شعار سال: بعد از عدم رای اعتماد مجلس به زاهدی وفا گزینه پیشنهادی رییسی، حال شنیدهها حاکی است که رییسی قصد دارد از بین چند گزینه مطرح در محافل سیاسی، یک نفر را به بعنوان وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به مجلس معرفی کند. برخی از اسامی مطرح در این خصوص عبارتند از : محمد عباسی ، اسدالله عباسی ، سید صولت مرتضوی، مهرداد بذرپاش، احمد امیرآبادی فراهانی ، حمیدرضا حاجی بابایی ،هادی مقدسی، سید احمد نبوی و شاید گزینه بعلاوه یک دیگر در پشت پرده برای دقیقه نود.
شاخص های تعیین کننده برای معرفی وزیر پیشنهادی:
خیلی ساده اندیشانه است که فکر کنیم ، انتخاب وزیر صرفا بر اساس کارآمدی ها و شایستگی های فنی صورت می پذیرد. از آنجا که توسعه علاوه بر حوزه فنی خود، امری سیاسی بوده و وابسته به اراده افراد و گروه های فعال در میدان بازی است، انتخاب وزیر بدون نظر موافق حوزه حاکمیتی، همراهی سیاسی و فکری با شخص رئیس جمهور، همراهی اجرایی با اراده معاون اول رئیس جمهور، سطح و میزان حمایت نمایندگان مجلس، سطح و میزان توصیه زعما و بزرگان و مواردی همانند امکان پذیر نیست. بر این قاعده بنظر می رسد هریک از گزینه های مطرح،برخوردار از سطحی از این قابلیت ها بوده که در ادامه متن بدان اشاره می شود.
*** دکتر محمد عباسی ( معاون فعلی وزیر کشور): نقطه قوت محمد عباسی برای معرفی و انتخاب ، عدم گسسته شدن از بدنه مدیریت اجرایی در سطوح مختلف ، رابطه نسبتا خوب با نهاد و بیت ، حمایت احتمالی وحیدی وزیر کشور ، حمایت اتاق تعاون و تشکل های فعال در این حوزه، سابقه وزارت و عملکرد موفق در بخش تعاون ، سابقه نمایندگی مجلس، لابی بالای نمایندگان گلستان و مازندران در مجلس و دولت و مواردی همانند است.بنظر می رسد که معرفی ایشان بعنوان وزیر از ضریب احتمال بالا برخوردار باشد.
*** دکتر اسدالله عباسی ( استاندار فعلی گیلان): نقطه قوت اسدالله عباسی برای معرفی و انتخاب ، تجربه مدیریت دولتی از سطح اداره شهرستان تا استان و وزارت ، رابطه خوب توامان با نهاد و بیت ، حمایت اتاق تعاون و تشکل های تعاونی ، سابقه وزارت و عملکرد نسبتا خوب در وزارتخانه ترکیبی تعاون،کار و رفاه اجتماعی، هیات رئیسه بودن مجلس و رابطه نسبتا خوب با نمایندگان مجلس است. شاید نقطه ضعف فعلی او ، لابی گری ضعیف نمایندگان گیلان در مجلس و دولت باشد.
*** حمیدرضا حاجی بابایی ( نماینده شاخص مجلس): عملکرد حاجی بابایی در دوره وزارت بر آموزش و پرورش ،چندا درخشان نبود، اما دوره های نمایندگی او بر مجلس، از وی چهره ای توانمند خصوصا در مباحث بودجه ای ساخته است. هرچند حاجی بابایی ، گزینه شایسته ای برای وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی می تواند باشد ، اما عدم تجربه وی در این گستره اجرایی، مسلما دولت را از معرفی او منصرف می سازد.
*** مهرداد بذرپاش ( رئیس فعلی دیوان محاسبات مجلس): جوانی که ثابت کرد بدلیل حمایت حاجی خاص پشت پرده،به هر چیزی که اراده کند ، می تواند برسد. مهرداد بذرپاش در دیوان محاسبات تحول آفرینی های چندی داشته و دیوان را از نهادی صرفا قضایی- دستوری ، به سمت نهادی کارشناس محور-مشارکتی-نظارتی سوق داده است. نقطه قوت مهرداد بذرپاش ، علاوه بر حمایت حاجی خاص، بهره مندی از حلقه دوستان نسبتا وفادار است. نقطه ضعف تیم او نیز، کم بهره گی از برنامه ریزان و سیاستگذاران اتاق فکری شاخص است. اما داستان مهرداد بذرپاش برای امدن و معرفی شدن در این منصب، گمانه هایی جالب دارد.
مهرداد بذرپاش کم تمایل به حضور در مسند وزارت نیست. اما بدلیل ترسیم آینده ای سیاسی تا سرحد ریاست جمهوری برای خود، احتمالا وارد وزارت پرمشغلهو دائم الدعوایی چون وزارت تعاون و کار و رفاه اجتماعی نمی شود. وزارتی که مسائل تامین اجتماعی اش و چالش های آن، حتی می تواند باعث سوختن آینده سیاسی اش شود. شاید حضور او در کابینه در قالب وزیر صمت یا وزارت تفکیکی از صمت، محقق شود.
*** سید صولت مرتضوی( معاون رئیس جمهور) : مردی نسبتا دوست داشتنی با سابقه شهرداری مشهذ و استانداری خراسان ، معاون وزیر کشور و از همه مهمتر دوست آقای رئیسی است. سید صولت جزو افراد تحریمی ایالات متحده بوده و حلقه دوستان فنی-مدیریتی اندکی دارد. عدم آشنایی او با حوزه پرچالش تعاون،کار و رفاه اجتماعی و احتمال پائین پذیرفته شدن توسط بدنه فعال در بخش تعاون، مهمترین فاکتور کنار نهاده شدن احتمالی او از گردونه رقابت ها خواهد بود.
*** احمد امیرآبادی فراهانی (نماینده شاخص مجلس) : سوابق اجرایی موثر او را باید صرفا در بحث نمایندگی مجلس جستجو نمود. احتمالا از حمایت بالای پایداری ها برخوردار است. اما مهمترین پاشنه آشیل او عدم توانمندی قابل حدس در اداره وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی خواهد بود. ممکن است گفته شود مگر عبدالملکی چنین سابقه ای را داشت. پاسخ ما این است که مومن از یک سوراخ دوبار گزیده نمی شود.
*** هادی مقدسی(رئیس گروه تنقیح قوانین در مجلس): درگیری دراز مدت هادی مقدسی با قانون و مشکلات ان به همراه تجربه یک دوره نمایندگی مجلس و معاونت سازمان بازرسی ، از او مردی نسبتا آبدیده در بحث قوانین ساخته است و روحیه محافظه کار بروجردی او نیز ، ممکن است ،کمک کار به این نقطه قوت باشد. برخی از محافل صحبت از حمایت پشت پرده بروجردی و خدائیان از وی دارند، امری که هیچ سند اثباتی برای آن نیافته ایم. پاشنه آشیل مقدسی، کم تجربه گی در بخش تعاون کار و رفاه اجتماعی، عدم حمایت موثر اتاق و تشکل ها ، عدم حمایت نمایندگان دارای گرایشات خاص سیاسی در مجلس ، عدم بهره مندی از سوابق اجرایی موثر و مواردی همانند است.
***سید احمد نبوی(دبیرکل حزب همت): فردی نسبتا خوش فکر با تفکر تشکیلاتی و دبیرکل حزب همت که مسئولیتهای نظارتی در مجلس، وزارت کار، سازمان محیط زیست، مجمع تشخیص مصلحت نظام را در کارنامه خود دارد. طرح نام احمد نبوی بعنوان نامزد وزارت بدلیل زاویه نانوشته اتمسفر سیاسی کشور با فعالیت های حزبی ، امری تعجب آور می باشد. اما اسمی است که بر زبان ها افتاده و طرح موضوع شده است.
***گزینه بعلاوه یک دقیقه نودی: تجربه ثابت کرده است که در برخی موارد در روند انتخاب وزرا با گزینه بعلاوه یک دقیقه نودی مواجه هستیم. ممکن است فردی با سوابق اجرایی غیر موثر، اشرافیت تجربی کم بر حوزه مورد بررسی ، ارتباطات اندک با نمایندگان مجلس و .. باشد، اما با لابی های گسترده وارد شود و رای بیاورد. داستان عبدالملکی را یادمان نرفته است.
اختصاصی پایگاه تحلیلی خبری شعار سال