دادیم این موضوع را ذکر کردم که کلیه زیرسند‌های این خودرو‌ها باید مورد بازبینی و بررسی قرار گیرد و اگر تصویری از قدیم خودرو دارند ارائه دهند. مثلا یکی از این خودرو‌ها یک «بنز پاگودا»‌ی قرمز رنگ ۲۵۰ و یک «دوج کرایسلر نیو پورت» بود. به هر حال خودرو‌های مهاجر یا همان قاچاق کاملا مشخص هستند و افرادی هم که این کار را انجام می‌دهند قابل شناسایی‌اند. می‌خواهم تاکید کنم که من بدون هیچگونه غرض ورزی در تلاش بوده‌ام که در این سال‌ها یک نظر کارشناسی مناسب و واقعی ارائه دهم و اگر با موردی برخورد کرده‌ام که یک خودرو با تجمیع و دستکاری چند سند قرار است به عنوان خودروی تاریخی مطرح شود را گزارش کنم. تمام گزارشات من به صورت مکتوب موجود است. در نتیجه می‌خواهم بگویم که تمام گزارشات من در مورد خودرو‌های مهاجر موجود است که در برخی موارد تاکید کرده‌ام زیرسند‌ها باید مورد بررسی قرار بگیرند و در برخی موارد نیز تشخیص «عدم اصالت» داده‌ام.

پس این دو خودروی مهاجری که گفته می‌شود در نهایت توانسته‌اند پلاک تاریخی بگیرند چگونه توانسته‌اند از این مسیر کارگروه عبور کنند؟

کدام خودرو‌ها مد نظرتان است؟

گفته می‌شود یک بنز و یک دوج که مهاجر بوده‌اند توانسته‌اند پلاک تاریخی بگیرند.

بنزی که اشاره می‌کنید «بنز ۲۵۰ اس ال» است که در شهر مشهد نگهداری می‌شود و آن یکی، یک «دوج کرایسلر نیو پورت» بوده است. این خودرو متعلق به آقای زیارت نیا که در مشهد مجموعه‌ای از خودرو‌های کلاسیک را دارد، است. یکسری از خودرو‌های او به دلیل نادرست بودن هویت، اصلا مورد تایید قرار نگرفت؛ از جمله بنز ۲۵۰ اس ال که در گزارشی که من ارائه دادم، این موضوع را ذکر کردم.

یعنی شما اصالت این خودرو را در گزارش خودتان تایید نکردید؟

نکردم.

پس چطور بدون توجه به نظر کارشناسی شما این خودرو توانسته است پلاک تاریخی بگیرد؟

نمی‌دانم، قاعدتاً نباید به این خودرو پلاک تاریخی داده می‌شد. مگر اینکه از سوی راهور به صورت مستقیم توانسته باشند تاییدیه گرفته باشد و گرنه گزارش من در مورد عدم اصالت این خودرو موجود است.

شما گویا در ادامه از عضویت در این کارگروه استعفا داده‌اید درست است؟

بله من به دلیل عدم شفافیت کارگروه استعفا داده‌ام.

درست است که جلسات کارگروه برای ارائه پلاک تاریخی بدون حضور کارشناسان برگزار می‌شده است؟

بله به ما اجازه حضور در جلسات را نمی‌دادند و تنها در بازرسی و کارشناسی روز‌های چهارشنبه ما را راه می‌دادند. این کار هم با حداقل امکانات و بدون دسترسی به اطلاعات و اسناد موجود بود و به ما می‌گفتند که خود ماشین را نگاه کنیم. در مورد خودرو‌های مهاجر هم من حتی پس از تایید راهور برای ارائه سند گزارشی در مورد دو خودروی ۲۵۰ اس ال و کرایسلر نیو پورت و کد‌ها و شماره‌ها و تناقضات موجود را نوشتم و به دفتر کانون اتومبیل‌رانی و جهانگردی ارائه دادم؛ اما اینکه این نامه به چه سرنوشتی دچار شده است را دیگر من در جریان نیستم.

 و در ادامه نیز خیلی راحت استعفای شما را قبول کردند؟

استعفانامه اول من رد شد؛ اما من استعفانامه بعدی را در ساختمان مرکزی به دفتر محمدحسین صوفی مدیرعامل کانون جهان‌گردی و اتومبیل‌رانی ارائه دادم و کنار کشیدم.

شما کارشناس کانون بودید؟

بله و به همین دلیل هم استعفای خودم را به کانون ارائه دادم.

شنیده‌هایی هم در مورد یک خودروی بنتلی و حواشی دریافت پلاک تاریخی آن وجود دارد. در مورد این خودرو هم اطلاعاتی دارید؟

خودروی بنتلی را اولین بار دریایی و تیمور مودب ریشار مورد بازرسی قرار دادند که از نگاه کارشناسی آن‌ها اسناد و مدارک آن صحیح نبود و به همین دلیل خودرو مورد تایید قرار نگرفت. بعدا آقای ریشار یک دفترچه به من نشان دادند و مدعی اصالت این خودرو شد و من هم از وی خواستم که یک سند کمپانی و یا نحوه ورود آن به کشور به من ارائه دهند که در پاسخ گفتند: «تو به این کار‌ها کار نداشته باش» این در حالیست که دفترچه مورد ادعای او هم اصلا خوانا و قابل تشخیص نبود و من نظر کارشناسی «عدم اصالت» دادم و دیگر اطلاعی ندارم.

گفته می‌شود در ادامه آقای ریشار خود این خودرو را خریدند و بر خلاف نظر اولیه خودشان تلاش کردند تا برای این خودرو پلاک تاریخی بگیرند؟

بله. در سال‌های ابتدایی یک بار این خودرو مطرح شد و خود آقای ریشار و دریایی اصالت آن را تایید نکردند؛ اما چند سال بعد خودش ماشین را خریداری می‌کند و با ارائه یک دفترچه مدعی اصالت خودرو شدند. اما من اصالت این دفترچه را هم مورد تایید قرار ندادم.

یعنی فردی که خودش کارشناس بوده است و خودرو را تایید نکرده، در ادامه همان ماشین را خریده و تلاش کرده تا برای آن پلاک تاریخی بگیرد؟

بله دقیقا. دریایی هم کاملا در جریان این خودرو است و در گزارش خودشان هم این موضوع را مورد اشاره قرار دادند. در نظر بگیرید که متاسفانه به صورت کلی موضوع خودرو‌های تاریخی به دلیل منافع مالی بسیار زیادی که دارند با حواشی زیادی هم روبرو هستند، چراکه منافع مالکان آن‌ها در خطر است. حتی بعدا به ما اعلام شد که قرار است کارشناسان مخفی داشته باشند که این کارشناسان مخفی هم همان دلالان خودرو بودند که به صورت غیرقانونی در مورد موضوع خودرو‌های تاریخی اعلام نظر می‌کردند. بسیاری از آن‌ها هیچگونه تخصصی ندارند و در این میان از اطلاعات موجود استفاده‌های لازم برای خرید و فروش خودرو‌های تاریخی سوء استفاده می‌کنند. آیا این رویه درست است؟

گویا تنها شما نبودید که استعفا داده و از کارگروه کنار رفتید؟

بله دیگر همکاران از جمله آقای صفا احمدی نیز استعفا داده و کنار رفتند.

دلیل استعفای آقای احمدی چه بود؟

مگر من یا او چقدر می‌توانستیم این ابهامات و مسائل دیگر را تحمل کنیم؟

جالب این است که خودرو‌های دارای پلاک تاریخی اجازه تردد ندارند و در صورت تردد پلیس راهور خودروی آن‌ها را توقیف می‌کند.

کار کارشناسی خودرو‌های تاریخی کار بسیار دشواری است که تشخیص و بررسی آن نیاز به دقت و تخصص بسیار بالایی دارد. متاسفانه در این سال‌ها برخی نظرات غیرکارشناسی ارائه شده است که در پلیس راهور مشکل ایجاد کرده است. متاسفانه این کارشناسان به جای آنکه کار کارشناسی انجام دهند به دنبال خرید و فروش ماشین بوده‌اند و این در حالی است که من به عنوان یکی از کارشناسان این کارگروه کاملا تخصصی تلاش کرده‌ام که کار کنم، با این حال ابهامات آنقدر زیاد شد که در نهایت تصمیم به استعفا گرفتم. به اطلاعات و اسناد موجود بود و به ما می‌گفتند که خود ماشین را نگاه کنیم. در مورد خودرو‌های مهاجر هم من حتی پس از تایید راهور برای ارائه سند گزارشی در مورد دو خودروی ۲۵۰ اس ال و کرایسلر نیو پورت و کد‌ها و شماره‌ها و تناقضات موجود را نوشتم و به دفتر کانون اتومبیل‌رانی و جهانگردی ارائه دادم؛ اما اینکه این نامه به چه سرنوشتی دچار شده است را دیگر من در جریان نیستم.

 
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایلنا، تاریخ انتشار:۹ مرداد ۱۴۰۱، کدخبر:۸۶۴۷۷۸، www.ilna.ir
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین