پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۷۴۵۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۲ فروردين ۱۴۰۲ - ۲۳:۱۴
به رگه‌های راه راه و بلندی که بر روی پوست به دلیل نازک شدن و کشیده شدن آن به وجود ‌می‌آیند؛ ترک پوستی یا استریا گفته می‌شود. ترک‌های پوستی در خانم‌ها شایع‌تر از آقایان است. این عارضه با درد همراه نبوده ولی باعث کاهش اعتماد به نفس در افراد می‌شود؛ و به همین دلیل افراد دنبال راه درمانی برای رفع و کاهش ترک‌های پوستی هستند.

شعارسال: ترک پوستی مشکلی است که بسیاری از افراد در دوره‌ای از زندگی خود با آن روبرو خواهند شد. ترک پوستی به شکل رده‌های باریک بر روی پوست، ظاهر پوست را تغییر می‌دهند و برخی افراد از این ظاهر آشفته ناراضی هستند. با این حال، درمان‌های خانگی و دارو‌های درمانی فوق‌العاده‌ای در دسترس هستند که می‌توانند به درمان ترک پوستی یا حتی پیشگیری از ترک کمک کنند. در متن حاضر در مورد ترک پوستی، علل آن و روش‌های درمان و پیشگیری صحبت خواهیم کرد. 

همه چیز درباره ترک پوستی یا استریا

*ترک پوستی چیست؟
در کلی‌ترین حالت باید بگوییم شکاف‌هایی که در اثر شکسته شدن پوست ایجاد می‌شوند، ترک پوستی نامیده می‌شوند. این رده ها و شکاف ها زمانی رخ می‌‍دهند که لایه بیرونی اپیدرم (استراتوم شاخی) آسیب دیده باشد. آن‌ها از لایه‌های پوستی زیر جدا می‌شوند و معمولا در پاشنه پا، بین انگشتان پا ،ناحیه شکم،روی ران پا و مواردی همانند، یافت می‌شوند.
به گفته متخصصین پوست، “شکاف‌های پوستی زخم‌های پوستی کوچکی هستند که به صورت ناحیه‌ای از پوست ضخیم، خشک و خورده ظاهر می‌شوند و اغلب با تشکیل پینه همراه هستند. ” شکاف‌های روی پوست، قابل درمان نیستند و ممکن است علائم کمی را نشان دهند. همچنین باید بدانید برخی از ترک‌های پوستی که استریا یا استرچ مارک نامیده می‌شوند، عمقی‌تر بوده و با ظاهری متفاوت بر روی پوست بدن ایجاد می‌شوند.

همه چیز درباره ترک پوستی یا استریا

*استریا چیست؟
نوعی از ترک‌های پوستی که به شکل جای زخم بر روی بدن ایجاد می‌شوند استریا می‌گویند. این نوع از ترک‌های پوستی (استریا) معمولا به دلیل کاهش و افزایش وزن و یا پس از دوران بارداری ایجاد می‌شوند و با ترک‌های پوستی ناشی از خشکی و اگزما تفاوت دارند. برای درمان ترک پوستی ناشی از چاقی یا استریا بهتر است از روش‌های تخصصی استفاده شود تا در کوتاه‌ترین زمان به نتایج دلخواه خود برسید.

*علائم ترک پوستی چیست؟
از علائم ترک پوستی یا استریا می‌توان موارد زیر را نام برد:
- در ابتدا به صورت رگه‌های سطحی و قرمز رنگ هستند.
- باعث ایجاد سوزش یا خارش می‌شوند.
- پس از مدتی حالتی عمیق گرفته و رنگ شان به کرم یا زرد روشن تغییر می‌کند.


*علت ترک‌های پوستی چیست؟
ترک پوستی می‌تواند بدن هر فردی را تحت تاثیر قرار دهد. شایع‌ترین علت ترک‌های پوستی عبارتند از:
- مصرف طولانی مدت دارو‌های نقطه کورتیکواسترویید
- بارداری
- تغییر وزن شدید
- دوران شیردهی
- تغییرات هورمونی
- شرایط سلامتی مانند پسوریازیس یا دیابت
- کمبود‌های تغذیه‌ای
- آنژیوپاتی
- قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی تحریک کننده

توجه داشته باشید که استریا با ترک‌های پوستی ناشی از خشکی بدن متفاوت است. ترک‌های پوست دست و پا که به دلیل خشکی ایجاد می‌شوند اغلب در طول ماه‌های سرد زمستان، هوای خشک ممکن است منجر به خشکی پوست شود که منجر به ترک خوردن پوست شود. برخی از شرایط پزشکی، مانند آسیب عصبی، کاهش تعریق، یا کم آبی، ممکن است علائم خشکی، ترک خوردگی پوست و سایر مشکلات پوستی را افزایش دهند. احتمالاً سایر بیماری‌های پوستی مانند اگزما، درماتیت آتوپیک، و درماتیت تماسی یا حتی تروما می‌توانند منجر به ترک پوستی یا استرچ مارک شوند.

*روش‌های جلوگیری از ترک پوستی چیست؟
با رعایت موارد زیر می‌توانید در حد چشمگیری ترک‌های پوستی را کاهش داده و از بروز آن‌ها جلوگیری کنید:
- رژیم مناسب و درازمدت برای لاغری انتخاب کنید تا تغییر وزن شدید نداشته باشید
- در دوران شیردهی و بارداری بر روی نواحی مستعد مانند سینه‌ها و شکم از کرم‌های مرطوب کننده استفاده کنید.
- مواد غذایی حاوی زینک، پروتئین، ویتامین D و E و C مصرف کنید.
- بهداشت را خوب رعایت کنید.
- پوست خود را مرطوب نگه دارید.
- از نواحی بدن با پوست نازک در برابر عواملی که خشکی را تشدید می‌کنند، مانند قرار گرفتن در معرض آب غیرضروری، گرما، اصطکاک یا محرک‌ها محافظت کنید.
- مقدار زیادی آب بنوشید تا هیدراته بمانید.
- از شستشوی بیش از حد نواحی آسیب دیده خودداری کنید.
- شرایط زمینه‌ای مانند دیابت را با دارو‌ها یا تغییرات سبک زندگی مدیریت کنید.

*روش‌های پزشکی درمان ترک‌های پوستی چگونه است؟
پنج روش اصلی برای درمان استریا به روش پزشکی وجود دارد:

لایه‌برداری پوست : ساده‌ترین روش برای درمان ترک پوستی، لایه برداری می‌باشد. در لایه برداری پوست، سلول‌های مرده و بافت آسی بدیده پوست جدا می‌شوند و پوست برای رشد سلول‌های جدید و ترمیم بافت خود تحریک می‌گردد. استفاده از این روش ممکن است خشکی پوست به همراه داشته باشدبنابراین پزشک شما برخی از مرطوب کننده‌های قوی برای استفاده دائم به شما تجویز می‌کند.

کرم‌های موضعی : اگر پوست شما عمیق نبوده و سطحی باشد، ممکن است پزشک متخصص برخی از کرم‌ها و پماد‌های موضعی را به شما توصیه کند که جنبه درمانی داشته و باید به طور منظم برای مدت زمانی مشخص مصرف شوند. طریقه استفاده از کرم و نوع پماد نسبت به پوستی برای هر فرد متفاوت است در نتیجه حتما از دکتر خود بخواهید دستورالعمل‌های مربوطه را به شما آموزش دهد.

میکرودرمی پوست : میکرودرمی پوست درمانی غیر تهاجمی برای رفع و درمان ترک‌های پوستی می‌باشد. شما باید ابتدا به متخصص پوست مراجعه کنید تا در جلسه مشاوره، با بررسی میزان آسیب و جنس پوست شما، پزشک تعداد جلسات و شدت درمان را تعیین کند. در این روش، لایه‌ی سطحی پوست تحریک می‌شود و شروع به تولید کلاژن می‌کند تا بافت آسیب دیده ترمیم شده و پوست کشیده شود. از عوارض خفیف این روش می‌توان به خشکی پوست، التهاب و قرمزی آن اشاره کرد. پزشک شما برای کاهش و رفع این عوارض پماد‌های مخصوص را تجویز خواهد کرد. معمولا از این روش برای درمان ترک پوستی ناشی از چاقی نیز استفاده می‌شود.

لیزردرمانی : لیزردرمانی پوست نیز تاثیر چشمگیری در بهبود بافت پوست آسیب دیده دارد. نوردرمانی موجب می‌گردد به هنگام ورود به لایه‌های زیرین پوست، تولید سلول‌های جدید آغاز شده و سرعت ترمیم افزایش یابد. همچنین با تحریک رنگدانه‌های پوستی، در طی جلسات لیزردرمانی، رنگ پوست ترمیم شده با بافت طبیعی پوست هماهنگ خواهد شد. تعداد جلسات بسته به آسیب و همچنین نوع پوست شما متفاوت می‌باشد.

جراحی زیبایی پوست : ابدومینوپلاستی روشی است که در حذف چربی و بافت به شدت آسیب دیده پوست و درمان ترک پوستی ناشی از چاقی موثراست. در صورتی که ترک‌های پوستی شما با روش‌های خانگی و پزشکی که ذکر کردیم قابل درمان نباشد، می‌توانید برای نتیجه گیری سریعتر این روش را امتحان کنید.

اگر ترک‌های پوستی بدن شما خفیف باشد می‌توانید روش‌های درمان ترک‌های پوستی زیر را امتحان کنید. توجه داشته باشید که اگر در ابتدای شکل گیری ترک‌های پوستی این درمان‌ها را دنبال کنید می‌توانید به طرز چشمگیری از دائمی شدن استرچ مارک یا ترک پوستی ناشی از چاقی و بارداری جلوگیری کنید.

همه چیز درباره ترک پوستی یا استریا


*روش‌های درمان خانگی ترک‌های پوستی 
۱. روغن کرچک برای درمان ترک پوست : روغن کرچک سرشار از اسید ریسینولئیک و ترکیبات رطوبت رسان و ترمیم کننده است که پوست را نرم و تقویت و مرطوب می‌کنند. اگر به طور مداوم، شبانه قبل از خواب از روغن کرچک بر روی ترک‌های پوستی استفاده کنید، از شدت گرفتن ترک و جاگذاشتن آثار می‌توانید جلوگیری کنید. بدین منظور، دو  قاشق غذاخوری روغن کرچک را روی ناحیه‌ی ترک خورده ماساژ دهید. بگذارید در طول شب روی پوست شما بماند. سپس صبح آن را با آب ولرم بشویید.


۲. وازلین و شی باتر برای درمان ترک پوست : وازلین قدرت جذب رطوبت بسیار زیادی دارد و همچنین می‌تواند در درمان ترک پوستی مربوط به خشکی شدید و اگزما موثر واقع شود. اگر مقداری وازلین و شی باتر را با یکدیگر ترکیب کنید می‌توانید مخلوطی فوق العاده برای درمان قطعی ترک‌های پوستی در ابتدای شکل گیری آن‌ها تهیه کنید. بدین منظور، وازلین و شی باتر را ترکیب کرده و آن را روی ناحیه آسیب دیده بمالید. با کیسه برای ۵ تا ۱۰ دقیقه بپوشانید. این کار را سه بار در روز و همچنین بلافاصله پس از حمام کردن تکرار کنید.


۳. روغن زیتون برای درمان استرچ مارک : روغن زیتون تصفیه نشده دارای خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدان بالایی است. این به بهبود آسیب‌های پوستی کمک می‌کند و پوست‌های خشک را تسکین می‌‍دهد. روغن زیتون ممکن است خشکی، خارش و خوردگی پوست را تسکین دهد. علاوه بر این، سد رطوبتی پوست را بازسازی می‌کند تا از از دست رفتن رطوبت بیشتر جلوگیری کند. مقداری از روغن زیتون را هر شب قبل از خواب روی ترک پوستی خود بمالید و به آرامی ماساژ دهید تا کاملا جذب پوست شما شود.

۴. روغن نارگیل برای درمان ترک‌های پوستی : روغن نارگیل فوق بکر یک درمان خوب برای پوست‌های خشک است. پوست را هیدراته می‌کند و اثربخشی سد پوستی را برای مبارزه با باکتری‌ها و سایر مشکلات پوستی افزایش می‌‍دهد. 
مقدار مناسبی از روغن نارگیل را دو بار در روز به ترک پوستی خود بمالید و ماساژ دهید تا کاملا جذب شود.توجه داشته باشید که ممکن است برخی افراد به روغن نارگیل حساسیت داشته باشید در این صورت ممکن است نتیجه عکس بگیرید. قبل از استفاده تست حساسیت انجام دهید.

۵. درمان ترک‌های پوستی با آلوئه ورا : آلوئه ورا ممکن است پوست ترک خورده را ترمیم کند. باعث آبرسانی به پوست می‌شود. آنتی اکسیدان‌های موجود در آلوئه ورا نیز ممکن است به تولید کلاژن کمک کند. بدین منظور ، ترک پوستی را با آب ولرم بشویید تا آلودگی‌های آن پاک شود و پوست را کاملا خشک کنید. ژل آلوئه ورا را برروی پوست ماساژ دهید تا کامل جذب شود. بهترین راه حل برای ترک پوستی به شدت و علت اصلی آن بستگی دارد. در بیشتر موارد، درمان علت اصلی باید کافی باشد. اما اگر ترک شما خونریزی کرد یا پوست حالت خامی داشت، باید به دنبال درمان پزشکی باشید. ۲ تا ۳ بار در روز از مرطوب کننده‌ها استفاده کنید.

روغن‌ها فواید زیادی برای بدن دارند و در ماساژ نیز کاربرد زیادی دارند. اما توجه داشته باشید روش‌های درمانی ممکن است با بدن و بافت پوست شما تطبیق نداشته باشد؛ بنابراین توصیه می‌کنیم پیش از هرگونه اقدامی با متخصص پوست مشورت کرده و از ایشان راهنمایی بگیرید.

سایت تحلیلی خبری شعارسال با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت لنداسپا، تاریخ انتشار: 27خرداد1401، کدخبر: -، landspa.ir

اخبار مرتبط
برچسب ها: ترک پوستی یا استریا ، ترک پوستی یا استریا چیست ، درمان ترک های پوستی ، رفع ترک‌های پوستی ، درمان‌های خانگی ترک پوستی ، پیشگیری از ترک های پوستی ، علل ترک های پوستی ، ترک پوستی چیست؟ ، شکاف‌های پوستی ، استرچ مارک ، استریا چیست؟ ، مراقبت های پوستی ، علائم ترک پوستی ، شایع‌ترین علت ترک‌های پوستی ، روش‌های جلوگیری از ترک پوستی ، روش‌های پزشکی درمان ترک‌های پوستی ، لایه‌برداری پوست ، میکرودرمی پوست ، جراحی زیبایی پوست ، روغن کرچک برای درمان ترک پوست ، شی باتر برای درمان ترک پوست ، روغن زیتون برای درمان استرچ مارک ، روغن نارگیل برای درمان ترک‌های پوستی ، درمان ترک‌های پوستی با آلوئه ورا ، مشکلات پوستی ، ترک های پوستی در اثر بارداری ، مشکلات شایع پوستی ، استراتوم شاخی ، دارو‌های کورتیکواسترویید ، آنژیوپاتی ، رد رد روی شکم ، رد رد روی ماهیچه پا ، تفاوت استریا با ترک ناشی از خشکی پوست ، درمان استرچ مارک ، خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدان ، علت ترک ترک شدن پوست شکم ، ترک ترک شدن پهلوها و شکم در بارداری ، ترک ترک شدن پوست ران پا ، روش های درمان ترک پوستی ، روش های سنتی درمان ترک پوستی ، درمان خانگی ترک های پوستی ، بهترین درمان ترک های پوستی ، ترک پوستی کشاله ران ، ترک پوستی و بدمنظری بدن ، درمان ترک و خطوط بعد از حاملگی ، ترک ترک شدن شکم افراد چاق ، استریا یا خطوط پوستی دوران حاملگی ، بیماری های پوستی ، عوارض پوستی
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۴
0
0
خیلی متن خوبی بود. ممنونم
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین