پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۳۶۳۰
تاریخ انتشار : ۰۱ مهر ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۲
احمد مهدوی ابهری، رئیس انجمن کارفرمایان پتروشیمی، رئیس انجمن کارفرمایان پتروشیمی، از تعطیلی سه پتروشمی متانول‌ساز در کشور (سه پتروشیمی متانول ساز کاوه، خاورمیانه و فناوران) خبر داد. صنعتی که با وجود تحریم‌ها حدود ۱۵ میلیارد دلار به کشور ارزآوری داشته و کمبود منابع مادی نفت و گاز را در این مدت پوشش می‌داد.

شعار سال: سه پتروشیمی متانول ساز کاوه، خاورمیانه و فناوران تعطیل شدند. این خبر را احمد مهدوی ابهری، رئیس انجمن کارفرمایان پتروشیمی، به تجارت‌نیوز داد. وی افزود: ایران به لحاظ منابع هیدروکربنی به خصوص گاز متان، واحد‌های زیادی در زمینه اوره، آمونیاک و متانول دارد.

ابهری گفت: متانول یکی از انواع این کالا‌ها است که می‌تواند به زنجیره ارزش افزوده تبدیل شود. این در حالی است که در گذشته به کاربردش التفاتی نشد و به واحد‌های زیادی بدون تخصص در این زمینه مجوز احداث دادند. سهامداران این پتروشیمی‌ها شرکت‌های خصوصی و خصولتی هستند که متعلق به بازنشستگان نیرو‌های مسلح، فرهنگی و کشوری است.ابهری توضیح داد: استراتژی به کار گرفته شده در زمینه صدور مجوز‌های پتروشیمی متانول‌ساز مناسب نبود. در حال حاضر ظرفیت تولیدی کشور در این زمینه سالانه حدود ۱۴ میلیون تن است، اما عملا ۹ میلیون تن از این ظرفیت تولید داریم. همچنین از میزان ذکر شده ۵ درصد در داخل کشور و باقی مانده صرف صادرات می‌شد.

او گفت: حال با توجه به وضعیت تحریم‌ها، نبود بازار صادراتی متنوع و مضاف بر آن جنگ اوکراین، همگی بستری نامناسب را برای این صنعت رقم زد. تا جایی که نرخ خوراک افزایش پیدا کرد و قیمت تمام شده پتروشیمی‌ها از قیمت فروش آن بیشتر شد.

سه پتروشیمی متانول ساز کاوه، خاورمیانه و فناوران تعطیل شدند
ابهری ادامه داد: در نهایت همه پتروشمی‌ها زیان ده شدند و به تعطیلی واحد‌های کیمیای خاورمیانه، فناوران و کاوه ختم شد. این هشدار برای پتروشیمی‌های متانول ساز دیگر نیز وجود دارد.

رئیس انجمن کارفرمایان پتروشیمی افزود: قانوگذار با توجه به ظرفیت قانونی خوراک در بند ۴، بحث رقابت‌پذیری محصول را مطرح می‌کند. عمل به این قانون در حالی امکان‌پذیر است که چنین شکافی میان قیمت تمام شده و فروش نباشد. متانول ساز‌ها یکی از صنایع مهم ارزآور در ایران هستند که در حال حاضر با اصطلاک فراوان دست و پنجه نرم می‌کنند..

وزیر نفت به داد صنایع می‌رسد؟

ابهری گفت: دغدغه متانول‌ساز‌ها از طریق وزارت نفت و مشخصا آقای اوجی پیگیری و قول تعدیل در قیمت خوراک داده شد. همچنین وعده از سرگیری خط تولید پتروشیمی‌ها و ارزآوری مجدد را گرفته‌ایم. وی حل این مشکل را در گرو فرمولی شناور دانست که بتواند قیمت خوراک با محصول نهایی را تعدیل کند؛ بنابراین می‌توان نسبت به راه اندازی مجدد واحد‌های تعطیل اقدام کرد.

سه پتروشیمی متانول ساز کاوه، خاورمیانه و فناوران تعطیل شدند
وی افزود: همانطور که ذکر شد ایران بدون توجه به ظرفیت جهانی مجوز تولید ۱۴ میلیون تن متانول را گرفت. علاوه بر این رقم، طرح تولید شش میلیون تن مازاد متانول نیز در برنامه‌های کشور است. یعنی مجموعا ایران ۲۰ میلیون تن متانول تولید می‌کند. این موضوع می‌تواند هم تهدید و هم فرصت برای کشور باشد. فرصت از این جهت که بتوانیم بعنوان یکی از تولیدکننده‌های اصلی متانول در جهان شویم. اما این موضوع تهدیدکننده نیز است. چراکه ما در حاضر با مشکلات جدی در این حوزه مواجه‌ایم. با این حساب چطور مجوز چنین ظرفیت ۲۰ یلیون تنی را در جهان گرفته‌ایم؟

ابهری تصریح کرد: از جهت پیگیری زنجیره ارزش افزوده توجیه فنی، اقتصادی و مالی لازم است که تحریم‌ها مانع آن شد. چراکه طبق تحریم‌ها ایران مجبور به صادرات متانول خام است در حالیکه قابلیت تبدیل برای این ماده وجود دارد. تبدیل متانول سرمایه‌گذاری بالای یک میلیون دلار، گواهی و توجیه اقتصادی لازم دارد که فعلا امکان وقوع هیچ‌یک وجود ندارد.

این مقام مسئول گفت: ایران در سال ۱۴۰۰ حدود هشت میلیون تن از این محصول را صادر کرد. ارز حاصل از صادرات متانول حدود ۱۵ میلیارد دلار اعلام شد. نباید با ذکر عواملی همچون مصرف زیاد گاز از طرفیت‌های فراوان تولید این محصول که بیش از ۱۰ درصد بازار جهان را به دست آورده چشم‌پوشی کرد.

سه پتروشیمی متانول ساز کاوه، خاورمیانه و فناوران تعطیل شدند
او گفت: جنگ اوکراین روزی تمام می‌شود و بحران انرژی ماندگار نیست. آنچه در نهایت از تولید متانول می‌ماند ارزآوری، اشتغال و افزایش صادرات است. همان مقوله‌هایی که رئیس‌جمهور بر آن تاکید دارد و با غفلت از این صنعت عملا نقض شد.

ابهری افزود: ایران در حال حاضر برای صادرات گاز با مشکل مواجه است و تنها بازار ترکیه را دارد. به لحاظ صادرات نفت نیز مشکلاتی داریم؛ بنابراین تنها صنعتی که تا به حال و در شرایط تحریم توانست به داد کشور رسد و ارزآوری خوبی داشته باشد متانول بود.

او در پایان تصریح کرد: اگر دولت کمک کند و زیرسا‌خت‌های لازم را برای تبدیل این محصول به محصولات دیگر فراهم کند جان تازه‌ای به این صنایع می‌بخشد و در غیر این صورت متانول‌ساز‌ها یکی پس از دیگری می‌خوابند. در حال حاضر دولت برق را به مصارف خانگی ارزان عرضه می‌کند در حالیکه امثال صنایع متانول باید با گاز دو هزار تومان برق تولید کنند. این شکاف باعث افزایش هزینه‌ها شده و تولیدکنندگان را عملا محکوم به جریمه می‌کنند. با این اوصاف نمی‌توان حال این صنعت را خوب دانست.

برای مطالعه بیشتر درباره حوزه انرژی خبر برجام چه تاثیری بر قیمت نفت دارد را دنبال کنید.

 
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از تجارت نیوز، تاریخ انتشار:۳۱ شهریور ۱۴۰۱، کدخبر: ----، tejaratnews.com
اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین