پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۵۰۹۹
تاریخ انتشار : ۱۴ آذر ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۸
یکی از وزارتخانه‌هایی که باید ماست خور وزیرش را بشدت چسبید و وادار به برنامه ریزی درست و عملکرد طلبی نمود، وزارت جهادکشاورزی است. وزارتی که به گونه‌ای با چند مبحث امنیت غذایی، امنیت ملی، اشتغال، پایداری سرزمینی، مهاجرت و ...، ارتباط مستقیم دارد. آمار نشان می‌دهد که حدود یک پنجم تولیدات غذایی کشور از زمان تولید تا مصرف، هدر می‌رود. با وجود درک اهمیت این موضوع، گویا اقدام در حد نشست بازی در حال دنباله گیری است. قضاوت با خودتان و خودشان.

شعار سال: نشست افتتاحیه رویداد نوآوری بهره‌ور در حوزه کشاورزی صبح دیروز به میزبانی سازمان ملی بهره‌وری ایران برگزار شد.

در این نشست، میر سامان پیشوائی، هدف از برگزاری این رویداد را جریان‌سازی ارتقای بهره‌وری در حوزه کشاورزی دانست و گفت: در سال حدود ۱۳۵ میلیون تن محصولات کشاورزی در کشور تولید می‌شود که ۲۵ میلیون تن در طول زنجیره تأمین تلف می‌شود؛ در حالی که با این میزان هدررفت می‌توان بیش از ۱۶ میلیون نفر را تغذیه کرد.

وی با بیان اینکه ۹ میلیارد متر مکعب آب برای تولید محصولات کشاورزی هدر می‌رود، اظهار داشت: در حال حاضر در کشور متوسط برداشت گندم در هر هکتار حدود چهار تن است که در سایه نوآوری و فناوری می‌توان این میزان را افزایش داد.

سید مجتبی خیام نکویی، معاون وزیر جهاد کشاورزی نیز با تأکید بر ضرورت توجه به نوآوری بهره‌ور در حوزه کشاورزی، تصریح کرد: مقدمه امنیت ملی امنیت غذایی است. در واقع غذا ابزاری است برای تسلط بر کشورها. همان‌طور که جنگ روسیه و اوکراین باعث شد قیمت برخی محصولات تولیدی ۱۴۰ درصد افزایش یابد.

وی با اشاره به اینکه فراهمی، دسترسی، سلامت و کیفیت و پایداری چهار مؤلفه اصلی امنیت غذایی هستند، خاطرنشان کرد: با توجه به ویژگی‌های منحصر به‌فرد بخش کشاورزی در ایران و ظرفیتی که وجود دارد می‌توان در این بخش انقلاب بهره‌وری ایجاد کرد که مهم‌ترین مؤلفه آن، نوآوری است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به مشکلات بخش کشاورزی ابراز داشت: با توجه به منابع محدود بخش کشاورزی گزینه دیگری جز بهره‌وری نداریم.

در ادامه این نشست، سعید شوال‌پور، مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه علم و صنعت نیز با بیان اینکه یکی از مواردی که در نگاه اکوسیستمی باید به آن توجه شود، مساله تامین مالی است، عنوان کرد: در این زمینه معاونت علمی و فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان تلاش کرده است که به صورت اهرمی ورود کند؛ یعنی مبلغی را به عنوان کمک در اختیار رویداد نوآوری بهره‌ور قرار داده است؛ اما این سرمایه‌ها کفایت نخواهد کرد و فقط در حلقه‌های اولیه کمک می‌کند.

وی ادامه داد: برای قوام گرفتن تیم و ایده جهت حل هرکدام از مشکلات کشور در فاز اولیه، عدد محدودی نیاز است، اما اگر قرار بر ایفای نقش در فاز ملی باشد، نیاز به پول و سرمایه است و ما این آمادگی را در هر سه رویداد نوآوری بهره‌ور داریم و مذاکرات آن را با مراکز مختلف از جمله صندوق نوآوری و شکوفایی و صندوق‌های دیگر و نهاد‌های تامین مالی دیگر شروع کرده‌ایم تا به تیم‌هایی که در ابتدا شناسایی و غربالگری شده و وارد فاز توسعه می‌شوند، در مراحل بعدی نیز کمک مالی کنیم.  

شایان ذکر است، هدف از برگزاری این رویداد که با همکاری سازمان ملی بهره‌وری، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت جهاد کشاورزی برگزار می‌شود، به کارگیری دستاورد‌های رویداد در حوزه کشاورزی کشور و حل مسائل این حوزه عنوان شده است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایلنا، تاریخ انتشار:۱۳ آذر ۱۴۰۱، کدخبر: ۱۳۰۵۵۱۰، www.ilna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین