پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 18
کد خبر: ۳۸۸۳۵۶
تاریخ انتشار : ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۹
از معضلات بنیادین اموزش و پرورش ،کم توجهی به حوزه پرورشی و برنامه های آن است. بگونه ای که برنامه های پرورشی به حد مسابقات کتابخانی و اردوهای چند ساعته و نظایر ان خلاصه شده است. سیاست زدگی، آلودگی بالای دانش اموزان به مسائل سیاسی و ایدئولوژیک ( فراتر از سن آنها)، برخوردهای پوسته ای و ضعیف به مسائل پرورشی، از مشکلات این بخش است. بجای تمرکز روی سامانه روانی دانش آموزان ، مسائل فوق برنامه و حاشیه ای آموزش، بنام برنامه های پرورشی نامیده می شود. در این فضا، سرپرست وزارت اموزش و پرورش از کمبود 50 هزار معلم پرورشی صحبت می کند. اخوی گرامی، از حالا به شما هشدار می دهیم که راه بعضی ها را نروید. اول برنامه ها و چارچوب های پرورشی را تعریف کن و افق گیری بنما و بعد بفکر جذب تدریجی 50 هزار نیروی جدید باش. راستی چه کسانی بودند که می گفتند آموزش و پرورش با مازاد نیروی انسانی مواجه است؟

شعارسال: رضامراد صحرایی در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران با بیان اینکه سیمای امروز آموزش و پرورش، آینده ایران را نشان می‌دهد، گفت: اگر ۲۰ سال قبل به مدرسه توجه می‌کردیم امروز این وضعیت را نداشتیم.

آقای آموزش و پرورش، اول برنامه تربیتی رو تعریف کن و بعد درخواست جذب 50 هزار نیرو پرورشی بده

وی افزود: مدرسه، امروز تنگه اُحد نظام انقلاب اسلامی است. اگر می‌خواهیم کشور قوی داشته باشیم که می‌خواهیم و قوی هم خواهیم شد، شرط آن برخورداری از آموزش و پرورشی قوی و معلم قوی، مؤمن، متعهد، انقلابی و متخصص است.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه در آموزش و پرورش کار‌های بزرگی انجام می‌شود و نهادی است که به لحاظ حجم و اندازه، معادل نیمی از کل دولت است، اظهار کرد: هر اتفاق مهمی که بخواهیم رقم بزنیم اگر بر روی آموزش و پرورش سرمایه‌گذاری کنیم، برنامه‌ریزی پیش‌بینانه و پیشگیرانه کرده‌ایم.

صحرایی ادامه داد: اگر مسئله اقتصادی و اجتماعی داریم که فکر می‌کنیم باید کشور را در قبال آن بیمه کنیم شرط آن این است که به آموزش و پرورش توجه داشته باشیم.

وی با اشاره به روز‌های سخت آموزش در دوران کرونا گفت: معتقدیم با توجه به تحولات سریعی که اتفاق افتاده باید ساختارها، سازمان‌ها، برنامه درسی و معلمان خودمان را آماده کنیم و به تعبیر آقای قرائتی اگر شرایط طوری است که باید خاک باغچه را عوض کنیم، این کار را انجام دهیم. با ساختار و سازمان فعلی نمی‌توانیم به خوبی حرکت کنیم.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد: برنامه‌های جدی در دست اقدام است که تربیت معلم از مهم‌ترین آن‌ها و مهمترین وظیفه دستگاه حاکمیتی است. معلم خوب تضمین کننده آینده خوب است. بهترین‌های ما باید به تربیت معلم بروند. نظام گزینشی ما به طور اساسی اصلاح شود و صلاحیت معلمان بار‌ها سنجیده و دانشگاه فرهنگیان تقویت شود. متاسفانه در سال‌های گذشته، دانشگاه فرهنگیان را رها کرده بودیم. اگر از روز تأسیس دانشگاه به اندازه خروجی نیرو از وزارت آموزش و پرورش، ورودی به دانشگاه داشتیم و زیرساخت‌ها تقویت می‌شدند، امروز وضعیت نیروی انسانی در آموزش و پرورش اینگونه نبود.

دانشگاه فرهنگیان و وضعیت فعلی جذب نیرو را در برنامه پیش رو اصلاح می‌کنیم

کنکور اختصاصی تربیت معلم برگزار می‌شود

صحرایی با بیان اینکه دانشگاه فرهنگیان و وضعیت فعلی جذب نیرو را در برنامه پیش رو اصلاح می‌کنیم، گفت: سال آینده کنکور اختصاصی تربیت معلم برگزار می‌شوند. همچنین استعداد‌های برتر دانش آموزی در عرصه‌های مختلف را در فرایند جداگانه به دانشگاه فرهنگیان می‌بریم. اگر خوب برنامه ریزی کنیم کارمان بهتر پیش می‌رود.

وی افزود: باید برای معلمان فعلی هم برنامه ریزی کرد. سال‌هاست دوره آموزشی حین خدمت خوب برای آن‌ها ترتیب نداده‌ایم. قصد داریم امسال از طریق تفاهم با یک مرکز ملی توانمندسازی، معلمان را از این حیث ارتقاء دهیم.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه مسئله دیگر ما مدرسه است، گفت: برای اجرای سندتحول بنیادین، به جای تمرکز بر مدرسه بر اتاق وزیر تمرکز کرده‌ایم. تحول از اتاق معلم و کلاس درس شروع می‌شود و نه از اتاق وزیر. دشمنان می‌خواهند مرجعیت مدرسه را ازبین ببرند، چراکه آینده سازان ما در مدرسه تربیت می‌شوند.

مدیران، مدرسه را با تنگنا‌های بسیاری تحویل می‌گیرند

صحرایی افزود: مدیریت مدرسه جزو مشاغل حساس است. نسل آینده را به مدیران می‌سپاریم، اما مدیران، مدرسه را با تنگنا‌های بسیاری تحویل می‌گیرند. نزدیک به ۵۰ هزار مدرسه ما معاون پرورشی ندارند و جذب مربی پرورشی را باید در اولویت بگذاریم. چه طور می‌شود مدرسه‌ای با ۵۰۰ دانش آموز داشته باشیم که مربی پرورشی نداشته باشد؟ آن وقت بودجه فرهنگی کشور را به جای آنکه صرف مدرسه کنیم، صرف امور دیگر، چون آسیب‌های اجتماعی می‌کنیم.

۳۵۰ مدرسه پایتخت را به ۳۵۰ مسجد پیوند می‌زنیم

وی با بیان اینکه موضوع سوم، خانواده است، اظهار کرد: تربیت، امری پیچیده و چند وجهی است. مثلث مدرسه، مسجد و خانواده تضمین کننده تربیت هستند. با شهردار تهران تفاهم کردیم ۳۵۰ مدرسه را به ۳۵۰ مسجد پیوند بزنیم. این کار را از تهران شروع کردیم و به تدریج تعمیم می‌دهیم.

آموزش و پرورش تنها مانده است

هرچه در آینده می‌خواهیم از مسیر آموزش و پرورش می‌گذرد

سرپرست وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه مسئله دیگر سند تحول بنیادین است که یک سند ملی است و ما مجری آن هستیم و همه باید کمک کنند، گفت: آموزش و پرورش تنها مانده است و باید به یک دغدغه و مسئله ملی تبدیل شود. هرچه در آینده می‌خواهیم از مسیر آموزش و پرورش می‌گذرد.

صحرایی حمایت‌های رهبر معظم انقلاب را اصلی‌ترین سرمایه دانست و افزود: رئیس جمهور انقلابی نیز ورود جدی کرده و رویکرد سازمان برنامه و بودجه نیز نسبت به گذشته متفاوت شده است. از رویکرد جدید سازمان برنامه تشکر می‌کنم و امیدوارم ادامه یابد و شاهد باشیم که مدرسه و آموزش و پرورش تحول جدی بیابد.

آن قدر که روی آموزش ایستادیم، روی پرورش نایستاده‌ایم

وی با اشاره به اینکه نگاشت حقوقی، رسانه‌ای و مدرسه‌ای سند تحول با سرعت آماده خواهد شد و سند تحول در برنامه هفتم توسعه خواهد نشست، ادامه داد: توقع ما این است که کمک کنند در تمام مدارس، مربی پرورشی داشته باشیم. این شعار و سرلوحه فعالیت‌های آموزش و پرورش باید باشد. آن قدر که روی آموزش ایستادیم، روی پرورش نایستاده‌ایم.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش افزود: اگر میزان سرانه مدارس را بگویم حیرت می‌کنید. این هم از مسائلی است که باید با کمک دولت و مجلس حل کنیم. مسئله دیگر هویت است؛ هویت ایرانی - اسلامی ارکانی دارد که باید در تمام سطوح از برنامه درسی و محتوا گرفته تا فضای آموزشی و امتحانات لحاظ شوند. حجاب و عفاف، حیا، حب وطن، ایران دوستی، پرچم، یاری مظلومان جزو هویت ایرانی اسلامی ماست. آموزش و پرورش باید برای این مهم بجنگد و فعالیت کند.

آموزش و پرورش باید به اولویت اول کشور تبدیل شود

صحرایی با تاکید بر اینکه مسئله مهم دیگر ما این است که آموزش و پرورش باید به اولویت اول کشور تبدیل شود، عنوان کرد: نباید آموزش و پرورش را سیاسی اداره کنیم و اجازه دهیم وارد حاشیه‌ها شود. اگر آموزش و پرورش قوی بشود، ایران قوی است، قویترین خواهد شد. هرکار بزرگی بخواهیم در کشور انجام دهیم مسیر آن آموزش و پرورش است. تقویت آموزش‌های فنی در اولویت است، اما به کمک نیاز داریم و در تنگنای شدید نیروی انسانی هستیم. هرچه می‌توانیم باید در تربیت معلم خوب بکوشیم و در تربیت نسل خوب کوتاهی نکنیم.

سایت تحلیلی خبری شعارسال با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار: 15اردیبهشت1402، کدخبر: 1402021509073، www.isna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین