پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۴۱۹۵
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۴۰۱ - ۲۳:۰۶
بر اساس برنامه ریزی های صورت پذیرفته ،جلسه استیضاح سیدرضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت قرار بود که در روز یکشنبه هشتم آبان ماه برگزار می‌شود.این برنامه با تغییر مجدد به روز سه شنبه دهم آبان ماه موکول شد. استیضاح وزیر در چهار محور خودرو، فولاد، معدن و تنظیم بازار ، صورت خواهد پذیرفت. از آنجا که وزارت صمت، حدود 25 درصد اقتصاد کشور را تحت تاثیر قرار می دهد، پاسخگویی شایسته از وزیر مدنظر استیضاح کنندگان است.هرچند امید چندانی به آوردن رای اعتماد مجدد برای ایشان نمی رود. از طرف دیگر، بحث تفکیک وزارتخانه به دو وزارتخانه جدید هم مدنظر برخی از نمایندگان است.

شعار سال: وزیر صمت ازجمله گزینه‌های مهم نمایندگان مجلس برای استیضاح است. تعداد قابل‌توجهی از نمایندگان بعد از استعفای عبدالمالکی رسماً اعلام کردند که وزیر صمت باید استعفا دهد. آنان گفتند اگر فاطمی امین از سمت وزارت صمت کناره‌گیری نکند استیضاح او را به جریان می‌اندازند.

بر اساس برنامه ریزی های صورت پذیرفته ،جلسه استیضاح سیدرضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت قرار بود که در روز یکشنبه هشتم آبان ماه برگزار می‌شود.این برنامه با تغییر مجدد به روز سه شنبه دهم آبان ماه موکول شد. استیضاح وزیر در چهار محور خودرو، فولاد، معدن و تنظیم بازار ، صورت خواهد پذیرفت. از آنجا که وزارت صمت، حدود 25 درصد اقتصاد کشور را تحت تاثیر قرار می دهد، پاسخگویی شایسته از وزیر مدنظر استیضاح کنندگان است.هرچند امید چندانی به آوردن رای اعتماد مجدد برای ایشان نمی رود. از طرف دیگر، بحث تفکیک وزارتخانه به دو وزارتخانه جدید هم مدنظر برخی از نمایندگان است.

توضیح درباره ترتیبات اداری اعلام وصول و جلسه برگزاری استیضاح وزیر صمت :

لازم به توضیح است علی نیکزاد در جلسه علنی روز چهارشنبه27 مهرماه 1401 بیان داشته بود که تقاضای تعدادی از نمایندگان برای استیضاح رضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت را به شرح زیر قرائت کرد: در اجرای مواد ۲۲۰ و ۲۲۱ آیین‌نامه داخلی، مجلس شورای اسلامی، طرح استیضاح تعدادی از نمایندگان محترم از وزیر محترم صنعت، معدن و تجارت؛ برادر عزیزمان جناب آقای سید رضا فاطمی امین که در مورخ ۱۴۰۱.۷.۱۹ به کمیسیون صنایع و معادن ارجاع داده شده بود. با توجه به پایان مهلت قانونی و داشتن نصاب لازم اعلام وصول می‌شود که طبق آیین‌نامه مجلس مطابق با ماده ۲۲۳ آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی وزیر محترم حداکثر ظرف مدت ۱۰ روز موظف به حضور در مجلس و ارائه توضیحات در جلسه علنی مجلس خواهد بود.

نماینده شاخص استیضاح وزیر صمت، چه می گوید: 

لطف الله سیاهکلی منتقد جدی وزیر صمت در خصوص برنامه استیضاح بیان داشته است که بیش از شش ماه است که بحث استیضاح وزیر صمت در مجلس مطرح شده بود. آقای فاطمی امین وزیر صمت یک مرتبه به کمیسیون صنایع دعوت شد و نتوانست با پاسخ‌هایش کمیسیون را قانع کند از این‌رو بحث استیضاخ وی به مجلس آمد، اما رئیس جمهور درخواست کردند که دو ماه به وی فرصت داده شود تا تغییرات در وزارتخانه را ایجاد کنند. در حال حاضر، با وجود آنکه فرصت مجلس به وزیر صمت بیش از دو ماه شده، اما شاهد تغییراتی در عملکرد فاطمی امین نبودیم از این‌رو دوباره استیضاح وی به جریان افتاد؛ وزیر صمت ۲۶ مهر به کمیسیون صنایع فراخوانده شد و مجددا نتوانست رای کمیسیون را دریافت کند و مطابق با آیین‌نامه باید اعلام وصول می‌شد و رئیس مجلس دستور دادند و این اتفاق رخ داد. مهم‌ترین انتقاد‌هایی که از سوی مجلس متوجه وزیر صمت شده در چهار حوزه بوده و این حوزه‌ها عبارتند از خودرو، فولاد، معادن و تنظیم بازار. عملکرد وزارت صمت در بخش معدن بسیار ضعیف است این در حالیست که کشور جزو ده منطقه بزرگ معدنی در دنیا بوده و اگر شیوه مدیریت معادن اصلاح شود بدون تردید با تکیه به همین معادن می‌توان کشور را اداره کرد. بر آیین نامه واردات خودرو، انتقادات جدی وارد است. این آیین‌نامه دارای نقاط کور زیادی بوده و مجلس نسبت اجرای به آن خوشبین نیست. هرچند که سوالات مجلس از وزیر در زمینه خودرو به واردات آن ختم نمی‌شود و پرسش‌هایی در زمینه تولید، واردات، صادرات، کیفیت و تعداد خودرو‌هایی تولیدی دارد. بحث تحقیق و تفحص از فولاد و در نهایت وضعیت تنظیم بازار، محور‌های بعدی استیضاح هستند.

فاطمی امین هم تمام تلاش خود را برای ممانعت از برگزاری استیضاح و یا کسب رای مجدد اعتماد از مجلس انجام داده است. او در چند مدت گذشته ، به‌عنوان سخنران پیش از خطبه، نماز جمعه تهران از عملکرد خود دفاع کرد.وزیر صمت در سخنان پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران گفت: «در حوزه معدن، امسال ۵۰۰ میلیون تن مواد معدنی برداشت‌شده است ولی تنها ۴.۵میلیون تن مواد خام صادرشده است. ۹۹درصد استخراج از معادن کشور در داخل کشور فرآوری شد و البته به جرات می‌گوییم صادرات مواد خام معدنی کاهش زیادی داشته است. رشد تولید در برداشت‌های مس، سنگ‌آهن و سرب هم داشته‌ایم. موضوع بعدی سرمایه‌گذاری است. اگر به دنبال اشتغال و رشد اقتصادی هستیم، علاوه بر اینکه باید از ظرفیت‌های بومی استفاده کنیم، باید به سرمایه‌گذاری توجه شود. متأسفانه در سال‌های اخیر به سرمایه‌گذاری توجه ویژه‌ای نشده و نرخ استهلاک سرمایه‌گذاری هم جبران نشده است.»
وی گفت: «سال گذشته ۴۲پروژه بزرگ معدنی به مبلغ ۱۷میلیارد دلار آغاز شد که این نویدبخش تولید و اشتغال در سال‌های آینده است. حدود ۵۰پروژه بزرگ با ۳۲هزارمیلیاردتومان سرمایه‌گذاری برای ۱۲هزار نفر اشتغال فعال می‌شود.»
وزیر صمت افزود: «متأسفانه توزیع جغرافیایی مناسبی در سرمایه‌گذاری نداریم. در برخی جاها بیش‌ازحد فعالیت‌ها مستقرشده و خیلی جاها شاهد مهاجرت و بیکاری هستیم.»
او با اشاره به اینکه در وزارت صمت، آمایش صنعت و معدن و تجارت انجام‌شده است، گفت: به تفکیک شهرستان‌هایی که اشتغال پایینی دارند طرح‌ها را شناسایی کردیم و در یکی دو ماه آینده به‌تدریج فعال می‌شود تا توازن سرمایه‌گذاری داشته باشیم. سال ۱۴۰۰ به نسبت ۱۳۹۹ ما ۴۰درصد افزایش صادرات داشتیم. در بهار ۱۴۰۱ نسبت به بهار سال قبل هم ۴۰درصد افزایش داشتیم. به‌طور متوسط از اول سال جاری تا کنون هر هفته حداقل یک هیات خارجی به ایران آمده است، سرمایه‌گذاران، مدیران ارشد کشورهای دیگر و مسئولان اقتصادی آمده‌اند و حداقل یک هیات ایرانی به خارج برای گسترش مبادلات و پیوندها سفرکرده است. برای تعمیق بخشی به تجارت خارجی و صادرات، ارتباط بین استان‌های کشورهای دیگر و کشور خود را افزایش دهیم؛ یعنی مشخص کردیم استان اصفهان با این استان در روسیه یا چین ارتباط داشته باشید.»
فاطمی امین به حوزه تولید صنعتی هم اشاره کرد و گفت: «در حوزه تولید خودرو، در سه‌ماهه ابتدای سال، ۲۴۶هزار دستگاه خودرو تحویل‌شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۳۶درصد افزایش داشته است. خودروهای کف که تا ۱۷۰هزار دستگاه داشتیم، در خرداد امسال ۴۲هزار دستگاه کاهش داشتیم.» به نظر می‌رسد که این بخشی از تلاش‌های فاطمی امین است و او مصمم است که نمایندگان را از استیضاح منصرف کند.

نمایندگام مخالف استیضاح چه می گویند: 

در کنار عزم جدی مخالفان برای استیضاح وزیر ، برخی از نمایندگان نیز مخالف استیضاح هستند. بعنوان نمونه محمد صفایی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس از عملکرد خوب وزیر تا همین جای کار، صحبت کرده است. مسلم صالحی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس موافق برنامه های وزیر در بخش معدن است. مجتبی یوسفی عضو فراکسیون انقلاب مجلس از راه اندازی مجدد دو هزار کارخانه و کارگاه توسط وزر در سطوح استانی می گوید. اقبال شاکری عضو کمیسیون عمران مجلس از تسلط یافتن وزیر بر امور می گوید و آمدن فرد جدید را هدر دادن وقت می داند. محمد تقی نقدعلی عضو فراکسیون انقلاب مجلس از مخالفت های شخصی برخی از نمایندگان با فاطمی امین صحبت می کند. بهروز محبی نجم آبادی عضو فراکسیون انقلاب مجلس از زود بودن استیضاح و نیازمند یبه زمان بیشتر برای فعالیت و ارایه عملکرد وزیر حرف می زند.
 
آن لیست 71 نفری عجیب :
اما داستان استیضاح وزیر سمت به هین جا ختم نمی شود و ادعای وجود لیستی 71 نفره از انتصابات با رعایت کمترین چارچوب ها شده است. لیستی که ایراداتی نظیر عدم وجود رابطه استخدامی، مامور شدن ، عدم رعایت شایسته سالاری، کمبود تجارب مرتبط، وجود افرادی شاخص تر برای انتصاب، وجود ارتباطات بین فردی، سفارشی بودن و مواردی همانند بر آن وارد کرده اند:
برگزاری جلسه استیضاح وزیر صمت در روز سه شنبه دهم آبان ماه
 
برگزاری جلسه استیضاح وزیر صمت در روز سه شنبه دهم آبان ماه
برگزاری جلسه استیضاح وزیر صمت در روز سه شنبه دهم آبان ماه
برگزاری جلسه استیضاح وزیر صمت در روز سه شنبه دهم آبان ماه
 
اختصاصی پایگاه تحلیلی خبری شعار سال،برگرفته از منابع گوناگون
اخبار مرتبط
برچسب ها: جلسه استیضاح سیدرضا فاطمی امین ، استیضاح سیدرضا فاطمی امین وزیر صنعت ، استیضاح سیدرضا فاطمی امین ، وصول طرح استیضاح وزیر صنعت ، طرح استیضاح وزیر صنعت ، استیضاح فاطمی امین وزیر صنعت ، سوال از فاطمی امین وزیر صنعت ، جلسه علنی مجلس برای استیضاح وزیر ، استیضاح فاطمی امین در هشتم آبان ماه ، موافقان و مخالفان استیضاح وزبر صمت در مجلس ، امضا کنندگان اولیه نامه استیضاح وزیر ، محورهای استیضاح وزیر صمت ، اجرای مواد ۲۲۰ و ۲۲۱ آیین‌نامه داخلی مجلس برای استیضاح ، اعلام وصول استیضاح فاطمی امین در 27 مهرماه 1401 ، برنامه استیضاح وزیر صمت ، فرصت دو ماه قبلی به وزیر صمت برای بهبود امور ، توضیحات فاطمی امین در خطبه های پیش از نماز جمله برای عملکرد خود ، نمایندگان موافق استیضاح وزیر صمت چه می گویند ، نمایندگان مخالف استیضاح وزیر صمت چه می گویند ، فرآیند اداری اعلام وصول و اجرای جلسه استیضاح وزیر صمت ، لیست انتصابات خارج از چارچوب وزیر صمت ، لیست انتصابات حاشیه ای فاطمی امین
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین