پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۳۸۹۰۵۰
تاریخ انتشار : ۱۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۰:۱۲
رضا مراد صحرایی پنجمین گزینه ابراهیم رئیسی برای تصدی وزارت آموزش و پرورش بود که بالاخره توانست بر کرسی وزارت تکیه بزند. مراد صحرایی شاگرد حدادعادل و طرفدار سرسخت تفکیک جنسیتی است. با این پیشینه منتظر اتفاقات عجیبی در وزارت آموزش و پرورش باشید!

شعار سال: روز سه‌شنبه ۰۹ خرداد ۱۴۰۲ بالاخره رضا مراد صحرایی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در جلسه رای‌اعتماد حاضر شد و توانست با رای نمایندگان به عنوان هفدمین وزیر آموزش و پرورش جمهوری اسلامی فعالیت کند. از روز‌های آخر سال گذشته که تاخیر دولت در پرداخت حقوق معلمان، زمینه اعتراضات گسترده شده بود، بحث‌های زیادی درباره ضرورت عزل وزیر آموزش و پرورش مطرح شده بود. این بحث‌ها سرانجام به نتیجه رسید و در اولین روز کاری سال جدید، رئیس جمهور با استعفای یوسف نوری وزیر وقت آموزش و پرورش موافقت کرد. از آن زمان قریب به دو ماه وزارت آموزش و پرورش با سرپرست اداره شد تا اینکه رئیس جمهور سرانجام تصمیم گرفت رضا مرادصحرایی را به عنوان وزیر جدید آموزش و پرورش معرفی کند. در این گزارش مروری داریم بر فعالیت‌های او در عرصه‌های مختلفی که تا امروز با آن درگیر بوده است:

رضا مراد صحرایی؛ شاگرد حدادعادل و حامی سرسخت تفکیک جنسیتی
۱) رضا مراد صحرایی؛ پنجمین گزینه رئیسی

رضا مراد صحرایی پنجمین گزینه ابراهیم رئیسی برای وزارت آموزش و پرورش است. ابراهیم رئیسی در ابتدای فعالیت خود قصد داشت «حسین باغ‌گلی» را به عنوان وزیر آموزش و پرورش معرفی کند، اما مجلس به او (که اتفاقا گزینه نزدیک به ابراهیم رئیسی بود و از مشهد با رئیس جمهور به تهران آمده بود) رای اعتماد نداد. بعد از آن رئیسی به سراغ یک مشهدی دیگر رفت و از «علیرضا کاظمی» درخواست کرد که سرپرستی وزارتخانه را عهده دار شود. کاظمی معاون پرورشی وزارت آموزش و پرورش بود. وی پیشتر معاون پرورشی و فرهنگی و مشاور وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان دانش‌آموزی بود، ولی بعد از اینکه به عنوان وزیر آموزش و پرورش معرفی نشد، قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر شد؟!

«مسعود فیاضی» گزینه سوم ابراهیم رئیسی بود. او از چهره‌های نزدیک به علیرضا زاکانی به شمار می‌رفت و آن طور که رسانه‌های اصولگرا نوشته بودند، یک ازدواج هم این ارتباط را محکم‌تر کرده بود. اما در آن مقطع نمایندگان مجلس ترجیح دادند تا به فیاضی هم اعتماد نکنند تا رئیسی ناچار به سراغ گزینه چهارم برود. یوسف نوری گزینه چهارم ابراهیم رئیسی بود. نوری در رزومه‌ای که برای نمایندگان مجلس فرستاده بود، «صعود به قله دماوند و سفر پیاده به اربعین» را هم نوشته بود. نوری در نهایت وزیر شد، اما پانزده ماه بعد از لوکوموتیو پیشرفت رئیسی پیاده شد تا جای خود را به گزینه پنجم بدهد. رضا مراد صحرایی به عنوان پنجمین گزینه، مدتی سرپرست وزارتخانه بود و در حالی وارد چالش رای اعتماد با نمایندگان شد که قطب‌های اثرگذار مجلس، مخالفتی با او نداشتند.

۲) مراد صحرایی چهره نزدیک به حداد عادل

صحرایی در سال‌هایی که دولت روحانی روی کار بود به بنیاد سعدی رفت و در کنار حداد عادل فعالیت می‌کرد و معاون آموزش و پژوهش بنیاد سعدی شد و این دوستی هشت ساله، باعث نزدیکی بیشتر این دو چهره به یکدیگر شد. احتمالا مهمترین دلیلی که صحرایی به دولت راه یافته، همین ارتباط بوده است.

رضا مراد صحرایی البته کتاب‌هایی برای فارسی‌دوستان «مدارس المهدی لبنان» تالیف کرده است. او در بنیاد سعدی چند کتاب چاپ کرده است. بازنویسی ساده کتاب گلستان سعدی و چند کتاب دیگر که عموما توسط بنیاد سعدی منتشر شده است، قسمتی از رزومه کاری مراد صحرایی را تشکیل می‌دهد.

اگرچه مراد صحرایی از نیرو‌های نزدیک به حداد عادل است، اما برخی نمایندگان مجلس او را به معنای کلمه «خالص» نمی‌دانند. چنانچه علی خضریان نماینده تهران در روز رای اعتماد وزیر درباراه او چنین گفته است: «شما در اینستاگرام شخصی‌تان خواننده همراه فتنه را تبلیغ کردید و یک دختر دانشجوی بی‌حجاب که در بلگراد گیتارزنی می‌کرد منتشر کردید و با کدام یک از خطوط فرهنگی این کار را انجام دادید. شما یک جانباز ۷۰ درصد را عزل و فردی را که در دستبوسی فرح شرکت کرده بود و در دوران اصلاح‌طلبی تألیف کتب درسی را برعهده داشت را جای او نشاندید، چطور می‌توانم اعتماد کنم شما وقتی وارد آموزش و پرورش شوید از این عوامل استفاده نمی‌کنید. شما در شب ۱۲ اردیبهشت ماه امسال با جریان تشکیلاتی خاتمی در شبکه شاد برنامه زنده برگزار کردید در حالی که به شما گفته شده بود این کار را نکنید.»

انتقاد خضریان تنها «نقد جریانی» به مراد صحرایی بود و به جز چهره‌هایی، چون بابایی کارنامی و رحیمی مظفری از رزومه وزیر انتقاد کردند که هیچکدام سویه سیاسی نداشت. انتقاد خضریان یک معنا البته بیشتر نداشت؛ مراد صحرایی باید همان راهی را برود که نمایندگان جریان خالص‌سازی می‌خواهند، در غیر این صورت شکل نقد‌ها تغییر خواهد کرد. البته رزومه و دیدگاه‌های وزیر نشان خواهد داد که مراد صحرایی نه تنها چنین می‌کند که چند گام هم فراتر خواهد رفت!


۳) رضا مراد صحرایی نیروی حراستی است؟

وقتی مراد صحرایی به عنوان وزیر معرفی شد، گفتند که او نیروی حراستی است و به خاطر نگاه امنیتی نمی‌تواند وزارتخانه‌ای مثل آموزش و پرورش را مدیریت کند. روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان در مطلبی، اما اعلام کرده «رضامراد صحرایی هیچگاه نیروی حراست نبوده و عمده مسئولیت‌های وی، طبق رزومه‌اش معلمی و آموزشی بوده است. مسئول حراست دانشگاه علامه، فرامرز صحرایی بوده که هیچ نسبتی با رضامراد صحرایی ندارد.»


۴) وزیر آموزش و پرورش طرفدار تفکیک جنسیتی

مرادصحرایی در مقطعی معاون دانشجویی دانشگاه علامه طباطبایی بوده است. در آن دوره احمدی‌نژاد به جد پیگیر تفکیک جنسیتی کلاس‌های دانشگاه‌ها بود و این تفکر به خصوص در دانشگاه علامه زیر نظر صدرالدین شریعتی دنبال می‌شد. صحرایی دست راست شریعتی برای اجرای تفکیک جنسیتی در دانشگاه بود. او در یک سخنرانی در دفاع از عملکرد خود و رئیسش گفته بود «در حال حاضر در دانشگاه علامه طباطبایی ۹۸ درصد کلاس‌ها به صورت جداگانه برگزار می‌شود چرا که این ظرفیت وجود دارد که به جای برگزاری یک کلاس مختلط ۵۰ نفره، جمعیت کلاس‌ها را تعدیل کرده و دو کلاس ۲۵ نفره به صورت جداگانه برگزار کنیم. تفکیک در اسلام و ایران سابقه‌ای طولانی دارد. در معماری اسلامی نیز در گذشته ما در داخل فضای خانه، اندرونی و بیرونی داشتیم. برگشت به پوشش نیز برای کشور‌های غربی هم‌اکنون یک ارزش تلقی می‌شود، در حالی که تا سال ۲۰۰۲ کسی نمی‌توانست مدارس تک جنسیتی در دانشگاه‌های آمریکا ایجاد کند از سال ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۶ این وضعیت تغییر کرد و ۵۰۰ مدرسه جنسیتی ایجاد شد. وی با اشاره به آمار ۶.۵ درصدی دانشجویان مشروطی این دانشگاه در نیمسال اول سال تحصیلی ۸۸-۸۹، گفته بود با جداسازی کلاس‌ها، این رقم در نیمسال دوم سال گذشته به ۳.۲ درصد رسید که این رقم نشان می‌دهد که تعداد دانشجویان مشروطی از زمان اجرای این طرح کاهش چشمگیری یافته است.»

 

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت رویداد ۲۴، تاریخ انتشار:۹ خرداد ۱۴۰۲، کدخبر: ۳۳۹۰۶۸، www.rouydad۲۴.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین