پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
يکشنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۴ - 2025 May 11
کد خبر: ۳۸۱۱۳۵
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۳
گروهی با سطح اطلاعات و آی کیوی نخودپایه توصیه می‌کردند که با افزایش شکاف نرخ برابری دلار و ریال، تولید در ایران ارزان شده و فضا برای صادرات دلاری و افزایش درآمد ملی فراهم می‌شود. کم خرد‌هایی که نمی‌دانستند تولید ارزان یعنی نابودی منابع داخلی که بهره‌مند از یارانه‌های پنهان بودند و باید نرخ استفاده از یارانه‌ها در صادرات این محصولات، به نفع دولت اخذ شود. راهبرد افزایش صادرات مثلا ارزان به قیمت کم مصرفی داخلی متاثر از افزایش قیمت‌ها. نادان‌ها چنان تیشه به ریشه اقتصاد زدند که سال‌ها وقت می‌خواهد تا گندکاری‌های این جماعت از مدیران ابله، تا حدی جبران شود. داستان صادرات شیر خانم بدلیل کم مصرفی داخلی ناشی از افزایش قیمت‌ها، بی ربط به موضوع تشریح شده نیست. کم مصرفی شیر و لبنیات، سو تغذیه را تشدید می‌کند و سو تغذیه ضمن کاهش توانمندی‌های فکری و دانشی شهروندان ایرانی در آینده، در کوتاه مدت اثرات افزایش هزینه‌ای بر بخش بهداشت و درمان و بخش افزایش خدمات انتظامی و قضایی و تادیبی (زندان ها) خواهد گذاشت. امان از دست بی فکر‌های مدیرنمای ضد منافع ملی.
شعار سال: اسماعیل خاتمی عضو انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی با تائید کاهش مصرف لبنیات، گفت: قیمت لبنیات بعد از اصلاح نظام یارانه‌ای افزایش ۱۰۰ درصدی را تجربه کرد چگونه می‌توان انتظار داشت با صعودی شدن قیمت‌ها، سرانه مصرف ریزش نکند.

وی با بیان اینکه کمترین افت خرید در گروه پنیر اتفاق افتاد، تصریح کرد: در فرهنگ مصرف خوراک پنیر جای خود را پیدا کرده است و در وعده‌های غذایی صبحانه، ناهار و شام جای خود را پیدا کرده است. کاهش خرید پنیر کمتر از ۱۰ درصد بوده است این در حالیست که در سایر گروه‌های لبنی کاهش مصرف ۱۵ تا ۲۰ درصدی بوده است.

این فعال اقتصادی ادامه داد: مصرف چربی‌های لبنی مانند کره و خامه، نوشیدنی‌ها لبنی مانند شیر و دوغ و ماست افت جدی کرده است؛ از آنجایی‌که قیمت دوغ از نوشابه پیشی گرفته است از این‌رو مردم ترجیح می‌دهند به‌جای دوغ نوشابه خریداری کنند.

خاتمی با اشاره به تشدید و تسریع شدن مسیر خروج شیر خام از کشور، اذعان کرد: سال گذشته ۲۰ تا ۲۵ درصد از جذب شیر لبنی در غالب گروه‌های مختلف محصول صادر می‌شد و پیش‌بینی می‌شود ۴۰ درصد از شیر تولید شده در سال جاری میل به خارج شدن از کشور را دارد و کشور‌های مانند روسیه، قزاقستان، گرجستان، ارمنستان خواهان شیر خام ما هستند.

وی با بیان اینکه جنگ روسیه و اوکراین میل روسیه به واردات شیر از ایران را تشدید کرده است، افزود: کشش مصرف و قدرت خرید در بازار داخلی کاهش پیدا کرده است، اما از سوی دیگر صادرات توجیه اقتصادی دارد و واحد‌های لبنی در غالب چربی‌ها و شیر خشک صادرات را آغاز می‌کنند.

عضو انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی با اشاره به تعطیلی واحد‌های تولیدی کوچک، گفت: واحد‌های محلی که قدرت صادرات ندارند و حتی نمی‌توانند تولیدات را در کشور توزیع کنند با افزایش نرخ محصولات لبنی و کاهش قدرت خرید مصرف‌کنندگان از چرخه تولید حذف خواهد شد.

این فعال اقتصادی با بیان اینکه دولت باید طرح شیر مدرسه را باجدیت دنبال شود، افزود: در بودجه سال جاری حدود ۸۵۰ میلیارد تومان برای تغذیه مدارس تخصیص داده شد با افزایش قیمت شیر ارزش این بودجه نصف شده است و به نظر می‌رسد اگر مطالبات از پایین برای تخصیص شیر مدرسه وجود نداشته باشد این بودجه صرف بخش‌های دیگر خواهد شد.

خاتمی با اشاره به کاهش فشار از پایین برای تخصیص شیر مدارس، خاطر نشان کرد: مصرف‌کنندگان هم مطالبه‌گر حقوق خود نیستند و بعد از حذف شیرمدرسه کمتر والدینی اعتراض کرد که چرا این حق از فرزندان آن‌ها سلب شد.


شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از پایگاه خبری دیده بان ایران، تاریخ انتشار:۲۴ تیر ۱۴۰۱، کد خبر: ۱۳۵۹۱۸، www.didbaniran.ir
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین