شعار سال : یوسف نوری در سفر روز گذشته خود به استان گیلان و در دیدار با نماینده ولی فقیه در این استان با اشاره به رصد و شناسایی نارسایی های حوزه آموزش و پرورش و اولویت بندی برنامه ها،بیان داشت که معلمان اولین اولویت در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش هستند و باید از نظر کمی و کیفی به تربیت معلم بپردازیم. با حضور رئیس جمهور ۲۳ مصوبه برای تربیت معلم در دانشگاه های فرهنگیان در نظر گرفتیم. در این راستا جذب اساتید نخبه و خبره در دستور کار قرار دارد. وی با اشاره به ارزشیابی فارغ التحصیلان دانشگاه فرهنگیان براساس آزمون جامع و حداقل معدل ۱۵ و گزینش و کسب مهارت های شش گانه، تاکید کرد: در تربیت معلم جدی تر عمل خواهیم کرد؛ همچنین توسعه فضاهای فیزیکی دانشگاه های فرهنگیان را دنبال می کنیم.
وی با بیان اینکه مدرسه و دانشگاه به عنوان مکان تربیتی باید از آموزش محوری به سمت پژوهش محوری بروند، تصریح کرد: مدرسه نسل اول منجر به سواد اسمی می شود و مدرسه نسل دوم به سواد مفهومی می پردازد که پژوهش محور است، اما منجر به کارآفرینی نمی شود. مدرسه نسل سوم منجر به سواد عملکردی شده و در مدارس و مراکز آموزشی نسل چهارم سواد اجتماعی مورد تاکید است. مدارس نسل چهارم منجر به مسئولیت اجتماعی می شود.
وزیر آموزش و پرورش، با اشاره به تعبیر رهبر انقلاب، معلمان را افسران سپاه پیشرفت دانست و خاطرنشان کرد: محور نشست امسال مجمع عمومی سازمان ملل «دگرگونی آموزش و تحول در نظام تعلیم و تربیت» بود.نوری به نقش معلمان در تعیین محتوای کتب درسی اشاره کرد و گفت: نیازمند نقش آفرینی معلمان در طراحی و بازنگری کتب درسی هستیم.وزیر آموزش و پرورش در نشستی با فرهنگیان گیلان نیز طرح رتبه بندی معلمان را توافقی بین دولت و مجلس دانست که هنوز کامل نیست و به زودی اجرایی می شود.طرح رتبه بندی فرهنگیان ماهیت مادی ندارد، اما معادل اقتصادی برای آن در نظر گرفته شده است.معلمان در راستای سند تحول بنیادین و طرح رتبه بندی به سمت کسب شایستگی های فردی، عمومی و حرفه ای بروند و کتب درسی را به برنامه درسی تبدیل و امور تربیتی را احیا کنند.
وزیر آموزش و پرورش خواستار احیای امور تربیتی در نظام آموزشی شد و بیان کرد: به زودی الگوی مدرسه ای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را استخراج و پایش خواهیم کرد. معلمان هدف و محتوا و روش و ارزشیابی را به عنوان اصول سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در دستور کار قرار دهند و برای آینده برنامه داشته باشند.
نوری با بیان اینکه متاسفانه رویکرد نظام آموزش و پرورش ما بیشتر کالبدی و اقتصادی است، اظهار کرد: استکبار جهانی با همین رویکرد از تشکیل خانواده و فرزندآوری دور شد و لذا به جامعه ما نیز القا کردند که خانواده مانع ایجاد می کند. وی با اشاره به تفاوت دیدگاه های امانیستی با دیدگاه های الهی و انسانی در حوزه تربیت، اضافه کرد: امروز باید آینده نظام تعلیم و تربیت کشور را ترسیم کنیم و توجه ویژه ای به نظام آموزش و پرورش عمومی داشته باشیم.
وی خیرین مدرسه ساز را نمونه ای از تحقق مسئولیت اجتماعی دانست و یادآور شد: تربیت هدف اصلی جامعه است و لذا در زیست بوم جدید نظام آموزش و پرورش کشور به این مقوله توجه شده است و امیدواریم با کمک خیرین پیش برویم.
وی با بیان اینکه از هر دو مدرسه یک مدرسه توسط خیرین ساخته می شود افزود: امسال ۱۱۰۰ میلیارد تومان در اصفهان و ۷۰۰ میلیارد تومان در هرمزگان تعهد احداث مدرسه خیرساز داریم.
وی با بیان اینکه پیاده سازی فرهنگ در بستر برنامه ریزی فرهنگی آموزش و پرورش محقق می شود، به نقش آموزش و پرورش در حکمرانی اقتصادی اشاره و اضافه کرد، آموزش و پرورش بعد از معدن بالاترین ارزش افزوده را دارد و نرخ ارزش افزوده آموزش ابتدایی دو برابر دوره دانشگاه است.وی با بیان اینکه ۸۵ درصد هنرجویان هنرستان ها وارد بازار کار می شوند، گفت: نرخ بازگشت سرمایه در آموزش و پرورش کمتر از ۱۰ نیست، در حالی که این نرخ برای صنایع کمتر است.
پایگاه تحلیلی خبری شعار سال با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از ایلنا. منتشره در 30 دی ماه 1401. کدخبر: 1321768 . https://www.ilna.ir.
سلام
ممنون از توجه و لطف شما
اما برقراری این موقعیت و تدارک لینک ارتباطی،کار روابط عمومی آموزش و پرورشه که باید متوجه بوده و رصد کننده مواضع باشد