پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۶۶۷۲
تاریخ انتشار : ۰۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۰:۰۸
بازار گوشت طی روز‌های اخیر نوساناتی داشته که به گفته مسئولان این حوزه با شرایط مساعد زایش دام‌های پاییز و استمرار واردات گوشت، به آرامش می‌رسد. با توجه به ازدیاد تقاضا در ایام پایانی سال برای خرید محصولات پروتئینی در سبد خانوار، التهابات اخیر قیمت گوشت نمی‌تواند پیام خوبی برای بازار اقلام اساسی باشد در این شرایط با اجرای طرح تشدید نظارت و افزایش عرضه دام داخل در روز‌های آتی انتظار می‌رود که آرامش و ثبات به بازار بازگردد تا آحاد جامعه بتوانند مایحتاج مورد نیاز خود را خریداری کنند.

شعار سال: طی روز‌های اخیر قیمت گوشت قرمز به رغم واردات گوشت گرم و توزیع گوشت منجمد داخلی از سوی شرکت پشتیبانی امور دام روند افزایشی به خود گرفت و در فضای مجازی عرضه این محصول با قیمت‌های نجومی سر و صدای زیادی به پا کرد. این درحالی است که مسئولان بار‌ها اعلام کرده اند که کمبودی در عرضه دام و گوشت ندارند و تنها بحث واردات را به منظور جلوگیری از روند افزایش قیمت و ثبات بازار انجام می‌دهند.

بنابر برآورد معاونت امور دام وزارت جهاد، سالانه ۹۰۰ هزارتن گوشت قرمز در کشور تولید می‌شود که با وجود کاهش سرانه مصرف این‌محصول پروتئینی در سبد خانوار، این میزان جوابگوی نیاز داخل است.

آقای سیدمحمد آقامیری رئیس سازمان دامپزشکی گفت: با توجه به آنکه سازمان دامپزشکی مرجع صدور مجوز‌های بهداشتی است، بنابراین به دامداران توصیه می‌شود که از نگهداری دام به امید افزایش قیمت اجتناب کنند چرا که با استمرار واردات، وعده کاهش ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار تومانی قیمت گوشت محقق می‌شود.

آقامیری می‌گوید: با توجه به موج افزایش قیمت گوشت، واردات در ابتدا توانست روند گرانی و نوسان قیمت را متوقف کند.

علی رغم آنکه وزارت جهاد به عنوان متولی تنظیم بازار برای ایام پایانی سال و مصادف شدن ماه مبارک رمضان با ایام نوروز، اقدام به واردات برای تنظیم بازار کرد، اما طی روز‌های اخیر با التهاب بازار گوشت، هریک از مسئولان دلایلی مطرح کرده اند. آنچه مسلم است سهم گوشت‌های بسته بندی از ۴۰۰ تن مصرف تهران تنها ۹۷ کیلوست که به سبب عرضه بدون چربی و استخوان و به اصطلاح گوشت لاکچری و لخم با نرخ‌های بالایی عرضه می‌شود که این موضوع حسابی جنجال به پا کرد.

عده‌ای با جوسازی بدنبال برهم زدن بازار گوشت هستند

آقای مسعود امراللهی با بیان اینکه توزیع گوشت‌های وارداتی تا رسیدن بازار به آرامش ادامه دارد، گفت: بنابر پیش بینی‌های صورت گرفته تا پایان اردیبهشت، واردات در راستای تنظیم بازار ادامه دارد.

او قیمت گوشت گوسفندی وارداتی را ۲۴۷ هزارتومان، گوشت گوساله ۲۱۵ تا ۲۲۰ هزارتومان، گوشت مخلوط ۲۲۰ هزارتومان و چرخ کرده را ۱۷۰ هزار تومان اعلام کرد.

امراللهی ادامه داد: توزیع گوشت‌های وارداتی منجر به ثبات بازار و جلوگیری از روند افزایش قیمت شده است و همواره سعی و تلاش برآن است که کالا با قیمت مناسب در اختیار مردم قرار بگیرد.

این مقام مسئول در واکنش به عرضه گوشت با نرخ ۵۰۰ هزار تومان گفت: جریانی که نمی‌خواهد بازار گوشت به ثبات برسد، با فضاسازی در فضای مجازی بدنبال برهم زدن بازار است.

او گفت: انجمن بسته‌بندی گوشت هر هفته قیمت‌ها را طبق دستورالعمل سازمان حمایت از مصرف کننده و تولیدکننده اعلام کرده و طبق بسته‌بندی‌های مختلف ران، سردست، خورشتی به بازار عرضه می‌کند.

امراللهی قیمت هرکیلو لاشه گوسفندی را ۲۸۰ تا ۲۹۵ هزار تومان اعلام کرد و گفت: بسته ۵۰۹ هزار تومانی گوشت که خیلی جنجال کرد، بدون چربی و استخوان بود و بر اساس لاشه ۲۹۵ هزار تومان قیمت خورده بود.

گوشت بسته بندی ملاک قیمت نیست/ قیمت منطقی هرکیلو لاشه گوسفندی ۳۴۰ هزار تومان

آقای افشین صدردادرس مدیرعامل اتحادیه دام سبک گفت: اکنون دام مناسب پروار در بازار کم است که همین امر منجر به افزایش قیمت دام زنده است.

به گفته او، بنابر آمار تعداد دام در بهار امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل، افزایش داشته است، درحالیکه تابستان و پاییز به سبب خرید دام توسط پشتیبانی امور دام، تعداد دام کاهش یافته است.

صدردادرس ادامه داد: طبق روال همه ساله، دامداران در بهار و تابستان بخشی از دام خود را جهت تامین نقدینگی مورد نیاز عرضه می‌کنند تا بتوانند مابقی دام خود را برای عرضه در فصل زمستان فراهم کنند.

مدیرعامل اتحادیه دام سبک گفت: بعد از اصلاح نظام یارانه، نرخ نهاده‌های دامی نسبت به قبل ۵ تا ۶ برابر افزایش یافت، درحالیکه قیمت دام ۲۲ تا ۲۳ درصد رشد داشته که با این وجود بدیهی است که دامداران توان ادامه کار را ندارند.

به گفته او، طبق روال همه ساله در ۶ ماهه دوم سال، تقاضا برای خرید گوشت در بازار افزایش می‌یابد که در نهایت کاهش عرضه در برابر تقاضا منجر به التهاب بازار شده است.

صدردادرس ادامه داد: علی رغم افزایش هزینه‌های تولید بعد از حذف ارز، اما حمایت‌های لازم اتفاق نیفتاده است که در نهایت این امر منجر به حذف گله و افزایش قیمت دام شده است.

مدیرعامل اتحادیه دام سبک قیمت کنونی هرکیلو دام را ۱۴۰ هزارتومان اعلام کرد و گفت: براین اساس قیمت هرکیلو لاشه ۳۲۰ تا ۳۴۰ هزار تومان است.

او با بیان اینکه ملاک ما برای قیمت گوشت، لاشه است، گفت: گوشت قطعه بندی به سبب حذف ضایعات، چربی و استخوان با نرخ‌های بالایی عرضه می‌شود، اما به طور کلی نمی‌تواند ملاک و شاخص قیمت باشد.

این مقام مسئول ادامه داد: در اسفند سال گذشته، علت نوسانات قیمت را صادرات مطرح کردند و امسال هم دامداران را مقصر این امر دانستند، درحالیکه گزارش‌ها نشان می‌دهد که مسئله گرانی گوشت ریشه در موضوعاتی دارد که طی سه سال گذشته با آن روبرو بودیم؛ بنابراین در حوزه تولید گوشت و دام سبک و سنگین بازنگری در سیاست‌ها باید اتفاق بیفتد و همواره حمایت جدی از تولیدکنندگان صورت گیرد.

مدیرکل دفتر بازرسی و نظارت بر وزارت جهاد گفت: طرح تشدید نظارت و برخورد با گرانفروشان از ۳۰ بهمن در سراسر کشور آغاز شده است به طوریکه در صورت عدم رعایت نرخ مصوب، برخورد تعزیراتی صورت می‌گیرد.

واردات گوشت ارتباطی به کمبود ندارد

آقای منصور پوریان رئیس شورای تامین کنندگان دام گفت: برخی افراد با موج سازی و شایعات در فضای مجازی بدنبال بالابردن قیمت گوشت هستند، درحالیکه هیچ کمبودی در عرضه دام و گوشت نداریم.

به گفته او، طبق روال همه ساله از ۲۰ اسفند یا اواخر اسفند با افزایش عرضه دام سبک مواجه خواهیم شد که این امر در کنترل التهابات بازار و کاهش قیمت اثرگذار خواهد بود.

پوریان ادامه داد: واردات گوشت به منظور کاهش نوسانات انجام می‌شود و هیچ ارتباطی به کمبود گوشت در داخل ندارد. این درحالی است که عده‌ای سودجو در فضای مجازی جوی ایجاد کردند که گوشت را ۲ برابر نرخ واقعی عرضه می‌کنند.

رئیس شورای تامین کنندگان دام گفت: طی سال‌های گذشته با استمرار خشکسالی‌ها روبرو بودیم؛ بنابراین دامداران به دلیل بالا بودن قیمت نهاده‌های دامی و نبود علوفه مرتعی، دام‌های خود را زودتر از موعد به بازار عرضه می‌کردند، اما امسال به دلیل بارش‌های مناسب و بی سابقه طی ۱۰ سال گذشته در اکثر استان‌ها و شرایط مناسب مرتع از اواخر اسفند اقدام به عرضه دام می‌کنند.

او قیمت هرکیلو دام زنده سبک را بین ۹۰ تا ۱۲۰هزار تومان و دام سنگین را ۹۰ تا ۱۰۵ هزار تومان اعلام کرد و گفت: براین اساس قیمت هرکیلو لاشه گوشت گوسفندی نر درجه یک ۲۲۰ هزار تومان و گوشت گوساله ۲۱۰ هزارتومان است. همچنین تکه‌های تفکیکی گوشت گوسفندی درجه یک ۲۵۰ هزار تومان و گوساله نر درجه یک ۲۲۰ هزار تومان باید به مصرف کننده توزیع شود.

با توجه به ازدیاد تقاضا در ایام پایانی سال برای خرید محصولات پروتئینی در سبد خانوار، التهابات اخیر قیمت گوشت نمی‌تواند پیام خوبی برای بازار اقلام اساسی باشد در این شرایط با اجرای طرح تشدید نظارت و افزایش عرضه دام داخل در روز‌های آتی انتظار می‌رود که آرامش و ثبات به بازار بازگردد تا آحاد جامعه بتوانند مایحتاج مورد نیاز خود را خریداری کنند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان، تاریخ انتشار:۳ اسفند ۱۴۰۱، کدخبر: ۸۳۷۰۲۰۱، www.yjc.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین