پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۴۲۶۷
تاریخ انتشار : ۰۵ آبان ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۵
با دستور رییس جمهور از پنج استان زنجان، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، خراسان رضوی، استان فارس ۱۰۲۶ مگاوات ظرفیت برقی وارد مدار تولید شد. مراسم بهره‌برداری از ۶ واحد نیروگاهی شامل دو واحد گازی نیروگاه آریان در زنجان با حضور رئیس جمهور به بهره‌برداری رسید و واحد بخار نیروگاه‌های فردوسی مشهد، هریس آذربایجان‌شرقی، جهرم فارس و ارومیه در آذربایجان‌غربی به صورت ویدئو کنفرانس به افتتاح شد.
شعار سال:در این مراسم که با حضور رییس جمهور در زنجان انجام شد، واحد دوم بخار سیکل ترکیبی ارومیه به ظرفیت ۱۶۰ مگاوات در استان آذربایجان غربی، واحد بخار نیروگاه هریس به ظرفیت ۱۸۰ مگاوات در استان آذربایجان شرقی، واحد دوم بخار نیروگاه سیکل ترکیبی فردوسی به ظرفیت ۱۶۰ مگاوات در استان خراسان رضوی و واحد سوم بخار نیروگاه جهرم به ظرفیت ۱۶۰ مگاوات در استان فارس پنج نیروگاهی هستند که در مدار تولید قرار گرفتند.

گفتنی است، نیروگاه سیکل ترکیبی آریان (زنجان۲) در ۸۲ کیلومتری غرب شهر زنجان واقع است. این نیروگاه شامل ۲ واحد گازی با ظرفیت تولید ۳۶۶ مگاوات برق است که به صورت رسمی بهره برداری شد که واحد بخار این نیروگاه نیز سال آینده به مرحله بهره برداری خواهد رسید.
 
تعداد بازدید : 23

‌برای ساخت واحد‌های نیروگاهی جدید ۶۵۱ میلیون یورو سرمایه‌گذاری صورت گرفته است و در مدت زمان ساخت آن‌ها برای دو هزار و ۸۰۰ نفر به طور مستقیم و ۶ هزار و ۸۰۰ نفر به طور غیرمستقیم اشتغال ایجاد شده است.

با بهره‌برداری از این نیروگاه‌ها در مجموع ۱۰۲۶ مگاوات به ظرفیت نیروگاهی کشور افزوده خواهد شد. این برای اولین بار است که بطور همزمان بیش از ۱۰۰۰ مگاوات نیروگاه حرارتی در کشور افتتاح می‏شود.

در حال حاضر ظرفیت نصب شده نیروگاهی کل کشور ۸۹ هزار ۳۶۵ مگاوات ‏است که از این مقدار سهم نیروگاه‏های حرارتی ۷۲ هزار و ۶۱۴ مگاوات (۲/۸۱ درصد)، برق‏آبی ۱۲ هزار و ۸۷ مگاوات (۶/۱۳ درصد)، اتمی هزار و ۲۰ مگاوات (۱/۱ درصد)، و تولید پراکنده و تجدید‏پذیر و دیزلی ۳ هزار و ۶۴۴ مگاوات (۱/۴ درصد) می‌باشد. ۶۸ درصد نیروگاه‏های حرارتی، خصوصی هستند.

 از شروع فعالیت دولت سیزدهم تاکنون ۲۲ واحد نیروگاه حرارتی مجموعاً به ظرفیت ۳ هزار و ۶۱۴ مگاوات به بهره ‏برداری رسیده است که از این میزان ۱۵ واحد نیروگاهی مجموعاً به ظرفیت ۲ هزار و ۴۶۰ مگاوات از ابتدای سال ۱۴۰۱ وارد مدار شده و طبق برنامه، تا پایان سال، ۱۳ واحد نیروگاه حرارتی دیگر به ظرفیت هزار و ۸۸۰ مگاوات نیز به بهره برداری خواهد رسید.
 
بهره‌برداری از شش واحد نیروگاهی با حضور رئیس جمهور+ فیلم
همچنین در دوره اوج بار سال جاری با ارتقای توان عملی تولید، ۱۰۳۵ مگاوات در ۲۵۸ واحد نیروگاهی به ظرفیت تولید برق کشور افزوده شده است. این اقدامات بر اساس روش‌های دانش‌بنیان و با هزینه‌ای کمتر از ۵ درصد هزینه احداث نیروگاه‏های جدید، اجرا شده است.

یکی از دستاورد‌های دولت سیزدهم در تامین برق پایدار دوره اوج بار سال ۱۴۰۱، انجام به موقع تعمیرات واحد‌های نیروگاهی به میزان ۹۳ هزار و ۶۴۱ مگاوات است که با موفقیت اجرا شد.

طبق برنامه مجموعا ۱۰۷ هزار مگاوات تعمیرات نیروگاهی تا پایان اردیبهشت سال ۱۴۰۲ در دست اقدام است که تا کنون ۱۸ هزار مگاوات آن شروع شده است.

با انجام به موقع تعمیرات نیروگاهی و اقدامات مدیریتی، ضریب آمادگی نیروگاه‌های حرارتی در دوره اوج بار سالجاری به ۹۸ درصد رسید.

همچنین طبق برنامه در دوره اوج بار سال ۱۴۰۲ مجموعاً ۴ هزار و ۵۰۴ مگاوات نیروگاه حرارتی جدید به بهره برداری خواهد رسید و ارتقای ظرفیت عملی تولید به میزان ۵۱۵ مگاوات نیز انجام خواهد شد.
 
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ انتشار:۵ آبان ۱۴۰۱، کدخبر: ۲۷۹۴۳۹۷، www.tasnimnews.com/ و خبرگزاری فارس، کدخبر:۱۴۰۱۰۸۰۵۰۰۰۲۸۸
اخبار مرتبط
برچسب ها: بهره‌برداری از ۶ واحد نیروگاهی ، ساخت واحد‌های نیروگاهی جدید ، سرمایه گذاری ساخت واحد‌های نیروگاهی ، بهره برداری از دو واحد گازی نیروگاه آریان در زنجان ، بهره برداری از واحد بخار نیروگاه‌های فردوسی مشهد ، بهره برداری از نیروگاه هریس آذربایجان‌شرقی ، بهره برداری از نیروگاه جهرم فارس ، بهره برداری از نیروگاه ارومیه در آذربایجان غربی ، بهره برداری از شش واحد نیروگاهی با دستور رئیسی ، افزایش ظرفیت تولید برق با واحدهای نیروگاهی جدید ، سهم انواع نیروگاه های برقابی از تولید برق کشور ، سهم نیروگاه های حرارتی از تولید برق کشور ، سهم نیروگاه های اتمی از تولید برق کشور ، تولید تجدیدپذیر برق در کشور ، سهم انرژی های تجدیدپذیر در تولید برق کشور ، تامین برق پایدار دوره اوج بار سال ۱۴۰۱ ، تولید برق نیروگاه های حرارتی ، آیا باید به تولید برق نیروگاه ها متکی باشیم ، چرا در کشور ما از روش های تجدیدپذیر تولید برق استفاده نمی شود ، سهم انرژی های پاک در تولید برق ، زیرساخت های تولید برق از انرژی های تجدیدپذیر
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین