پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۷۹۵۵
تاریخ انتشار : ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۴ - ۲۱:۳۳
شرکت‌های بزرگ لبنی در کشور درحالی سال ۱۴۰۴ را با افزایش محصولات لبنی خود آغاز کردند که حالا وزارت جهاد کشاورزی قیمت پیشنهادی شیر خام را تعیین کرده است و با تصویب این قیمت، مجددا شرکت‌های لبنی قیمت محصولات خود را افزایش می‌دهند. وزارت جهاد کشاورزی قیمت شیر خام را کیلویی ۲۳ هزار و ۹۷۰ برای تصویب در ستاد تنظیم بازار پیشنهاد داد. برخی از دامداران در اعتراض به قیمت پیشهادی جدید آن را پایین‌تر از ارزیابی هم توصیف کرده و بیان داشتند که وزارت جهاد کشاورزی یک ماه پیش قیمت ۲۶۴۰۰ تومان را ارزیابی کرده بود در حالی که پس از آن قیمت سبوس آزاد شده و نهاده‌هایی مانند دارو‌ها هم که قطره‌چکانی بازار می‌آید بالا رفته است.

شعارسال: قیمت پیشنهادی شیرخام از سوی وزارت جهاد کشاورزی تعیین شد.

بر این اساس، قیمت پیشنهادی هر کیلوگرم شیر خام از ۱۸ هزار تومان به ۲۳ هزار و ۹۷۰ تومان توسط وزارت جهاد کشاورزی تعیین و برای تصویب به ستاد تنظیم بازار اعلام شد. حال سوال این است قیمت لبنیات چند بار در سال گران می‌شود؟ یعنی چند ماه از سال نگذشته است که قیمت لبنیات دوباره افزایش پیدا می‌کند.

افزایش دوباره قیمت لبنیات با چراغ سبز وزارت جهاد کشاورزی + دامدارها از قیمت تعیین شده برای شیرخام ،ناراضی هستند

نرخ پیشنهادی انجمن صنفی گاوداران، در این ارتباط ۲۶ هزار و ۴۰۰ تومان بود که این قیمت‌ها در نظر گرفتن هزینه‌های تولید در وزارت جهاد کشاورزی مورد چکش‌کاری قرار گرفته است.

در گزارش آمده است که در این میان هم وزارت جهاد کشاورزی، سازمان حمایت، ستاد تنظیم بازار، سازمان تعزیرات حکومتی و دیگر نهاد‌ها و سازمان‌های نظارتی فقط نظاره‌گر هستند.

از تاریخ ۷ مهرماه سال ۱۴۰۳، قیمت محصولات لبنی تنظیم بازاری ۳۰ درصد افزایش یافته است. این افزایش قیمت هم‌زمان با گران شدن محصولات غیرتنظیم بازاری بوده است.

پردرآمد‌ها ۳ برابر کم‌درآمد‌ها لبنیات مصرف می‌کنند
این افزایش چندباره در حالی رخ می‌دهد که بررسی‌های آکادمی سامان از صنعت و بازار لبنیات کشور نشان می‌دهد، اندازه بازار طی سال‌های ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲، ۱۲ درصد کاهش داشته است.

به گفته حمیدرضا پیش‌بهار پژوهشگر آکادمی سامان، مصرف محصولات لبنی در سال‌های اخیر متفاوت بوده، مصرف محصولاتی همچون کره با کاهش ۶۰ درصدی مصرف در ۲ سال مواجه شده و مصرف شیر و خامه کاهشی ۲۵ درصدی را ثبت کرده است. به‌طور میانگین ارزش مصرف در ۲ سال حدود ۱۲ درصد کاهش پیدا کرده و این در حالی است که حجم مصرف ۱۸ درصد کاهش داشته است.

پیش‌بهار توضیح می‌دهد که سرانه مصرف در گروه‌های درآمدی، حکایت از این دارد که از سال ۱۳۹۰ تا ۱۴۰۲ در گروه کم‌درآمد مصرف لبنیات ۶۶ درصد کاهش یافته و اگر مصرف از سال ۱۳۹۰ بررسی شود، خواهیم دید که گروه پردرآمد ۲ برابر خانوار‌های کم‌درآمد، لبنیات مصرف می‌کردند و این اختلاف در سال ۱۴۰۲ به ۳ برابر افزایش یافته است.

شعارسال با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از اکو ایران، تاریخ انتشار: 10اردیبهشت1404، کدخبر:90752، ecoiran.com

اخبار مرتبط
برگزیده ها
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین