پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۴۶۶۵
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۵
۱۸ روز پس از حادثه تروریستی در ایران، خیابان استقلال مشرف به میدان تقسیم در قلب استانبول، غرق در خون شد. ساعت ۱۶:۲۰ دقیقه به وقت محلی، در ساعت شلوغی، یک انفجار مهیب در ترکیه به‌وقوع پیوست. در جریان این انفجار ۶ نفر کشته و بیش از ۸۰ نفر مجروح شدند. در دقایق ابتدایی شایعاتی مبنی‌بر انتحاری بودن این عملیات آن‌هم توسط یک زن پخش شد، اما کمی بعد این شایعات تکذیب شد و رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه اعلام کرد که «انفجار توسط یک وسیله انفجاری انجام شده است.»
شعار سال: خیابان استقلال در مرکز استانبول قرار دارد که پرجمعیت‌ترین منقطه توریستی این شهر به‌شمار می‌رود و مراکز خرید متعددی در آن واقع شده‌اند. براساس فیلم یک دوربین مدار بسته، بمب در یک سازه فلزی در میان خیابان کارگذاشته شده بود. در فیلم منتشرشده، ارتفاع انفجار تا طبقه دوم ساختمان‌ها کشیده شده است. دایره انفجاری تنها نیمی از خیابان محل انفجار را دربر می‌گیرد که نشان‌دهنده ابعاد ۵ الی ۶ متری آن است. این، اما تنها مربوط به هسته اصلی انفجار است، اما تلفات‌گیری این هسته به اطرافش نیز سرایت می‌کند. بلافاصله پس از این انفجار، اینترنت در اطراف محل حادثه قطع شد و پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی توییتر، اینستاگرام، یوتیوب و فیس‌بوک در ترکیه محدود شدند. رادیو و تلویزیون هم از پخش هر فیلمی از انفجار منع شدند.

نگرانی از انفجار‌های بعدی باعث شد تا بازی تیم‌های بشیکتاش و آنتالیا اسپور که قرار بود عصر دیروز در ورزشگاه بشیکتاش که فاصله زیادی با محل انفجار ندارد، برگزار شود، لغو و به زمان دیگری موکول شود.
 
تصمیم تروریستی به انفجار در تقسیم ترکیه
خیابان «استقلال» یکی از محبوب‌ترین مناطق برای عملیات تروریستی در ترکیه است. سال ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ میلادی نیز ۳ عملیات تروریستی در ترکیه و خیابان استقلال اجرا شده بود. ۶ ژانویه ۲۰۱۵، یک فرد داغستانی کمربند انفجاری را در ایستگاه پلیس در منطقه سلطان احمد مرکزی استانبول، در نزدیکی مسجد سلطان احمد و ایاصوفیه منفجر کرد. این حمله باعث کشته شدن فرد انتحاری و زخمی شدن دو افسر پلیس شد که بعدا یکی از پلیس‌ها کشته شد. ۱۹ مارس ۲۰۱۶ یک شهروند ترکیه با نام محمد اوزترک عضو داعش با یک عملیات تروریستی ۵ نفر را کشت و تعداد بسیاری را مجروح کرد. ۱۲ ژانویه ۲۰۱۶ نیز در منطقه تاریخی میدان سلطان احمد استانبول و در نزدیکی مسجد کبود که منطقه‌ای محبوب در میان گردشگران است، حمله‌ای انتحاری به‌وقوع پیوست. این انفجار منجر به کشته شدن دست‌کم ۱۳ نفر و زخمی شدن ۱۴ نفر دیگر گردید.

مورات اصلان، یک تحلیلگر امنیتی به الجزیره گفت که محل حمله یک منطقه غیرنظامی و بسیار شلوغ با حداکثر اقدامات احتیاطی امنیتی است. وی گفت: «نظارت پلیس به‌طور کلی در این زمینه در بالاترین سطح قرار دارد.» او همچنین گفت: «اگر کیف دارید و شبیه یک فرد مظنون به‌نظر می‌رسید، پلیس ممکن است شما را متوقف کند، زیرا افسران پلیس زیادی در اطراف آنجا هستند. اما اگر هیچ سرنخی از تروریست بودن شما وجود نداشته باشد هیچ‌کس جلوی شما را نخواهد گرفت، زیرا اینجا یک خیابان غیرنظامی است و پلیس همه را متوقف نمی‌کند و کیف‌ها را چک نمی‌کند.» اصلان گفت: «واضح است دوربین‌های امنیتی زیادی در این منطقه وجود دارد. من فکر می‌کنم اگر این یک حمله تروریستی باشد، پلیس دقیقا شناسایی خواهد کرد که چه کسی این کار را انجام داده و چگونه این کار را انجام داده است.»
 
تصمیم تروریستی به انفجار در تقسیم ترکیه
این انفجار درحالی رخ داده که قرار است سال آینده انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه برگزار شود و مخالفان رجب طیب اردوغان، حزب او را متهم می‌کنند که با استفاده از قدرت خود، رقبا را به‌صورت غیرقانونی و با پرونده‌سازی قضایی حذف می‌کند. اگر داعش مسئولیت این عملیات را بپذیرد، نگرانی‌ها در منطقه تشدید خواهد شد چراکه این گروهک در کمتر از ۳ هفته موفق به اجرای ۲ عملیات در ۲ کشور مختلف شده است.
 
تصمیم تروریستی به انفجار در تقسیم ترکیه
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه فرهیختگان، تاریخ انتشار:۲۳ آبان ۱۴۰۱، کدخبر: ۷۵۶۴۸، farhikhtegandaily.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین