پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۶۹۵۶
تاریخ انتشار : ۰۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۷
پاییز زودرس، آن هم وقتی هنوز تابستان به پایان نرسیده، برای دنانشینان اصلاً پدیده عجیب و غافلگیر کننده‌ای نیست؛ حتی تازگی هم ندارد. اما این نخستین سالی است که نگرانی و ترس از سرما به سراغ مردمان شهر سی سخت مرکز دنا آمده است. از ۲۹ بهمن سال ۹۹ و زمین لرزه ۵.۶ ریشتری، آن‌هایی که خانه‌هایشان آسیب جدی دیده بود با اینکه می‌دانستند تا بهار فاصله‌ای ندارند، اما ترسشان از همین سرمایی بود که می‌دانستند خیلی زود از راه می‌رسد. مجموعه‌ای از عوامل باعث می‌شد که این نگرانی‌ها بیشتر هم شود. ویروس کرونا و محدودیت‌ها و تعطیلی‌هایی که به کشور تحمیل می‌کرد، تعطیلی بانک‌ها و بخش تسهیلات در نوروز، کمبود مصالح ساختمانی در شهری که یک دفعه غافلگیر شده بود و آمادگی لازم برای رویارویی با چنین موضوعی را نداشت و بعد هم انتخابات و تغییر دولت و نگرانی از بی‌توجهی دولت جدید و قدیم به قول‌ها و وعده‌ها باعث شد مردم نگران شروع و نقطه پایان کار باشند.
شعارسال: پاییز زودرس، آن هم وقتی هنوز تابستان به پایان نرسیده، برای دنانشینان اصلاً پدیده عجیب و غافلگیر کننده‌ای نیست؛ حتی تازگی هم ندارد. اما این نخستین سالی است که نگرانی و ترس از سرما به سراغ مردمان شهر سی سخت مرکز دنا آمده است. از ۲۹ بهمن سال ۹۹ و زمین لرزه ۵.۶ ریشتری، آن‌هایی که خانه‌هایشان آسیب جدی دیده بود با اینکه می‌دانستند تا بهار فاصله‌ای ندارند، اما ترسشان از همین سرمایی بود که می‌دانستند خیلی زود از راه می‌رسد. مجموعه‌ای از عوامل باعث می‌شد که این نگرانی‌ها بیشتر هم شود. ویروس کرونا و محدودیت‌ها و تعطیلی‌هایی که به کشور تحمیل می‌کرد، تعطیلی بانک‌ها و بخش تسهیلات در نوروز، کمبود مصالح ساختمانی در شهری که یک دفعه غافلگیر شده بود و آمادگی لازم برای رویارویی با چنین موضوعی را نداشت و بعد هم انتخابات و تغییر دولت و نگرانی از بی‌توجهی دولت جدید و قدیم به قول‌ها و وعده‌ها باعث شد مردم نگران شروع و نقطه پایان کار باشند.

مسئولان ارشد دولت دوازدهم وعده دادند که سی سخت بازسازی شده تحویل دولت بعد می‌شود و این شرایط باعث شد نه تنها عزم استانی که در سطح ملی نیز عزم همگان برای بازسازی سی سخت و شهرستان دنا جزم شود. حالا ۶ ماه از آن پدیده تلخ و زیانبار گذشته است و با اینکه تمامی مراحل، آواربرداری، صدور پروانه و نقشه و ساخت و ساز هم خوب پیش رفته است، اما این روز‌ها اگرچه بازسازی متوقف نیست، اما سرعت آن کاهش پیدا کرده است. اما مسأله اینجاست که روند ساخت‌وساز بسیاری از کسانی که تسهیلات خود را به‌صورت کامل دریافت کرده‌اند نیز متوقف شده است که صاحبان این واحد‌ها بدون استثنا کمبود تسهیلات را دلیل این موضوع عنوان می‌کنند.
 
 محمد دوستانی یکی از زلزله زدگان سی سختی می‌گوید: از زمانی که دولت ۱۸۵ میلیون تومان اعتبار را برای احداث و بازسازی خانه‌های این شهر مصوب کرد تا حالا که ۶ ماه گذشته است، قیمت مصالح ساختمانی به‌صورت تصاعدی بالا رفته و در خوشبینانه‌ترین حالت این تسهیلات می‌تواند واحد‌ها را به مرحله سقف برساند و بسیاری هم می‌گویند اگر تسهیلات افزایش پیدا نکند، با آورده شخصی دست‌کم سه تا چهار سال دیگر باید منتظر بمانند شاید بتوانند خانه بسازند. اما مردم این شهر همه به صحبت‌های روز دوم فروردین معاون اول رئیس جمهوری پیشین اشاره می‌کنند که در جمع مردم سی سخت گفته بود نگران تسهیلات و اعتبار نباشند و از مسئولان استانی خواسته بود که هر کجا احساس کردند باید اعتبار بیشتری برای بازسازی شهر دریافت شود، بلافاصله آن را درخواست و اعلام کنند. حالا مردم سی سخت از دولت جدید می‌خواهند که در میزان تسهیلات تجدیدنظر کرده و پیش از شروع فصل سرما دست‌کم بخشی از نگرانی‌هایشان را برطرف کند. کمبود اعتبار موضوعی است که فرماندار شهرستان دنا نیز آن را تأیید می‌کند با این حال یادآوری می‌کند دولت پس از زلزله سی سخت تسهیلات ساخت مسکن را دو برابر کرد. با این حال ۱۸۵ میلیون تومان تسهیلات اعطایی، ۱۶۰ کیسه سیمان بلاعوض بنیاد مستضعفان، ۱۰ میلیون تومان کمک بلاعوض ستاد اجرایی فرمان امام و رایگان شدن هزینه‌های صدور پروانه و نظام مهندسی و ... برای ساخت خانه‌هایی با زیربنای ۸۰ متر و پایین‌تر برآورد شده بود.

عبدالحمید پناهی می‌افزاید: در حال حاضر در شهرستان دنا از میان یکهزار واحد احداثی شهری و ۶۸۰ واحد احداثی روستایی کمتر خانه‌ای پیدا می‌شود که زیربنای کمتر از ۱۰۰ متر داشته باشد که همین هم دلیل توقف کار است. وی با بیان اینکه فصل سرما نزدیک است و زمان کمی برای ساخت و ساز وجود دارد، می‌گوید: تقریباً ۶۵ درصد مردم در مرحله ساخت سقف هستند که احتمال اینکه این افراد بتوانند تا اول مهر خانه خود را تکمیل کنند زیاد است، ولی تقریباً کار۳۰ درصد از مردم به فصل سرما کشیده می‌شود.

پناهی ادامه می‌دهد: قرار است با هماهنگی و نظارت بنیاد مسکن قسمتی از خانه و سرویس‌های بهداشتی خانه‌هایی که پیش از فصل سرما تمام نمی‌شود، آماده و ساخته شود و صاحبان این خانه‌ها به جای استقرار موقت در کانکس یا چادر در خانه خود مستقر شوند تا دولت جدید برای آن‌ها برنامه‌ریزی کند.
 


زلزله‌زده‌های سی‌سخت باز امسال هم خانه ندارند
 
شعارسال، بااندکی تلخیص واضافات برگرفته از روزنامه ایران، تاریخ انتشار:۷ شهریور ۱۴۰۰، کدخبر:۷۷۱۰، www.irannewspaper.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین