پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۹۱۲۵
تاریخ انتشار : ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۵۶
باشگاه‌ها اگر چه ممکن است در ظاهر مبالغی متناسب با سقف تعیین شده را خرج کنند، اما در پشت پرده به راحتی می‌توانند با دستکاری قراردادها، تعیین پاداش‌های جانبی و هدایای خارج از قرارداد، به راحتی این قانون را دور بزنند و عملا خروجی برای فوتبال نداشته باشد؛ حالا قانون جدید فدراسیون فوتبال هم دقیقا شمایلی دیگر از چنین قوانینی است که بدون پایه و اساس، یک شبه وضع می‌شوند، هیچ گرهی از مشکلات فوتبال باز نمی‌کنند و نهایتا با صرف هزینه زیاد برای اجرا و خروجی صفر، از صفحه فوتبال محو می‌شوند. پس بهتر است کار آخر را همان اول انجام داد و به جای صرف وقت برای چنین قوانینی که یادآور همان داستان چوب و پیاز است، مشکل را از ریشه حل کنند.

شعار سال: فدراسیون فوتبال این روز‌ها اصرار زیادی بر اجرای قانون سقف بودجه باشگاه‌ها دارد که البته بعید است عملی شود.

 با پایان لیگ برتر و جام حذفی، تیم‌ها به تکاپوی تقویت خود برای فصل آینده می‌افتند و فدراسیون فوتبال هم سعی کرده برای رفع مشکلات موجود، کاهش بدهی‌ها و نزدیک شدن شرایط تیم ها، قانونی به اسم سقف بودجه باشگاه‌ها مصوب کند.

ماجرای قانون سقف بودجه باشگاه‌ها و داستان تکراری پیاز و سکه!
مهدی تاج رئیس فدراسیون فوتبال، در گفت و گویی درباره این قانون گفته است: «آیین‌نامه مصوب شامل چند موضوع است و یک موضوع تنها نیست. یکی از آن‌ها این است که باشگاه‌ها تا ۲۵۰ میلیارد می‌توانند هزینه کنند. باشگاهی داشتیم که ۴۱۱ میلیارد هزینه کرده، اما باشگاه ملوان ۵۷ میلیارد هزینه کرده است. بحث فیرپلی مالی برای لیگ آتی اهمیت ویژه‌ای خواهد داشت.»

این موضوع بیش از آنکه آدم را به اجرای آن امیدوار کند، داستان تکراری چوب، پیاز و سکه را به یاد می‌آورد؛ نقل است که گناهکاری را نزد حاکم بردند و حاکم گفت از بین سه مجازات خوردن یک من پیاز، تحمل ۵۰ ضربه چوب یا پرداخت ۱۰۰ سکه یکی را انتخاب کند. مرد با خود می‌گوید وقتی می‌شود پیاز خورد، کدام عاقلی چوب می‌خورد؟ بعد از آنکه چند پیاز خورد دهانش سوخت و گفت درد چوب از پیاز کمتر است، چوب بیاورید. هنوز ده چوب نخورده بود که اشکش در آمد و با خود گفت کدام آدم عاقلی تا پول دارد چوب می‌خورد؟ پس ۱۰۰ سکه داد و آزاد شد. حاکم به او گفت: «کار آخر را اگر اول انجام می‌دادی، لازم نبود هم چوب را بخوری، هم پیاز را و هم ۱۰۰ سکه بدهی!».

حالا ماجرای این تصمیم برای فوتبال هم یادآور همان داستان است؛ سال هاست تصمیمات خلق الساعه و قانون‌های بی پایه که هیچ تضمین و شیوه درستی برای اجرایشان نیست، وضع می‌شوند، اما بلافاصله توسط باشگاه دور زده شده و نهایتا با گذاشتن هزینه‌ها و مشکلاتی روی دست فوتبال، لغو می‌شوند و به زباله دان تاریخ می‌روند.

ماجرای قانون سقف بودجه باشگاه‌ها و داستان تکراری پیاز و سکه!
قانون سقف بودجه باشگاه‌ها هم از همین قوانین است؛ مطمئنا باشگاه‌های متمولی هستند که مبلغی فراتر از ۲۵۰ میلیارد هزینه خواهند کرد و هر طور شده راهی برای دور زدن فدراسیون پیدا می‌کنند و شفاف نبودن دخل و خرج تیم‌ها به خصوص سرخابی‌های پایتخت هم عملا راه را برای بررسی دقیق مخارج یک باشگاه می‌بندد.

از سوی دیگر باشگاه‌ها اگر چه ممکن است در ظاهر مبالغی متناسب با سقف تعیین شده را خرج کنند، اما در پشت پرده به راحتی می‌توانند با دستکاری قراردادها، تعیین پاداش‌های جانبی و هدایای خارج از قرارداد، به راحتی این قانون را دور بزنند و عملا خروجی برای فوتبال نداشته باشد؛ کما اینکه یک دهه قبل هم قرار بود سقف قرارداد بازیکنان در لیگ برتر ۳۰۰ میلیون باشد، اما همان زمان هم این قانون به راحتی دور زده می‌شد و کسی به آن پای بند نبود. حالا قانون جدید فدراسیون فوتبال هم دقیقا شمایلی دیگر از چنین قوانینی است که بدون پایه و اساس، یک شبه وضع می‌شوند، هیچ گرهی از مشکلات فوتبال باز نمی‌کنند و نهایتا با صرف هزینه زیاد برای اجرا و خروجی صفر، از صفحه فوتبال محو می‌شوند. پس بهتر است کار آخر را همان اول انجام داد و به جای صرف وقت برای چنین قوانینی که یادآور همان داستان چوب و پیاز است، مشکل را از ریشه حل کنند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت جی پلاس، تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۴۰۲، کدخبر: ۱۵۹۶۳۱۲، www.jamaran.news

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین