پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۸۳۳۰
تاریخ انتشار : ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۹:۳۹
رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرکزی دامداران ایران گفت: جلسات مربوط به اصلاح قیمت شیرخام برگزار و بر سر افزایش آن به هر کیلوگرم ۱۵ هزار تومان به توافق رسیده‌ایم و اکنون منتظر تائید و ابلاغ آن از سوی ستاد تنظیم بازار هستیم.

شعار سال: در پایان سال گذشته بود که اتحادیه مرکزی دامداران ایران به اقتصاد آنلاین اعلام کرد، زیان دامداران در تولید شیر به مرز ۴ هزار تومان در هر کیلوگرم رسیده است. طبق گفته این اتحادیه، هزینه‌های تولید به ویژه هزینه‌های مربوط به نهاده‌های خوراک دام افزایش زیادی داشته و دیگر قیمت مصوب خرید شیرخام از دامداران متناسب با هزینه تمام شده تولید نیست.

افزایش احتمالی قیمت شیرخام تا ۱۵ هزار تومان و جهش ۳۰ درصدی قیمت محصولات لبنی
دامداران اعلام کردند، به جدیت به دنبال اصلاح نرخ مصوب خرید شیرخام هستند، اما دولت به دلیل همزمانی نوروز و ماه رمضان با این افزایش قیمت موافقت نکرد و به دامداران وعده داد اصلاح قیمت پس از پایان ماه رمضان محقق خواهد شد.

امروز فرهاد اکبری رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرکزی دامداران ایران خبر داد: با افزایش قیمت مصوب خرید شیرخام از دامداران موافقت شده و توافق بر سر قیمت جدید بین دولت و دامداران صورت گرفته است.

وی تصریح کرد: با توجه به هزینه تمام شده تولید، قیمت ۱۹ هزار و ۵۰۰ تومان را پیشنهاد داده بودیم، اما دولت در قبال برخی کمک‌ها برای جبران هزینه‌های تولید، این قیمت را کاهش داد.

به گفته اکبری؛ دولت ابتدا قیمت ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومان را پذیرفت، اما در نهایت قیمت ۱۵ هزار تومان برای خرید هر کیلوگرم شیرخام برای تائید و ابلاغ به ستاد تنظیم بازار ارسال شد.

وی تصریح کرد: بر اساس توافق صورت گرفته، بر خلاف گذشته میزان مبلغ در نظر گرفته شده به ازای هر یک درصد افزایش یا کاهش چربی شیر، با کارخانه‌های لبنی توافقی خواهد بود.

اکبری در پاسخ به این پرسش که " کمک‌های دولت برای جبران هزینه‌ها چه خواهد بود؟ "، گفت: این کمک‌ها شامل، تأمین و تحویل نهاد‌های خوراک دام با قیمت سال گذشته، پرداخت بهای شیر به صورت روزانه، پرداخت تسهیلات کم بهره به واحد‌های زیر ۱۰۰ رأس و حذف هزینه پشت بارنامه ارسال خوراک دام است.

وی همچنین خبر داد: دولت وعده داده، قیمت جدید شیرخام از ابتدای سال در نظر گرفته شود و مابه التفاوت قیمت قبل و قیمت جدید به دامدارانی که قبل از تاریخ ابلاغ قیمت جدید شیر تحویل کارخانه‌های لبنی داده‌اند، پرداخت شود.

بر اساس این گزارش، با افزایش قیمت شیرخام انتظار می‌رود دست کم ۳۰ درصد به قیمت محصولات لبنی مشمول قیمت‌گذاری شامل؛ شیر نایلونی کم‌چرب ٩٠٠گرمی، شیر بطری کم‌چرب، پنیر یواف ۴۰۰ گرمی و ماست ساده ۵. ۲ کیلوگرمی کم‌چرب اضافه خواهد شد.

گفتنی است؛ قیمت مصوب خرید شیرخام از دامداران در سال گذشته برای هر کیلوگرم شیر خام ۳. ۲ درصد چربی و سه درصد پروتئین، درب دامداری ۱۲ هزار تومان بوده است؛ ضمناً به ازای هر یک درصد افزایش یا کاهش درصد چربی، ۱۵۰ تومان به این مبلغ (۱۲ هزار تومان) اضافه یا کسر می‌شود.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از اقتصادآنلاین، تاریخ انتشار:۱۴ اردبیهبشت ۱۴۰۲، کدخبر: ۷۱۴۸۷۳، www.eghtesadonline.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین