پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۵۵۳۰
تاریخ انتشار : ۰۵ دی ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۳
در این همایش مناسبتی برگزار شده در روز ایمنی و مقابله با زلزله، فرماندار شهرستان گچساران با اشاره به سالروز حادثه دلخراش زلزله بم و گرامیداشت یاد و خاطر قربانیان این حادثه، گفت، شرایط اقلیمی و آب و هوایی کشور و قرار گرفتن در کمر بندی زلزله واجب می‌کند که ما مسیولین آمادگی و آموزش‌های لازم را به مردم برای مقابله با حوادث طبیعی را بدهیم تا خسارات کمتری وارد شود. متاسفانه یکی از مشکلات ما در زلزله ساخت و ساز‌های نامناسب ساختمانی و عدم رعایت استاندارد‌های لازم کارشناسی می‌باشد که همیشه بیشترین خسارت‌ها را به مردم وارد می‌کنند.

شعار سال: همزمان با سالروز حادثه دلخراش زلزله بم و نام گذاری این روز به نام ایمنی در برابر زلزله و مقابله با این بلای طبیعی، همایش‌ای به میزبانی شهرداری گچساران با حضور مدیر کل راه و شهرسازی استان، ریس بازآفرینی شهری کشور، کارشناس و سفیر شهر بم و فرماندار و مدیران شهرستانی در سالن فرمانداری برگزار شد.

هدف از برگزاری این همایش ارایه تجربیات زلزله بم و راهکار کاهش آسیب‌های ناشی از زلزله در شهرستان گچساران بود.

فرماندار شهرستان گچساران در این همایش با اشاره به سالروز حادثه دلخراش زلزله بم و گرامیداشت یاد و خاطر قربانیان این حادثه، گفت:نام گذاری این حادثه در شهرستان بم به نام روز ایمنی و مقابله با زلزله بیشتر یادآور شرایط اقلیمی و آب و هوایی کشور و قرار گرفتن در کمر بندی زلزله می‌باشد که ما مسیولین باید آمادگی و آموزش‌های لازم را به مردم برای مقابله با حوادث طبیعی را بدهیم تا خسارات کمتری وارد شود.

برگزاری همایش تجربیات زلزله بم و راهکار کاهش آسیب‌های ناشی از زلزله در شهرستان گچساران
دیهیم خوب افزود: از آنجایی که کشور ما یکی از زلزله خیزترین کشور‌ها می‌باشد باید برنامه برای مقابله با این بلا‌های طبیعی را داشته و آموزش‌های لازم را به مردم در حین اتفاق زلزله و بعد از آن را بدهیم.

وی اظهار داشت: متاسفانه یکی از مشکلات ما در زلزله ساخت و ساز‌های نامناسب ساختمانی و عدم رعایت استاندارد‌های لازم کارشناسی می‌باشد که همیشه بیشترین خسارت‌ها را به مردم وارد می‌کنند.

وی یادگیری آموزش عمومی مقابله با زلزله را از دیگر موضوعات مهم دانست و بیان داشت: در بسیاری موارد صدمات و خسارات ناشی از زلزله و سیل مربوط به عدم آگاهی ما و نبود آموزش و راهکار مقابله با حادثه می‌باشد.

وی رعایت بحث ایمنی ساختمان سازی را مهم عنوان کرد و ابراز داشت: متاسفانه طی بازدیدی که از مناطق عشایری شهرستان داشتم بیشتر ساخت و ساز‌های آن‌ها در حریم رودخانه بود که این خود در هنگام رویداد اتفاق سیل مشکلات جدی به بار می‌آورد.

برگزاری همایش تجربیات زلزله بم و راهکار کاهش آسیب‌های ناشی از زلزله در شهرستان گچساران
فرماندار گچساران با اشاره به محلات بافت فرسوده این شهرستان افزود: متاسفانه قسمت زیادی از شهر ما دارای ساختمان‌های قدیم با بنای سنگ و گچ می‌باشد که استحکام لازم را نداشته و دچار فرسودگی می‌باشد.

وی نبود معابر و کوچه‌های استاندار در این بافت‌های فرسوده را از دیگر معظلات شهری دانست و گفت: اگر مشکلی در این بافت‌ها به وجود بیاید به علت نبود معابر استاندار، دستگا‌های خدمات رسان دچار مشکل می‌شوند و اگر هم این محلات را خالی از سکنه کنیم به محل رفت و آمد افراد بذهکار تبدیل خواهد شد.

سفیر شهر زلزله زده بم هم در این همایش از خاطرات، اتفاق ناگوار و دلخراش حادثه بم گفت: متاسفانه بیشترین خسارات وارده به بم در حادثه زلزله مربوط به ساختمان‌های قدیمی و سازه‌های خشت و گلی بود که مردم در ساختمان سازی از آن استفاده کرده بودند.

علی احمدی نیک زاد افزود: متاسفانه، چون بافت این شهر کاملا سنتی و قدیمی بود، زلزله جان ۷۰هزار نفر را گرفت و ساختمان‌ها به طور کامل از بین رفتند.

وی اظهار داشت: به عنوان یه سفیر از شهر زلزله زده بم در ۱۰۰شهر کشور حضور تا فرهنگ مقابله با زلزله و آموزش‌های لازم را به مردم اطلاع رسانی کنیم تا آمادگی مقابله را داشته باشند.

رئیس بازآفرینی شهری کشور هم در این جلسه گفت: طرح سفیران نوسازی بم، به دستور مقام معظم رهبری و پیگیری وزارت راه و شهرسازی کشور جهت تسریع در روند نوسازی کشور اتفاق و در ۱۰۰شهر کشور با اقدام جهادی در حال اجرا می‌باشد.

برگزاری همایش تجربیات زلزله بم و راهکار کاهش آسیب‌های ناشی از زلزله در شهرستان گچساران
سید علی باب الحوایجی افزود: این برنامه به مناسبت سالروز حادثه دلخراش زلزله بم با همراهی اعضای ستاد وزارت راه و شهرسازی کشور در شهر‌ها با دو بعد مهم اول عاطفی و دیگری فنی و مدیریتی و ارایه بسته‌های تشویقی برای نوسازی بنا‌ها و ساختمان‌های قدیمی شکل گرفته است.

وی بیان داشت: از سال ۹۵تاکنون حدود ۱۹میلیون نفر در بنا‌های ناپایدار که این رقم در سال ۱۴۰۱به ۲۲میلیون نفر افزایش پیدا کرده که شامل ۲۰درصد مردم و ۳۰درصد جمعیت شهری در بابت فرسوده می‌باشد که متاسفانه در حال حاضر بیش از ۲میلیون مسکن ناپایدار با سقفی لرزان در شهر‌های کشور وجود دارد.

وی پایداری ساختمان سازی شهرستان گچساران، نسبت به دیگر شهر‌ها را مناسبتر عنوان کرد و بیان داشت:از مهمترین اقدامات نوسازی این شهرستان، اجرای رینگ بافت فرسوده، ساماندهی خیابان بلادیان، احداث پایگاه سلامت، کتابخانه، مدرسه در محلات قدیمی این شهر و نوسازی ساختمان‌های قدیمی بافت فرسوده می‌باشد.

باب الحوایجی اظهار داشت: برای تسریع در روند نوسازی و مقاوم سازی ساختمان‌های قدیمی، سازمان بازآفرینی شهری کشور بسته‌های تشویقی از جمله اخذ مجوز ساخت و اختصاص انشعابات قبلی ساختمان و تخفیف ۵۰درصدی مجوز ساخت توسط شهرداری هر شهر می‌باشد که به مردم جهت ساخت ساختمان مقاوم و نوساز تعلق خواهد گرفت.

برگزاری همایش تجربیات زلزله بم و راهکار کاهش آسیب‌های ناشی از زلزله در شهرستان گچساران
شهردار گچساران که میزبان این همایش بود ضمن ارایه عملکرد شهرداری در خصوص نوسازی بافت فرسوده این شهرستان گفت: یکی از معظلات شهرستان گچساران وجود بافت فرسوده در چهار محله با ۱۶۴هکتار زمین می‌باشد که با تعداد ۶هزار واحد مسکونی جمعیتی بالغ بر ۲۲هزار نفر را شامل می‌شود.

قشقایی افزود: در این محلات علاوه بر وجود بافت فرسوده، ساختمان‌ها در شیب تندی قرار دارند که یکی از معظلات این بافت می‌باشد.

وی بیان داشت: از زمان ابلاغ هست وزیران برای بازسازی بافت فرسوده در شهرستان گچساران،۲هزارو ۲۲۸واحد اعلام آمادگی و از این تعداد یک هزار و ۸۰۰واحد به بهره برداری و مقاوم سازی شده و بقیه هم به علت عدم تامین اعتبارات لازم هنوز به بهره برداری کامل نرسیده است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری تحلیلی تابناک، تاریخ انتشار:۴ دی ۱۴۰۱، کدخبر: ۱۰۸۳۸۶۸، www.tabnak.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین