پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۳۹۷۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۹ مهر ۱۴۰۱ - ۲۱:۱۹
خبرگزاری رویترز با استناد به گزارش محرمانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که مدعی است آن را رویت کرده، مطرح نمود که ایران در حال توسعه غنی‌سازی در تاسیسات نطنز، از طریق به کارگیری سانتریفیوژ‌های پیشرفته بیشتر است.

شعار سال: در گزارش محرمانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که خبرگزاری رویترز ادعای رویت آن را دارد ، آمده است که ایران در حال توسعه توانمندی‌هایش برای غنی‌سازی با سانتریفیوژ‌های پیشرفته در تاسیسات زیرزمینی نطنز بوده و در حال حاضر قصد دارد از برنامه قبلی‌اش فراتر برود.

رویترز: ایران در حال توسعه غنی‌سازی در نطنز است
رویترز با ادعای به‌کارگیری تعداد بیشتری از سانتریفیوژ‌های پیشرفته توسط ایران در روند غنی‌سازی، نوشت: این سانتریفیوژ‌ها بسیار کارآمدتر از نسل اول آن‌ها، یعنی سانتریفیوژ‌های IR-۱ هستند. طبق توافق هسته‌ای، ایران فقط مجاز به استفاده از این نوع سانتریفیوژ (IR-۱) برای بالا بردن ذخیره اورانیوم غنی‌شده است. ایران، به ویژه، این سانتریفیوژ‌های پیشرفته را به دو سایت زیرزمینی نطنز و فردو اضافه کرده و احتمالا برای تاب‌آوری یک بمباران هوایی بالقوه طراحی شده‌اند.

این خبرگزاری با استناد به گزارش آژانس نوشت: سومین آبشار سانتریفیوژ‌های پیشرفته IR-۶ اخیرا در تاسیسات غنی‌سازی نطنز نصب شده‌ و در شرایط حاضر فعال شده است. دیپلمات‌ها می‌گویند، مدل IR-۶ پیشرفته‌ترین مدل سانتریفثوژ‌های ایران است. ایران همچنین به سرعت نصب هفت آبشار را تکمیل کرده که در ۳۱ اوت یا هنوز کارشان تمام نشده بود یا در مراحل اولیه نصب بودند. پایان ماه اوت، تاریخ آخرین بازدید بازرسان آژانس بوده که به آن‌ در گزارش فصلی اخیر آژانس اشاره شده است. طبق گزارش روز دوشنبه آژانس، نصب این هفت آبشار که یکی از آن‌ها مدل IR-۴ و شش‌تای دیگر IR-۲ m هستند، تکمیل شده ، اما هنوز با آن‌ها غنی‌سازی صورت نمی پذیرد.

طبق گزارش آژانس، ایران برنامه‌اش را برای افزودن سه آبشار سانتریفیوژ‌ها IR-۲ m دیگر در این تاسیسات غنی‌سازی اورانیوم [نطنز]به آژانس اطلاع داده که فرایند نصب دو مورد آن‌ها آغاز شده است. طبق گزارش دریافتی، تمامی سانتریفیوژ‌هایی که در نطنز غنی‌سازی انجام می‌دهند، هنوز گاز اورانیوم هگزافلوئید (UF ۶) تا خلوص ۵ درصد تولید می‌کنند، اما با UF ۶ طبیعی به آن‌ها گازدهی می‌شود. این با گزارش فصلی ماه سپتامبر مغایرت دارد که در آن مطرح شده بود، سانتریفیوژ‌ها در ۳۱ اوت، با UF ۶ تا خلوص ۲ درصد گازدهی می‌شوند. این گزارش توضیحی درباره این تغییر نداده است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از دیدار نیوز، تاریخ انتشار:۱۹ مهر ۱۴۰۱، کدخبر: ۱۳۸۵۵۸، www.didarnews.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۹
0
0
اگه بمب هم بسازیم حقمونه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین