پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۶۳۷۴
تاریخ انتشار : ۱۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۲:۱۸
رئیس هیأت مدیره اتحادیه مرکزی مرغداران میهن از افزایش زیان مرغداران تخمگذار به ۱۵ هزار میلیارد تومان خبر داد و گفت: به رغم واگذاری امور به اتحادیه به دلیل ادامه دخالت دولت در عرضه و تقاضا، اجرای قیمت دستوری و همچنین ادامه اثر سیاستگذاری‌های غلط گذشته زیان مرغداران تخمگذار ادامه دارد.

شعار سال: طبق مصوبه ۲۶دی‌ماه ۱۴۰۱ شورای قیمت‌گذاری و اتخاذ سیاست‌های حمایتی، از ابتدای بهمن ماه جاری وظایفی، چون تولید، مدیریت صادرات و واردات محصولات طیور اعم از تخم‌مرغ نطفه دار، طیور تخم‌گذار، پولت تخم‌گذار، جوجه یکروزه و مرغ پایان دوره تخم‌گذار بر اساس ضوابط تعیین شده بر عهده اتحادیه مرکزی مرغداران میهن گذاشته شد.

با این واگذاری مرغدارانی که از اردیبهشت ماه در پی اصلاح نظام یارانه‌ای زیان سنگینی را متحمل شده بودند، امید به بهبود شرایط داشتند، اما طبق اعلام حمیدرضا کاشانی، رئیس هیأت مدیره اتحادیه مرکزی مرغداران میهن به اقتصاد آنلاین، زیان مرغداران به ۱۵ هزار میلیارد تومان رسیده، درحالی که این رقم تا مهر ماه ۱۰ هزار میلیارد تومان بود.

وی در پاسخ به چرایی ادامه زیان مرغداران به رغم واگذاری امور به اتحادیه، اظهار کرد: هر چند وظایف تولید و مدیریت صادرات و واردات در زیر بخش‌های مربوط به تخم مرغ به اتحادیه مرکزی مرغداران میهن واگذار شده، اما چند عامل مهم مانع بهبود شرایط مرغداران شده است.

کاشانی ادامه داد: اولین عامل اینکه اثرات سیاستگذاری‌های غلط گذشته دولت در بخش مرغ تخمگذار همچنان در صنعت وجود دارد که یکی از این سیاستگذاری‌های غلط تولید مازاد بر نیاز بود که منجر به دپوی حجم زیادی تخم مرغ شده است.

وی تصریح کرد: تخم مرغ مازاد دپو شده آنچنان زیاد است که تلاش اتحادیه برای توسعه صادرات روزانه یک هزار و ۵۰۰ تا ۲ هزار تن هم نتواسته است اثر‌گذار باشد.

کاشانی از دیگر موانع بهبود شرایط برای صنعت مرغ تخمگذار را ادامه دخالت‌های دولت در موضوعاتی مانند عرضه و تقاضا و همچنین ادامه سیاست مخرب قیمت دستوری برشمرد.

وی واگذاری وظایف تولید و تنظیم بازار تخم مرغ به بخش خصوصی را بدون این دو عامل مهم ناقص و کم نتیجه دانست.

به گفته کاشانی، در حال حاضر هر کیلوگرم تخم مرغ از مرغداران درب مرغداری ۳۳ هزار تومان خریداری می‌شود، درحالی که هزینه تمام شده تولید آن برای مرغدار ۴۸ هزار تومان و قیمت مصوب آن ۳۹ هزار و ۵۰۰ تومان است.

کاشانی اعلام کرد: تا امروز مرغداران تخمگذار بیش از ۱۵ هزار میلیارد تومان زیان دیده‌اند.

رئیس هیأت مدیره اتحادیه مرکزی مرغداران میهن معتقد است؛ اگر واگذاری وظایف تولید و تنظیم بازار در صنعت مرغ تخمگذار به طور کامل به بخش خصوصی واگذار شود، احتمالاً در نیمه دوم سال آینده با کاهش اثرات سیاستگذاری‌های غلط گذشته، می‌توان‌امیدوار به بهبود شرایط در این صنعت و کاهش نوسانات در بازار بود.

گفتنی است، طبق اعلام اتحادیه مرکزی مرغداران میهن، در حال حاضر روزانه ٣۴٠٠ تن تخم‌مرغ تولید و ٣١٠٠ تن تخم‌مرغ نیز مصرف می‌شود.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت اقتصادآنلاین، تاریخ انتشار:۱۷ بهمن ۱۴۰۱، کدخبر: ۶۹۹۹۶۵، www.eghtesadonline.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین