پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۸۳۳۸
تاریخ انتشار : ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۲۲:۴۴
جاده در دست‌ساخت پاتاوه به دهدشت به طول ۱۳۶ کیلومتر، طرحی ملی است که کلنگ آن در سال ۷۴ به زمین زده شد تا شمال و جنوب ایران را به هم متصل کند.

شعارسال: عملیات اجرایی این پروژه حیاتی آن‌قدر کند پیش رفته است، که دیگر افتتاح آن به رؤیایی برای مردم منطقه تبدیل‌شده، اما اکنون روند اجرای آن با حمایت دولت سیزدهم در مراحل پایانی است.

گزارشی از گذشت ۲۷ سال از کلنگ‌زنی کریدور پیر پاتاوه دهدشت+ تصاویر

قریب ۲۷ سال است که از آغاز عملیات اجرایی این جاده ملی می‌گذرد و حتی برای سهولت کار طرح به چهار قطعه تقسیم شد که طول قطعه‌های اول و سوم آن به ترتیب ۲۸ و ۲۶ کیلومتر و قطعه‌های دوم و چهارم آن نیز به ترتیب ۱۸ و ۶۳ کیلومتر است.

۱۳ تونل به طول هشت هزار و ۲۰۰ مترو تعداد ۱۸ دستگاه پل بزرگ بالای دهانه ۱۶ متری در این جاده طراحی‌شده است.

این جاده جزء مهم‌ترین طرح‌های راه‌سازی کهگیلویه و بویراحمد محسوب می‌شود که با افتتاح آن علاوه بر کوتاه‌تر شدن مسیر اصفهان به بندر‌های جنوبی کشور بیش از ۴۰۰ روستای محروم در ۲ شهرستان بویراحمد و کهگیلویه با جمعیتی افزون بر ۱۰۰ هزار نفر از نعمت راه مناسب برخوردار خواهند شد.

*۲۷ سال از کلنگ زنی یک پروژه عظیم گذشت
مردمان این دیار انتظار داشتند احداث این جاده مهم کمتر از ۱۰سال طول بکشد، اما گذشت ۲۷ سال از شروع عملیات ساخت آن، سبب گلایه هم استانی‌ها و برخی از مسئولان کشوری شده، اما در دولت مردمی سیزدهم برای افتتاح از این طرح رنگ واقعیت به خود گرفته و این پروژه آخرین مراحل تکمیل خود را سپری می‌کند.

گزارشی از گذشت ۲۷ سال از کلنگ‌زنی کریدور پیر پاتاوه دهدشت+ تصاویر

اکنون مردم صد‌ها روستای مسیر دهدشت تا مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد به دلیل کاهش راه ارتباطی از این جاده برای تردد استفاده می‌کنند بنابراین به‌صورت محلی و درواقع غیررسمی این جاده به زیر بار ترافیک رفته و روزانه مورداستفاده خیلی از مردم قرار می‌گیرد، اما همچنان این پروژه در زمره جاده‌های پرخطر استان به دلیل افتتاح نشدن برخی از مسیر‌های خود است.

استاندار استان پیشرفت فیزیکی جاده پاتاوه به دهدشت بیش از ۹۵ درصد دانسته و گفته است:این پروژه در دونقطه بحرانی تونل ریزشی با سرعت مطلوب در حال اجرا بوده و تا پایان سال ۱۴۰۲ به بهره‌برداری کامل می‌رسد.

احمدزاده با تأکید به اینکه پروژه بزرگ ملی دهدشت - پاتاوه به طول ۱۳۶ کیلومتر در ادامه محور اصلی شهرضا - سمیرم - بهبهان است، تصریح کرده است:این پروژه ارتباط استان‌های جنوب کشور ازجمله خوزستان را به استان‌های مرکزی ایران برقرار می‌کند و نقطه ثقل و میانبر بین استان‌های قرارگرفته در کریدور شمال به جنوب کشور به‌حساب می‌آید.

گزارشی از گذشت ۲۷ سال از کلنگ‌زنی کریدور پیر پاتاوه دهدشت+ تصاویر

*پروژه‌ای که در عدد ۹۵ قفل است؟

وی به نکته شاخص این پروژه ملی در محروم زدایی بسیاری از مناطق استان اشاره داشت و گفت: اجرای این پروژه و به بهره‌برداری رسیدن مسیر مواصلاتی آن علاوه بر کارکرد ملی آن، پنج بخش مهم و پرجمعیت استان کهگیلویه و بویراحمد شامل بخش کبکیان در شهرستان دنا، شهرستان مار گون، بخش‌های چا رؤسا و دیشموک در کهگیلویه و بخشی از شهرستان لنده را از بن‌بست جاده‌ای و محرومیت خارج می‌کند.

مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد یکی از دلایل افتتاح نشدن این پروژه را ریزش یک تونل در این مسیر دانسته گفتِ است: واقع در مراحل پایانی است و این قطعه به خاطر ریزش تونل معوق ماند.
راستا ابراز داشت: از محل سفر رئیس‌جمهور ۵۰۰ میلیارد تومان به این جاده اختصاص یافت که هم‌اینک کار در حال انجام است.
وی تصریح کرد؛ قرار شده این محور به‌طور رسمی تمام و افتتاح شود، اما با توجه به کار تکمیل تونل ریزش کرده، شاید کمی طولانی‌تر از موعد تعیین‌شده، افتتاح شود.

همچنین معاون اجرایی رئیس‌جمهور که سفر دوروزه‌ای به استان داشت و از نزدیک از پروژه‌های اولویت‌دار استان دیدن کرد به مشکل کمبود اعتبار این پروژه اشاره داشته و گفته است:با اشاره به مشکل کمبود اعتبار پروژه جاده پاتاوه به دهدشت گفت: دولت این مشکل را رفع می‌کند.

گزارشی از گذشت ۲۷ سال از کلنگ‌زنی کریدور پیر پاتاوه دهدشت+ تصاویر

محسن منصوری در بازدید از پروژه پاتاوه به دهدشت با تأکید بر اینکه این پروژه مهم اقتصادی و عمرانی در اسرع وقت باید به اتمام برسد، اظهار داشته است: این پروژه بعد از افتتاح و بهره‌برداری ازنظر صرفه اقتصادی، مدیریت زمان و مدیریت سوخت اتفاقات خوبی در حوزه حمل‌ونقل رقم می‌زند.

وی بابیان اینکه کار در محور ملی پاتاوه به دهدشت به‌خوبی پیش رفته، اما تونل آخری این محور ریزش کرد، افزود: اغلب کار انجام‌شده و ۲۴ متر دیگر مانده که در حال حفاری است.

*عزم دولت سیزدهم برای پایان دادن به یک پروژه مهم

به گفته معاون اجرایی رئیس‌جمهور، پروژه با کمبود اعتبار مواجه است که پیگیری‌های لازم برای رفع مشکل اعتباری آن انجام می‌شود.

وی با اشاره به اهمیت ملی و استانی پروژه پاتاوه به دهدشت گفت: در سفر اول رئیس‌جمهور مبلغ خوبی از محل تهاتر نفت اختصاص داده شد و کار سرعت گرفت، اما اشکالات فنی وقفه ایجاد کرد.

منصوری عنوان کرد: پیمانکار و دستگاه اجرایی در حال رفع اشکالات پروژه هستند، ضمن اینکه دولت کمبود اعتبار پروژه پاتاوه به دهدشت را از محل تهاتر نفت یا سایر منابع تأمین می‌کند.

معاون اجرایی رئیس‌جمهور عنوان کرد: نهاد ریاست جمهوری و حوزه معاونت اجرایی برای اتمام این پروژه نهایت کمک و همکاری را انجام می‌دهند.

حال سؤال و دغدغه شهروندان و اهالی سرزمین کهگیلویه و بویراحمد این است که این پروژه آیا به اتمام می رسد و آن‌ها را از این بلاتکلیفی نجات می‌دهد.

آنچه پیداست عزم دولت سیزدهم برای پایان دادن به پروژه‌های پیر مستهلک‌شده است تا بتواند با سرانجام رساندن این پروژه‌های مهم، درزمینهٔ اقتصادی و رفاهیان مردم قدم‌های خوبی بردارد.

سایت تحلیلی خبری شعارسال با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت صبح زاگرس، تاریخ انتشار: 14اردیبهشت1402، کدخبر: 226667، sobhezagros.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین