شعار سال: بیش از پنج سال از انتصاب «یونس مظلومی» به عنوان مدیرعامل شرکت بیمه تعاون میگذرد و بدون شک میتوان او را در این مدت، یکی از رکوردداران اقدامات چالش برانگیز در صنعت بیمه دانست.
مظلومی که پیش از این در بیمه رازی کارنامه قابل قبولی از خود به جا گذاشته بود، این بار در بیمه تعاون مجموعهای از فعالیتهای بحث برانگیز در عملیات بیمه گری را اجرایی کرده است.
حمید سپیدنام، بلاگری که در روزهای سختی اقتصادی، با فیلم گرفتن از غذا خوردنش و انتشار آن در شبکه مجازی، به چهرهای تبدیل شده بود که با وجود دنبال کنندگان بسیار منتقدان زیادی هم داشت، مورد اقبال بیمه تعاون قرار گرفت. یونس مظلومی با بیمه کردن معده «مستر تیستر»، نه تنها بمبی خبری ایجاد کرد، بلکه عملا صنعت بیمه را به چالش کشید! صنعت بیمهای که برای حفظ جایگاه خود در میان عموم مردم به اقدامات فرهنگی مانند حضور در مدارس و یا ساخت سریال در تلویزیون رو آورده است، با این اقدام مظلومی دچار آسیب شد.
توقف «بیمه توقف کسب و کار»
در دوران شیوع کرونا، یکی از مهمترین دغدغههای صاحبان کسب و کار، چگونگی جبران خسارت ناشی از رکود بود. شرکت بیمه تعاون در این دوران با طراحی یک محصول ویژه، تلاش کرد توقف کسب و کار مردم را تحت پوشش بیمه درآورد. این طرح گرچه در ابتدا بسیار جذاب و برای صاحبان کسب و کار بسیار مطلوب بود، اما برای سهامداران بیمه تعاون بسیار ناموفق جلوه کرد. آن طور که گزارشها نشان میدهد، احتمال افزایش نسبت یا ضریب خسارت این بیمه نامه در بیمه تعاون تا ۱۰۰۰ درصد هم پیش بینی شده است! مظلومی که خود طراح این بیمه نامه بود، تایید کرده که بیمه تعاون از محل این بیمه نامه خسارت قابل توجهی را متحمل شده، اما «از تعطیلی ۵ هزار واحد صنفی جلوگیری کرده است»؛ ادعایی که میتواند از سوی سهامداران این شرکت مورد تامل قرار بگیرد.
عدم اجرای آیین نامه حاکمیت شرکتی
گویا آئین نامه حاکمیت شرکتی که رعایت آن در شرکتهای بیمه الزامی شده است، چندان خوشایند یونس مظلومی نیست. به عنوان مثال بر خلاف ماده ۲ این آیین نامه که مؤسسه بیمه را به اداره امور خود از طریق هیات مدیره و هیات عامل موظف کرده است، هنوز از معرفی هیات عامل این شرکت خبری نیست. ماده ۱۰ این آئین نامه هم هیات مدیره مؤسسه بیمه را موظف به ایجاد کمیتههایی برای مدیریت ریسک، حسابرسی و کنترل داخلی، جبران خدمات کارکنان و تطبیق مقررات کرده است، در حالی که این کمیتهها در بیمه تعاون وجود ندارند. مظلومی را میتوان «شومن» صنعت بیمه دانست. یک روز با دست به دامان شدن به یک سلبریتی، چون «مستر تیستر»، یک روز با طراحی محصولی با عنوان «بیمه توقف کسب و کار» و یک روز هم با طراحی مسابقه «اینشورتاک»! در حالی که شاید بد نباشد نظر اعضای هیأت مدیره این شرکت بیمهای را در مورد چنین اقداماتی جویا شد.
چند میگیرید مدیریت کنید؟
یونس مظلومی که به نظر میآید روحیه رؤیارویی با چالش را دارد میتوان به چالش انتشار فیش حقوقی دعوت کرد تا مشخص شود که با شفافیت رابطه اش چگونه است و احتمالاً پاسخی باشد برای برخی شنیده ها.
شاید بتوان روزهای پایان سال جاری را هم روزهای پایانی حضور او در بیمه تعاون قلمداد کرد؛ همان طور که از صحبتهای انتقادی او در حضور رئیس کل بیمه مرکزی و یا نشست خبری اخیر او با خبرنگاران بر میآید.
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت رصد روز، تاریخ انتشار:۳ اسفند ۱۴۰۱، کدخبر: ۱۲۸۰۹۱، rasaderooz.com